Hogyan értsem meg az 561 ater szabályokat? Komolyan ilyen nehéz ez vagy nekem tűnik annak?
rajzold le
24 óra az alap ezt rajzold fel egy kockás lapra és a kockákat meg sznezd satírozd be, hogy ennyi vezetés, annyi pihenő, annyi szünet, annyi munka
sokkal jobban fogod látni.
Jah, az jó ötlet, szerezz üres korongot, de venni is tudsz, nem nagy pénz, papírírószerben van és ott bejelölöd, akkor látni fogod.
Youtubeon is van fent kb 100 videó, ami csak ezzel foglalkozik.
Pedig nem annyira nehéz, főleg meg elméletben. Gyakorlatban már vannak nehézségek .
A vezetési és pihenő időket nem érted?
Nem ater, hanem AETR.
Elsőre tényleg bonyolultnak tűnik. Az a baj, hogy a GKI oktatások alkalmával le sem oktatják rendesen.
Először is az előírásokról. Az AETR egyezmény szabályozza a sofőrök vezetési- és pihenő idejét, amihez Magyarország 2001-ben csatlakozott (előtte annyit vezettél amennyit akartál), de az Európai Unión belül van erre egy külön előírás, az 561/2006/EK rendelet. Az 561 van érvényben az egész EU-ban + Izland, Norvégia, Liechenstein, illetve Svájc fogadja még el. A többi EU-n kívüli országban az AETR érvényes. Manapság már összehangolták az 561-et és az AETR-t. 2 sofőrös járat esetén van egyetlen különbség már csak. Ha olyan országokban fuvarozol ahol az 561 van érvényben, akkor annak a szabályait kell figyelembe venned. Ha már egy olyan országot is érintesz, akár csak tranzitként (pl. Szerbia) ahol az AETR van, akkor már az AETR szabályait kell figyelembe venned. Mint írtam csak 2 sofőrös járat esetén van egyetlen különbség, de ezt később leírom.
Több fogalmat különböztetünk meg:
- Vezetési idő (napi vezetési idő, heti vezetési idő, kétheti vezetési idő)
- Pihenő idő (normál napi pihenő idő, csökkentett napi pihenő idő, osztott napi pihenő idő, rendszeres heti pihenő idő, csökkentett heti pihenő idő)
- Egyéb munka
- Készenlét
1 sofőrös járatnál ez így néz ki:
24 órás ciklust kell venni (pl ha reggel 6-kor kezdesz, akkor másnap reggel 6-ig).
Ami fontos, a 24 órás cikluson belül nem a munkaidő van szabályozva, hanem a pihenő idő. A pihenő idő olyan idő, amely alatt a sofőr szabadon rendelkezik az idejével. Tehát a 24 órás ciklusban legalább 11 óra egybefüggő napi pihenő időt kell tartani (többit dolgozhatod). Két heti pihenő között 3 alkalommal lehet csökkentett napi pihenő időt tartani, amely minimum 9 óra időtartamú, de nem éri el a 11 órát. 10 óra 59 perces pihenő még csökkentettnek minősül (vagy ha már nincs csökkentetted és osztottra sincs lehetőség, akkor elégtelen pihenő).
Tehát 11 órás pihenő esetén abban a műszakban dolgoztál 13 órát, 9 órás pihenő esetén pedig 15 órát. Így jön ki a 24 óra. 13 + 11 = 24, 15 + 9 = 24.
Az osztott napi pihenő idő azt jelenti, hogy ha napközben van valahol 3 óra egybefüggő pihenőd (pl valahol várakozol, nincs fuvar stb) akkor abban a 24 órás ciklusban nem kell 11 órás napi pihenőt kivenned, hanem elég 9 órát.
