Kezdőoldal » Közlekedés » Egyéb kérdések » A "súlyadó" miért ilyen...

A "súlyadó" miért ilyen hülyén működik?

Figyelt kérdés

Azaz, nem súlyra van, hanem teljesítményre.

Szerintem, kifejezetten rosszul működik most, még mindig a régi berögződés alapján működik.


Egy nehezebb autó jobban terheli az infrastruktúrát, mint egy könnyebb.

Egy 1 tonnás Renault Clio sokkal kevésbé terheli, mint egy 2,5 tonnás Audi Q7.



Továbbá, át

Átellene nevezni infrastrukturális illetékre.

Plusz, nem lehetne másra költeni, csak közúti infrastruktúrára.


A jelenlegi megnevezés, "gépjárműadó" semmit nem feltételez, az állam arra költheti, amire akarja.Ezért rossz.



Meg is látszik, hogy milyen rosszak az utak Magyarországon.Az osztrák, német útfenntartási, karbantartási stratégia legyen a példa.


2020. márc. 29. 10:34
 1/8 anonim ***** válasza:
100%
A "súlyadóval" nem az állam gazdálkodik, hanem az önkormányzat, azaz a település, amelyen élsz. A pldádban említett 2,5 tonnás Audi Q7 jó eséllyel nagyobb teljesítményű, mint az 1 tonnás Renault Clio, ebből kifolyólag több adót fog fizetni.
2020. márc. 29. 10:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 Alex Fly ***** válasza:
57%

Ne csak az infrastruktúrát vedd figyelembe...

Az externális költségek egy részének a jármű súlyánál nagyobb szerepe van a teljesítménynek -pl. a környezetterhelésnél.

Az autóhasználat társadalmi költségeinek az utak fenntartása csak kis részét teszi ki.

2020. márc. 29. 10:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 A kérdező kommentje:

1#


Rendben, de miért nem az infrastruktúra terhelése a mérvadó?

Az pedig súly alapján könnyű mérni.


Elvileg, ez az adótípus azért van, hogy ebből a pénzből legyen karbantartva az út.

2020. márc. 29. 10:43
 4/8 anonim ***** válasza:
100%
#10.43 Van benne némi társadalmi igazságosság is, például egy öreg autóra kevesebbet kell fizetni, mint egy újra, hiába azonos a teljesítményük. Aki a 120 lóerős Cliót veszi, feltehetően gazdagabb, mint aki a 75 lovas verziót, ezért fizessen többet, még ha az utat elvileg hasonlóan koptatja is.
2020. márc. 29. 10:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 A kérdező kommentje:

#4


Viszont, akkor lehetne kétrésre szedni ezt az adót.

Egyik része a súly, a másik a lóerők.



Viszont, a közepesen felszerelt 130 lóerős Cliot vásárló és az alapverziót vevő fogyasztató között nincsen nagy különbség.


Ellenben, egy Cliot vásárló és egy Q7 vásárló között igen nagy a különbség.



Ha már a franciáknál vagyunk, a Mégane RS 280-300 lóerős.Nyilván ezt sem átlagemberek veszik a 11-12 milliós árával.Viszont, egy Audi Q7 már a "kisebb" V6-os motorral is 31 millióba kerül.


Akkor fizessen a Mégane RS tulaj annyi adót, mint a Q7 tulaj, holott a Mégane tulajdonos autója sokkal könnyebb, bár a teljesítményük szinte megegyezik?

