Ehhez a rollerhez milyen engedélyek szükségesek?
Hol tudom beszerezni az engedélyeket? Illetve pontosan milyen engedélyek kellenek a vezetéséhez?
Akkor az gondolom vezethető B kategóriás jogsival is.
Valamilyen biztosítást kell kötni rá?
3: persze! Ha "magasabb" szintű a jogsi, az mind jó rá. De minimum kismotoros.
Legalábbis ez van a tervezetben... Egyelőre még abban sem tudtak megegyezni, hogy hol közlekedhet a motoros roller... Járdán nem, úttesten nem, bicikliúton talán.. szóval sok még a homályos pont.
De asszem fontolgatják a kötelező biztosítást is - meglátjuk, mi lesz belőle...
Az általad linkelt rollernek egy 250W-os motorja van. Jelenlegi információk szerint az új KRESZ módosítást követően (még nem történt meg, azt sem tudjuk, mikor fog sajnos) a kerékpárra vonatkozó szabályok lesznek érvényesek rá (minden rollerre, aminek teljesítménye kisebb, mint 300W), azaz NEM kell majd rá jogsi.
A jelen meg egy faramuci helyzet. A KRESZ nem ismeri az elektromos roller fogalmát, de a rendőrség mégis úgy tekint rá hivatalos közleményük szerint, mint segédmotoros kerékpárra. Ez most pont ugyanaz a helyzet, mint 2021 előtt a dróntörvény: nem volt szabályozva, mindenki repkedett, ha nem Felcsúton csináltad, egy rendőrt sem érdekelt. A rollernél most hasonló a szitu: ha betartod a közlekedésre vonatkozó alapszabályokat, és szabályosan közlekedsz, egy rendőr sem fog csesztetni, mondom ezt 500 km rollerezés után, ebből 300km fixen közút egy megyeszékhelyen, maradék kerékpárút. Többször megállíthattak volna (előttem, utánam sokszor ment rendőrautó), de mivel szabályosan közlekedek mindig (KRESZ szabályokat betartom), nincs igazán okuk megállítani. Viszont láttam már pont rollerezés közben, hogy egy srácot megállítottak a rendőrök szintén rollerrel, mert nem engedte át a zebrán a gyalogost, majd behajtott egy egyirányú utcába természetesen ellenirányból, irányjelzés nélkül. Nem tudom, mit kaphatott, de tuti nem dicsérték meg a yardok, az fix.
Úgyhogy a jelenlegi helyzetre én azt javaslom, hogy közlekedj szabályosan (elsőbbségadások, meg ilyenek), akkor senki nem fog csesztetni. A jövőbeli KRESZ módosítás után meg kerékpár lesz a rollered (a teljesítménye miatt).
#7: Ezeket az infókat honnan vetted???
Nem csak a motor teljesítménye a meghatározó, hanem az is, hogy gázkarral működtethető, vagy csak rásegítő a motor. Lsd. a határvonalat az el.biciklik (pedelec) és gázkaros motoros biciklik között!
Az elektromos rollernél egyértelmű, hogy nem rásegítő a motor, hiszen gázkarral működteted.
7-es: a 6-os válaszoló által is linkelt részből idéznék:
"A kismotor-kerékpár dilemmát a javaslat úgy orvosolná, hogy a kis teljesítményű motoros rollerre a kerékpáros közlekedés szabályai vonatkoznának, de bizonyos eltérésekkel. Ilyen például, hogy rolleren utast szállítani nem lehetne, és az alkalmazható legnagyobb sebessége egységesen 25 km/óra lenne."
Bár nem írja, hogy nem kell rá jogsi, de azt írja, hogy kerékpáros közlekedési szabályok fognak rá vonatkozni. A gázkaros bicó szintén nem bicikli KRESZ szerint, szóval akkor úgy fogalmaztak volna, hogy segédmotoros kerékpár, nem pedig bicikli. Ha meg mégis úgy van, ahogy te mondod, akkor a szakértők kezeit eltörném, hogy miért nem lehet egyértelműen fogalmazni.
De őszintén egymás között: nem hinném, hogy a jogsi a fő probléma, amivel a rolleresek jelenleg nem rendelkeznek. Többen inkább a bukótól meg a biztosítástól tartanak, azokat nem akarják. Főként a 16-30 éves korosztályt látom rolleren, többségnek fixen van B-s (de legalább Am) jogsija. Meglepne, ha tényleg kellene jogsi majd rá, mert akkor a kormány maga alatt vágná a fát, hisz ha kevesebb rollert vesznek a népek, kevesebb ÁFA vándorol be.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!