Hogy miért hangsúlyoztam ki, hogy a 24 órás cikluson belül nem a munkaidő van szabályozva, hanem a pihenő idő? Mert a munkaidőt venni alapul téves. Sem az AETR, sem az 561-es rendelet nem a napi munkaidőt szabályozza. Meg sem említik. Sok sofőr is bele esik ebbe a hibába. Sokszor megkérdezik sofőrök, hogy egy héten hány 15 órás munkaidő lehet. Erre sokan rávágják, hogy 3, mert 3x lehet csökkentett, azaz 9 órás napi pihenő idő. Ez több ponton téves. Először is, a 3 csökkentett napi pihenő idő nem naptári hétre vonatkozik, hanem két heti pihenő idő közöttre. A heti pihenő meg nem feltétlenül hétvégére esik. Viszont 15 órás munkaidő akár minden nap lehet amikor dolgozol. Hogy miért? Mert elhasználod a 3 csökkentett napi pihenő idődet (olyankor ugye dolgozhatsz 15 órát), akkor utána normál esetben tényleg már 11 órás napi pihenő időket kellene tartanod (13 óra munkával), de mint írtam, ha van 3 óra egybefüggő pihenőd napközben, akkor aznap elég 9 óra pihenőt tartanod. így a 3 csökkentett napi pihenős ciklus után, ha minden napra összejön az osztott, akkor ugyan úgy lehet 15 órád. Ezért hibás amikor a munkaidőről kérdeznek. A napi pihenő van szabályozva a 24 órás ciklusban, nem a munkaidő.
Egy héten maximum 6 nap dolgozhatsz. Utána ki kell venni a heti pihenőt. A rendszeres heti pihenőnek legalább 45 órának kell lennie. Az előírás ugyanakkor tesz engedményt. Lehet tartani csökkentett heti pihenő időt, amelynek legalább 24 órának kell lennie. Több lehet, kevesebb nem (44 óra 59 perc is csökkentett heti pihenőnek minősül). Ami fontos, hogy egymást követő két heti pihenő nem lehet csökkentett heti pihenő. Tehát ha most 45 órát veszel ki, a következő lehet 24, de utána mindenképp 45-nek kell lennie. Ami szintén lényeges, amennyit csökkentettél, azt vissza kell pótolni a csökkentett heti pihenőt követő 3. hét végig. Ha 45 helyett 24 órát vettél ki, akkor 21 órát kell pótolni vissza. Ha mondjuk 33 órát vettél ki , akkor 12 órát (45-33=12) kell vissza pótolni. Ezt a pótlást hozzá lehet csapni napi és heti pihenőhöz is. Normálhoz és csökkentetthez is. De a csökkentést követő 3. hét végéig meg kell történnie a pótlásnak.
Még egy fogalom amit hibásan mondanak. Sokan a heti pihenőt hétvégi pihenőnek hívják. Ez téves, nagyon téves. Ugyan nálunk a kamion stop miatt általában hétvégére esik a heti pihenő, de egyrészt nincs minden országban kamion stop (pl.: Nagy-Britannia, Skandináv országok), így ott eleve hétvégén is mehetnek a kamionok. Másrészt ahol van is kamion stop, ha pl gyorsan romlandó árut viszel, azzal közlekedhetsz a kamion stop ideje alatt is. Arról nem is beszélve, hogy a 7,5-es teherautókra is vonatkozik a vezetési- és pihenő idők betartása, de a kamion stop rájuk nem vonatkozik. Ezért hibás a heti pihenőt hétvégi pihenőnek hívni.
Vezetési idő
A napi vezetési idő 9 óra lehet maximum, azonban itt is van engedmény. Hetente (!!!!!) 2 alkalommal 10 órára lehet növelni. Nem véletlenül tettem a felkiáltójeleket. Ugyanis amíg a 3 darab csökkentett napi pihenő két heti pihenő közöttre szól, addig a vezetésnél ez a 10 óra ez naptári hétre vonatkozik. Tehát ha kihasználod a 10 órás vezetésed hétfő-kedden, szerda-csütörtökön tartasz heti pihenőt, akkor attól még nem vezethetsz azon a héten már 10 órát, csak legközelebb hétfőn.
Egybefüggően maximum 4,5 órát lehet vezetni. Utána kell 45 perces szünetet tartani.
