Mi az a barna kosz a magyar vasutak és vasútállomások mentén?
ahogy írják fentebb fékpor. Pontosabban inkább megrozsdásodott vaspor.
A régebbi vasúti kocsik illetve mozdonyok tudkós fékkel vannak ellátva. Ez úgy működik, hogy egy fék tuskót nyomnak a vonat kerekéhez és ahogy ezek összeszorulnak úgy alakul ki a fékhatás és válik hővé a mozgási energia.
Mivel a féktuskókat könnyebb cserélni mint a kerekeket, kerékpárokat így azokat gyártják jóval lágyabbra. Foszforral ötvözik, ettől puhább lesz és jobban kopik mint a kerék és ezért láthatod néha hogy szikrázik fékezéskor. A régi gyufákban is foszfor volt.
Itt az az íces alkatrész a féktuskó:
Lám ugyanolyan színe van mint a vasút körül mindennek :D
Szóval ennek a féktuskónak a porát és annak rozsdásodott változatát láthatod mindenhol. Ha megnézel egy nyílt vonalat ott nem nagyon látsz ilyent, mert ott nem fékeznek annyit a vonatok. Műholdképen, légifelvételen elég látványosan láthatóak ezek a foltok.
A modernebb vonatoknál más megoldás alkalmaznak, ezért nem keletkezik ilyen fékpor
Egyrészt az alkalmazott tárcsafékeknél műanyag fékbetéteket használnak ami nem porol annyira és persze nem is rozsdásotik,
Másrészt villamos fékezéssel az egész szerelvény érdemben lehet fékezni. A termelt villamos energia a hálózatba visszatáplálásra kerül.
Így természetesen sem por, sem rozsda nem kerül a pályára és amellé. Ezért nincs olyan sok retek a modernebb casutak környékén.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!