2020. márc. 29. 11:10
 6/8 anonim ***** válasza:
93%

[A̲ ̲"̲s̲ú̲l̲y̲a̲d̲ó̲v̲a̲l̲"̲ ̲n̲e̲m̲ ̲a̲z̲ ̲á̲l̲l̲a̲m̲ ̲g̲a̲z̲d̲á̲l̲k̲o̲d̲i̲k̲,̲ ̲h̲a̲n̲e̲m̲ ̲a̲z̲ ̲ö̲n̲k̲o̲r̲m̲á̲n̲y̲z̲a̲t̲,̲ ̲a̲z̲a̲z̲ ̲a̲ ̲t̲e̲l̲e̲p̲ü̲l̲é̲s̲,̲ ̲a̲m̲e̲l̲y̲e̲n̲ ̲é̲l̲s̲z̲.̲] ← # 1 2020. márc. 29. 10:41

„37. § (1) A̲ ̲t̲e̲l̲e̲p̲ü̲l̲é̲s̲i̲ ̲ö̲n̲k̲o̲r̲m̲á̲n̲y̲z̲a̲t̲o̲t̲ ̲i̲l̲l̲e̲t̲i̲ ̲m̲e̲g̲

a) a̲ ̲g̲é̲p̲j̲á̲r̲m̲ű̲a̲d̲ó̲r̲ó̲l̲ ̲s̲z̲ó̲l̲ó̲ ̲t̲ö̲r̲v̲é̲n̲y̲ ̲a̲l̲a̲p̲j̲á̲n̲ ̲a̲ ̲b̲e̲l̲f̲ö̲l̲d̲i̲ ̲g̲é̲p̲j̲á̲r̲m̲ű̲v̲e̲k̲ ̲u̲t̲á̲n̲ ̲a̲ ̲t̲e̲l̲e̲p̲ü̲l̲é̲s̲i̲ ̲ö̲n̲k̲o̲r̲m̲á̲n̲y̲z̲a̲t̲ ̲á̲l̲t̲a̲l̲ ̲b̲e̲s̲z̲e̲d̲e̲t̲t̲ ̲a̲d̲ó̲ ̲4̲0̲%̲-̲a̲ és

b) a gépjárműadóhoz kapcsolódó bírságból, pótlékból és végrehajtási költségből származó bevétel 100%-a.”

↑ 2019. évi LXXI. törvény Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről

A törvény hatályos teljes szövege elolvasható

itt: [link] , vagy

itt: [link]

Már 2013-tól ez az arány.


[Elvileg, ez az adótípus azért van, hogy ebből a pénzből legyen karbantartva az út.] ← # 3 2020. márc. 29. 10:43

Nem tudom, milyen elv szerint.

A gépjárműadóról szóló törvény ezt tartalmazza:

„1991. évi LXXXII. törvény a gépjárműadóról

Az Országgyűlés a motorizációval járó közterhek arányosabb elosztása, a települési, a fővárosban a kerületi önkormányzatok bevételeinek gyarapítása, valamint a közúthálózat karbantartásához és fejlesztéséhez szükséges források bővítése érdekében a gépjárművek adójáról a következő törvényt alkotja”

A törvény hatályos teljes szövege elolvasható

itt: [link] , vagy

itt: [link]

2020. márc. 29. 11:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 Beviz Elek ***** válasza:
100%

Teljesen mindegy hogy mi alapján határozzák meg az összeget, teljesen igazságos sosem lesz. Felesleges ezen háborogni.


Az is teljesen mindegy hogy mire költik. Az állam/önkormányzatok begyűjtik az adót és arra költik amire szükséges, úgy osztják fel bizonyos keretek között ahogy tudják.


Ha minden adót csak arra lehetne költeni amire fizeted, akkor hihetetlen számú különböző adónemet kellene létrehozni és azért sírnál hogy a levegővételért is fizetni kell.


Parkfenntartási adó?

Játszótér fenntartási adó?

Polgármesteri hivatal fenntartási adó?

Okmányiroda-korlátfestési adó?

Közterület fűnyírási/szemétszedési adó?

2020. márc. 29. 11:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 anonim ***** válasza:
37%

#1


Ok, ez valszeg igaz, de mi van az 1500 kg-os, 50 kW-os Opel vs 250 kg-os, 70 kW-os motor esetén? :) A motor drágább lesz, pedig alig járul hozzá az utak romlásához.

2020. márc. 29. 13:33
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!