Ha valaki koccan vagy balesetezik, akkor hogyan van tovább a biztosítás dolog?
Arra gondoltam, hogy kinek mit kell töltenie, kinek mit kell adni..stb.
Kezdő soför vagyok, ezért szeretném ha valaki leírná részletesen.
Van egy szép, kék színű nyomtatvány, amit európai baleseti bejelentő vagy betétlap néven ismernek. Ezt minden esetben ki kell tölteni. A kitöltése egyszerű, a hátulján van útmutató, nincs vele semmi gond. Csak nem kell azonnal szétszedni (mivel két példányos), csak a végén. Mindkét résztvevőnek alá kell írnia mindkét példányt, az a biztos, ezzel be lehet majd fáradni a biztosítóhoz, hogy mi is történt.
Nagyobb gond szokott lenni a felelősség elismerése. Ezen a nyomtatványon azt is meg lehet tenni, de az élelmesebb sofőrök ezt utána visszavonják, aztán az életben nem lesz kárrendezés. Ezért ha nem sikerül megegyezni a felelősség kérdésében, érdemes rendőrt hívni. Ezt kötelezően meg kell tenni nagy anyagi kár vagy személyi sérülés esetén. Kijön a rend derék őre, esetleg még a helyszínelők is, felveszik az adatokat, aztán majd jön határozat, hogy ki hibázott. Ez néha eléggé sokáig tart.
A baleset után a bejelentőlappal és a rendőrségi határozattal (ha van) be kell fáradni a biztosító irodájába. A vétlen sofőrnél ilyenkor elindul a kárrendezés folyamata: jön majd a kárszakértő, megnézi az autót (akkorra már a haját is kitépi a sofőr, mert már két-három hete áll az autó, nem nyúlhat hozzá - rendőrségi határozat esetén egy bőven több, mint egy hónap), számolgat, felajánl egy olyan összeget, ami a kár kb. negyedét fedezi, aztán jön a huzavona, pótszemle, árajánlatkérés, agyvérzés, dohányzásra való rászokás meg ilyenek.
A vétkes sofőr is bejelentheti a balesetet, ha nagyon akarja, de nem mindenki erőlködik ezzel. A kárrendezés során úgyis megtalálják a biztosítóját, aztán ők majd rendezik a bónuszbesorolását is. Néha, mikor nagyon nem egyértelmű a helyzet, szokott lenni együttes szemle, ilyenkor egymás mellé állítják az autókat és megnézik, okozhattak-e egymásnak olyan kárt, mint ami a bejelentőn szerepel és a szemlén látszott. Ez külön élmény akkor, ha a vétkes sofőr időközben megjavíttatta az autót, mert mondjuk szüksége lett volna rá.
Egy jó tanács. Én pórul jártam, mert nem így tettem: Praktikus rendőrt hívni. Akkor is, ha látszólag megegyeztetek abban, hogy ki volt a hibás. Megéri kivárni, mert utólag bármi lehet.
A biztosításról: mindkettőtöknek ki kell tölteni egy kárbejelentőt. Ezen nincs felelősség elismeréséről szó. Be kell írni az adatokat, le kell írni mi sérült, kell egy Móricka rajz, és mindketten aláírjátok.
Az egyik példány az egyik autósé, a másik a másiké.
Ezután lehet menni a biztosítóhoz.
Ha te voltál a hibás, a másik fog jelentkezni a kfb-d terhére, ha másik, akkor pedig te az övére. Előfordulhat, mindketten úgy hiszitek, a másik okozta a galibát. Mindenképpen mindkét felet megkeresi a biztosító, s a beszerzett adatok alapján eldönti, kinek mi jár. Vita esetén meg lehet támadni polgári peres úton.
Ezt meg lehet előzni a helyszíneléssel. Legalábbis az esélyek jobbak.
A hibás fél bónusza vissza megy kettővel, s ennek megfelelően nő majd a fizetendő összeg. Ha a kifizetett kár összege nagyobb, mint amennyi a visszasorolás miatt megnövekedett díj összege, akkor érdemes kifizetni, s akkor marad a bónusz.
Vagy biztosítót váltani. Én utóbbit tettem. Az én károm kb. 4000 Ft volt. A másiké talán a duplája. (Felületi sérülés, amit ki lehetett volna polírozni.) De varázslással kifizettek neki 350 ezer forintot. Az én biztim éves 42 ezerről 170 ezerre változott volna. Átmentem másikhoz (nem a leggagyibbhoz!), s így 30 ezer lett.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!