Alap esetben így néz ki: 4,5 óra vezetés, 45 perc szünet, 4,5 óra vezetés. Azonban itt is van engedmény. Ha valahol van legalább 15 perc egybefüggő szüneted, akkor utána már nem kell 45 percet kivenned majd, hanem elég 30 percet. Fordítva ez nem lehet. Olyan nincs, hogy 30 perc volt valahol és akkor utána elég a 15 perc. Nem, 30 perc kell minimum akkor is. 15 + 30 játszik csak.
Példa:
1 óra vezetés - 20 perc szünet - 3,5 óra vezetés (3,5-et vezethetsz már max, mivel 1 órát levezettél és csak 45 perc pihenő után lehet ismét 4,5 órát vezetni) akkor utána 30 percet elég kivenni.
Mint írtam, 45 perc után lehet ismét 4,5 órát vezetni. Például ha vezetsz 1 órát, kiveszel 45 percet, akkor utána már mehet a 4,5 óra vezetés.
10 órás vezetés alap esetben így jön ki:
4,5 óra vezetés - 45 perc pihenő - 4,5 óra vezetés - 45 perc pihenő - 1 óra vezetés.
A heti vezetési idő maximum 56 óra lehet (naptári hétre vonatkozóan). Ez az 56 óra úgy jön össze, hogy ugye maximum 6 nap dolgozhatsz egyhuzamban. 2 nap lehet 10 óra vezetés + 4 nap lehet 9 óra vezetés. 2x10 = 20, 4x9 = 36. 20+36 = 56
Bármely kétheti vezetési idő pedig maximum 90 óra lehet. Ez is naptári hét. Pl a múlt hét és a mostani hét összes vezetése nem lehet több 90 óránál. Vagy a mostani hét és a jövőhété. Ha múlt héten 56 órát vezettél, akkor ezen a héten már csak maximum 34 órát vezethetsz.
2 sofőrös járat
Az 1 sofőrös járattal ellentétben itt nem 24 órás ciklusról beszélünk, hanem 30 órás ciklusról. 30 órás cikluson belül pedig 9 óra egybefüggő napi pihenőnek kell lennie. Tehát itt nem kell 11 órának lennie, itt minden alkalommal elég a 9 óra. Így 21 órát lehet dolgozni maximum és 9 óra pihenőnek kell lennie minimum.
A napi vezetési idők és a heti pihenő megegyezik az 1 sofőrös járattal. Ugyan úgy lehet 10 órás vezetés is.
Alap esetben a 4 kéz így néz ki:
4,5 órát levezet "A" sofőr, 4,5 órát levezet "B" sofőr, 4,5 órát levezet "A" sofőr, 4,5 órát levezet "B" sofőr. Ezután még 1-1 órával lehet növelni a vezetést heti 2x, de erre azért 4 kézben ritkán van szükség.
Itt jön a különbség az AETR és az 561 között. Az 561 engedi az úgynevezett "melegváltást", az AETR nem. Tehát 4,5 órát levezet "A" sofőr, 4.5 órát levezet "B" sofőr. Ezután az 561 szerint egyből vezethet az "A" sofőr. Az AETR szerint viszont kell egy 45 perces szünet és csak utána kezdhet az "A" sofőr majd vezethet a "B" sofőr. Ha AETR-es országba/ból mész, vagy haladsz keresztül, akkor muszáj kivenni a 45 percet, különben megbüntet a rendőr.
Amit tudni kell az elégtelen pihenőről.
Alap esetben vegyük a 24 órás ciklust. 13 munka + 11 óra pihenő. 13 + 11 = 24.
Ha a 13 óránál többet dolgozol, teszem azt 13,5 órát, akkor abban a 24 órás ciklusban már nem lesz meg a 11 órás napi pihenőd. Hiába veszel ki mégis 11 órát, nem lesz meg. Kezdtél délelőtt 10-kor, akkor a 24 óra azt jelenti, hogy másnap délelőtt 10-ig tart a 24 óra. 10-kor kezdtél + 13,5 óra, az azt jelenti, hogy este 23:30-kor kezded meg a napi pihenődet. Az azt jelenti, hogy másnap 10-ig már nem lesz meg a 11 órád, csak 10,5 óra pihenőd. És ilyenkor nem munkaidő túllépésed van, hanem elégtelen napi pihenőd (ha már nincs csökkentett napi pihenőre lehetőség, mert ha van, akkor csökkentettnek kell venni, és a 3-ból 1 csökkentett ellőve), amiért büntet a rendőr.
