Üléses elektromos rollerhez jogosítvány?
Jelenlegi állás szerint az elektromos rollerekre, amennyiben nehezebb 25kg-nál a jármű vagy meghaladja a 25km/ó maximális sebességet, kötelező biztosítást szükségeltetik kötni, de vezethetők jogosítvány nélkül.
Tehát jogosítvány nélkül vezethető segédmotoros kerékpárnak minősül, amely igénybe veheti a kerékpár utakat, busz sávot, kerékpár sávokat is.
Amennyiben üléssel rendelkezik az elektromos roller, kell rá jogosítvány?
Az a helyzet, hogy mielőtt megvettem volna az rlső e-rollerem, én tanultam kreszt, nem keveset, hogy azért mégse 0 tudással "vezessem", sosem volt egyetlen balesetem se, még a legapróbb se, mióta megvan, 4 éve és minden nap használom. Hordok bukót, szélvédő szemüveget, buztosításom is van, de ha jogosítvány kötelessé válna, ott meg lennék lőve, mert nincs semmilyen vezetői engedélyem.
Rendszeresen követem a rollerekkel kapcsolatos KRESZ változásokat, úgy olvastam valahol, hogy 2 kategóriára akarják osztani az e-rollereket - nagy teljesítményűek és kis teljesítményűek - és ezektől fog függni, hogy kell-e rá vezetői engedély, de ez még csak felvetés.
Mit gondoltok erről, mennyire logikus vagy hiteles ez?
Te tudod, hogy milyen rollered van. A KRESZ-nek jelenleg is van egy érvényes változata, amiről azt mondod, hogy ismered. Ebben benne van, hogy a kerékpár „olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 Watt teljesítményű motor segíti”. Amennyiben a rollered P<=300W ÉS csak akkor halad, ha te lábbal hajtod (nincs rajta gázadásra alkalmas eszköz, gázkar, kapcsoló), akkor legálisan vezeted jogosítvány nélkül. Az, hogy jelenleg ennek a betartatásával nem foglalkoznak, csak addig mázli, amíg nem történik baleset. Akkor ugyanis a KRESZ betűje szerint vizsgálják és mondhatják, hogy jogsi nélkül vezettél. Nem nagy dolog levizsgázni segédmotorra, ha már úgyis minden egyébre odafigyelsz.
Ettől még az is előfordulhat, hogy a későbbiekben ezen enyhítenek és külön kategóriát csinálnak az ilyen kicsi elektromos járművekre, de jelenleg abba kell beleszuszakolni, ami most van.
#16 Hát ezek a rollerek amúgy pont nem arra valóak, hogy normális forgalomban A-ból B-be elmenj, inkább csak a Váci utcában a turistának könnyíti meg az életét.
És ha tudnád a járműkategóriákat, tudnád, hogy akár ha csak 5-tel is megy egy elektromos bringa, ha pedálozás nélkül is el tud indulni és tartja a sebességét, akkor bizony az segédmotoros kerékpár. Az egy íratlan konvenció, hogy 25 alatt nem foglalkozik vele a rendőr.
Szabály az szabály, nem te döntöd el. Németországban is van egy határ, ott 20km/h a max sebesség amihez még nem kell jogosítvány, afelett már kell. Egyébként nem szeretem az e-rollereket én sem és ha rajtam múlna jogosítványhoz kötném a vezetését, de mint írtam pont azért mert a legtöbb balesetet két keréken mostanában rolleresek okozzák és mert Magyarországon nincs még túl komolyan szabályozva az e-roller, de legalább mostantól a nagyobb teljesítményű rollerek biztosítás kötelesek lesznek Magyarországon is.
Ja és még valami, honnan tudod azt, hogy melyik öregnek van jogsija és melyiknek nincs? Csak mert én ismerek olyan e-kerékpárral közlekedő öreg 65 éves embert, akinek van autója és van elektromos biciklije is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!