Székesfehérvár belvárosában mi volt az az ipari létesítmény, ahová a vasútállomástól északra kanyarodva (szinte hajtűkanyart írva le) ment be egy iparvágány?
Köszönöm szépen a válaszokat, érdekesek. Jó lenne valakinek egy könyvet írni a nagy régi magyar ipari vállalatokról, mert érdekes téma.
Még egy pót-kérdés: esetleg valaki nem tudja, hogy minek volt az iparvágánya, amelyik ugyanígy átment a Mártírok útján, és bement egy kisebb ipartelepre (régebbi térképen láttam)? Illetve van a Google kamerán "Rusztikus bútorbolt" névvel jelzett területen is néhány vágány. Az terület mi lehetett régen?
13
Az 1941-ben alapított Székesfehérvári Könnyűfémmű területére is bement egy vágány, ma Alcoa-Köfémnek hívják.
14-es: köszönöm a választ, a sorozatot ismerem én is, és nagyon szeretem! Értékes alkotás.
15-ös: igen azt tudom. De a gázgyáron és ezen kívül volt egy 3. is. (Pont a gázgyári kiágazás után kanyarodott északra, és ment be egy telekre a Mártírok útján át.
Egyébként az Alcoa vágányait használják még ma is? Van forgalom a Lovasberényi vonalon?
#12, a fűtőerőmű nem a gázgyárból lett, csak mellé telepítették a századfordulón mint szénerőművet (mind2 szenet használt). A gázgyár a 60-as évekig működött mint olyan, de azóta is ott van a földgázszolgáltató telephelye és nyomáscsökkentő állomása.
Az erőműből is ekkortájt lett fűtőerőmű, mert a távfűtés is ekkor indult a lakótelepek építésével. Sőt az iparvágány is csak a hatvanas években került oda, de a nyolcvanas évektől már csak kisegítő szerepe volt, mert egyre inkább közúton hozták a szenet, illetve alapértelmezetten át is tértek gáztüzelésre. Az utolsó vasúti szállítás kb. a kétezres évek közepén volt (amiről tudok), pakurát hoztak vonaton, amikor vmi belszláv elszámolási vita miatt nem jött gáz Magyarország felé se. De előtte eléggé ki kellett takarítani a pályát, mert már a fa is kinőtt rajta.
#13, a bicskei vonalon még tán a 90-es évek előtt megszűnt a menetrendi forgalom, Lovasberényig használták néha mint iparvágányt, de legutóbb azt is felszedték, csak a Köfémig van meg, azt viszont használják is (illetve még az Alba ipari zónában meg a Fevita hűtőháznál is vannak még vágányok, néha oda is megy vmi).
A Mártírok útja és a kórház között régebben se voltak komolyabb ipari üzemek, csak raktárak (talán a Zöldért volt ott a legnagyobb), viszont adta magát, hogy oda is bemenjen a vasút, ne kelljen az állomástól az utolsó száz méter miatt autóra átrakodni.
Érdekesség amúgy, hogy pont mikor az erőművi vágányt létrehozták, megszüntettek egy hülye hajtűkanyart a bicskei vonalon. Addig a kórház felé ment a vonal (egy részéből lett az iparvágány), majd a Taliga dűlőnél vissza, tovább a mai nyomvonalon (ami már csak a Köfémig visz). A vonalon máshol is voltak ilyen kanyarok eredetileg. Azért épült úgy a századfordulón, mert volt egy támogatási rendszer, amiből lehetett helyiérdekű (magán)vasútvonalakat építeni, de csak x km felettiekre járt. (Gondolom megvolt, kiknek szánták volna a pénzt.) Itt ügyesen így oldották meg, így nem tudtak mit tenni, nekik is járt a támogatás.
#18 Nagyon szívesen. Örülök, hogy négy év után is idetaláltál.
Ezen a linken találtam néhány fotót az említett utolsó szállításról:
Ilyenkor eszembe jut, mennyire zavarérzékeny is a civilizációnk: vhol elzárják a gázcsapot, tőlünk fgtlen nézeteltérés miatt, aztán szakembereink vért izzadva kereshetik a megoldást, mire elegek a gáztározók (merthogy max a háztartások közvetlen igényeit fedezik, egy ideig), hogyan lehet egy nagyváros távfűtését hirtelen más energiaforrásra átállítani (nyilván megvan rá a kiépített rendszer, de x éve nem üzemelt), máskülönben megfagynak az emberek (idősek, pici gyerekek!), vagy melegedőt kell nyitni több tízezreknek (de hol? ott hogyan fűtenek?), vagy ami még rosszabb, néhányan szeméttüzelésű stb. kályhát barkácsolnak a lakótelepi szoba közepére... És itt csak egy orosz-ukrán elszámolási vita volt, nem pedig ipari katasztrófa, szabotázs vagy harci cselekmény, amire talán szintén létezik vészforgatókönyv, de azt se tudni, mikorra tehető a szolgáltatás helyreállítása.
Igen, szoktam olvasgatni (ettől függetlenül) az oldalt.
Szabad megkérdezni, hogy székesfehérvári vagy-e? (én budapesti) Személyesen ismered az állapotokat?
Mi volt pl. ez az üzem? [link] ,18.4372754,3a,75y,20.33h,82.22t/data=!3m8!1e1!3m6!1sEr25lSBdf9QJYYI4hJYoPA!2e0!5s20111101T000000!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D7.782507546472544%26panoid%3DEr25lSBdf9QJYYI4hJYoPA%26yaw%3D20.32738733021197!7i13312!8i6656?hl=hu&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MTExOS4yIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Nincsen a terület vagy más város vasútállomásáról részletes helyszínrajz? (korábban volt egy ilyen lap, amely egyszerűsített, geometrikus vágányrajzokat adott 1-1 állomásról [talán 1970/80-as évekbeli felmérések alapján ?], de nem találom már napok óta...)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!