FONTOS!
Ha akár elégtelen napi pihenőd van, akár többet vezettél az előírtnál (pl mert nem találtál parkolót) mindig nyomtatni kell. A szalag hátuljára pedig ráírni az indokot, miért történt a dolog. Magyarul is jó, csak valami legyen ott. Ha nincs nyomtatás, akkor a rendőr megbüntet. Ha van nyomtatás, akkor is megbüntethet, mert nem köteles elfogadni, hanem mérlegelési jogköre van, de általában, ha van nyomtatás, akkor nem büntet meg.
Egyéb munka
Egyéb munkának minősül az amikor a sofőr pl rakodik, vagy épp rendőrségi ellenőrzés alatt van stb. Hivatalosan a tachográfot olyankor egyéb munkára (tehát kalapácsra) kell tenni. Gyakorlatban sokan ilyenkor húzatják a 45 perces szünetet, hogy később már ne kelljen azért megállni. Németországban már éppen ezért van mikor a hatóság bemegy cégekhez is ellenőrizni, hogy mire van állítva a tachográf.
Készenlét (áthúzott négyzet a tachográfon)
Hivatalos megnevezés ez, ezt másolom most:
"A várakozási idő, vagyis az az időszak, amikor a járművezetőknek csak azért kell a helyükön tartózkodni, hogy válaszoljanak bármely indulásra szóló hívásra, újrakezdjék a vezetést, vagy más munkát végezzenek,– menet közben a vezető mellett eltöltött idő, – menet közben a hálófülkében eltöltött idő;"
Tehát készenléti időnek minősül az is amikor 4 kézben mész valakivel és nem te vezetsz éppen, hanem ülsz a jobb 1-ben.
Egyéb kiegészítések amiket az elmúlt időszakban kezdtek ellenőrizni és büntetni érte:
1) Éjszakai munkavégzés szabályozása
Ha 0 óra és hajnali 4 óra között dolgozol, akkor arra a naptári napra vonatkozóan maximum 10 órát dolgozhatsz. Ezt úgy kell érteni, hogy a vezetési idő, egyéb munka, és a 15 perc alatti megszakítások összege nem lehet több mint 10 óra (13-15 órás ciklus attól lehet, mert pl van közben pihenő időd is). Természetesen ezt ki lehet küszöbölni, csak a munkaszerződésbe bele kell írni és akkor ez a 10 órás szabály nem vonatkozik rád.
45 órás pihenő
Évekkel ezelőtt még nem foglalkoztak vele, lehetett a 45 órás pihenőt a kamionban tölteni, ma már csak a cég által biztosított szálláson lehet. Kamionban nem. a 24 órás csökkentett pihenőt lehet kamionban, de a 45 órásat nem.
Még egy fontos:
Helyszínen (tehát ha a rendőr menet közben megállít) 28 napot ellenőrizhet vissza és büntethet, ha telephelyen ellenőrzi a céget, akkor pedig 365 napot nézhet és büntethet. A 28 napot egyébként tervezik felemelni 56 napra.
Kérdező! Ha írsz priviben, akkor ha leírod az e-mail címed, átküldöm neked a Trace-t, ami részletesen leírja ezt az egészet. :)
Előző vagyok.
"Pedig szerintem nem olyan bonyolult. Lehet érdemes lenne pár kamionossal beszélgetned kicsit, ők elmondják a gyakorlatban hogyan kell alkalmazni és meg is fogod érteni az egész logikát benne"
1-es, azt inkább ne. Amilyen sok okos sofőr van, sokan nincsenek tisztában az előírásokkal. Parkoló egyetemen nem érdemes tanulni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!