Kocsit nem tudom forgalomba helyezni. Segíteni tudtok?
Kedves kérdező, a szűkszavúságod székely emberes viccet idéz.
Pontosabban, mikor vonattad ki (szeptember idén is 30 napból állt), mennyi időre vonattad ki ideiglenesen (azt tudom, hogy egy alkalommal legfeljebb 6 hónapra lehet, de ezen belül sokféle lehetőség van), mikor van a biztosítási évfordulód, milyen a szerződés szerinti díjfizetés gyakoriságod, mikor fizettél legutóbb díjat, a kifizetett 3 hónap alatt még forgalomban volt az autó, vagy túlfizettél? Ki, mit, pontosan, mire hivatkozva, hogyan nem enged? (Ahogy én gondolom - ezek ismerete nélkül - a biztosító okkal nem kér díjat.)
A fentiek tudása nélkül:
ha ideiglenesen kivonatod az autót a forgalomból, akkor kétféleképpen kerülhet ismételten forgalomba:
• letelik a kivonatás határideje, így, automatikusan forgalomba helyezik;
• a törzskönyvvel jogszerűen rendelkező ügyfél a határidő előtt kéri a forgalomba helyezést, ehhez 2300 Ft közúti közlekedési eljárás hatósági díjat kell fizetni (akárcsak kivonatáskor).
A kérelem teljesítésének feltétele a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás fennállása. (Nem a díjfizetés igazolása, hanem a biztosítás fennállása. Az pedig fennáll, ezért is nem tudsz másik biztosítást kötni. Ilyen a biztosító, szeret téged – különösen így karácsony táján -, méghozzá önző módon. Ráadásul, akár hiszed, akár nem, a díjfizetésed is rendezve van.)
Akárhogy mereszti a szemét a kormányablakos, okmányirodás ügyintéző, azt látja a kötvénynyilvántartó szervtől történő elektronikus lekérdezéskor, hogy van érvényes KGFB a járműre, amit forgalomba akarsz helyeztetni.
Első lépés, kipipálva. Ezzel felszakad a gát.
Miért ilyen elutasító a biztosító? Nem azért, mert hamis pénzzel akarsz fizetni, nem azért, mert erre az évre annyi díjat szedtek be másoktól, hogy így év vége felé már nem tudják hova tenni, hanem azért, mert forgalomból ideiglenesen kivont jármű esetén – akár a tulajdonos kérésére lett kivonva, akár hivatalból – nem kell díjat fizetni. Úgy is lehet fogalmazni, hogy nem szabad díjat szedni. Ezt úgy fogalmazzák a KGFB törvényben, hogy „A szünetelés időtartama alatt az üzemben tartó kötelezettsége a szerződés folyamatos díjfizetéssel történő hatályban tartására nem áll fenn.” De, a biztosítás nem szűnik meg, csak egyrészt ingyen van ezalatt, másrészt ők se fizetnek, ha kárt okozol. (Persze, aki rendesen viselkedik, nem is hagyja, hogy a járműve a kivonás időtartama alatt részt vegyen a forgalomban.)
Egy esetben sértődnek meg – akkor is a KGFB törvény előírása miatt kell így viselkedniük -, ha a szüneteltetés eléri az egy évet. A törvényből idézve: „Ha az újbóli üzembe helyezés a kivonás napjától számított egy éven belül nem történik meg, a szerződés az egyéves időszak utolsó napját követő napon megszűnik.”. Persze, te még távol vagy ettől, úgyhogy a szerződés él és virul. Majd szépen szedik a díjat, ha megkapják az elektronikus értesítést a forgalomba helyezésről.
De, ez nem jelenti, hogy abban a percben fizetned is kell. (Még csak nem is lehet. A biztosítónak idő kell, hogy magához térjen a meglepetéstől.)
Igaz, a díj esedékességének napja a forgalomba helyezés napja, de a már untig emlegetett KGFB törvény szerint az esedékesség napjától számítva van 60 nap türelmi idő a megfizetésre, azalatt fennáll a biztosító kockázatviselési kötelezettsége, azaz: él a biztosítás. A 60 napos türelmi időn belül megérkezett díjfizetés úgy számít, mintha az esedékesség napján lett volna befizetve. A biztosító ráér csekket küldeni, vagy csoportos díjbeszedést végrehajtani - szerződéstől függően -, neked meg még utána is bőven lesz időd fizetni. A legfeljebb 60 napon kell osztozkodnotok.
A vizsgaállomáson már 2013. július 1-től elektronikusan ellenőrzik a biztosítás fennállását (figyelem: nem a díjfizetést, ráadásul nem a te papírkádat vizslatják), szintén a KGFB törvény elrendelése szerint. „A forgalmi engedélybe történő üzembentartói adat bejegyzése [kormányablak, okmányiroda] és a gépjármű időszakos vizsgálata során [műszaki vizsgahely], továbbá a közúti forgalomban résztvevő jármű ellenőrzésekor [rendőr néni, rendőr bácsi] a biztosítási fedezet fennállását az ellenőrzésre jogosult hatóság elektronikus úton, közvetlen lekérdezéssel, a kötvénynyilvántartó szervvel számítógépes kommunikációs kapcsolat segítségével ellenőrzi.” (A szögletes zárójelben levő magyarázatokat én írtam a törvényi rész idézetébe.)
Nem ismerem ugyan a pontos időpontjaid (ezt az elején hiányoltam is), de ilyesmi helyzetben én nyugodt békességben tölteném a karácsonyt, bejgli evések és TV előtti szunyókálások közt eldönteném, hogy online időpontot foglalok okmányirodába, kormányablakba, vagy online elintézem az azonnali forgalomba helyezést.
Egyik: [link]
Másik: [link]
Na, persze, ez nem igaz. Az online azonnali forgalomba helyezést választanám. Bár nincs chipes személyazonosító igazolványom – amit 2016. január 1. óta adnak és azzal is lehet online intézni -, de van ügyfélkapu regisztrációm.
┌─ Nem vagy én, nem vagyok te, de én online lehetőség nélkül is, csak a műszaki előtti időpontig vonattam volna ki a forgalomból. Automatikusan és ingyen forgalomba helyeződött volna, a központi rendszer értesítése felébresztette volna a biztosítót. És, a műszaki lejárta előtt, a forgalomban levő autót gond nélkül tudtam volna vinni műhelybe felkészíteni, esetleg elővizsgáztatni, de vizsgáztatni mindenképp.
Persze, mint fentebb írtam, így sincs veszve semmi.
Lehet, hogy a bonyodalmak miatt esetleg lejár(t) a műszaki. Erre is van gyógyír: „Ha az állandó forgalmi engedély műszaki érvényességi ideje lejárt, a közlekedési hatóságnak a műszaki vizsgáról szóló értesítése, vizsgahatározata, valamint berendelő határozata a jármű műszaki megvizsgálásának napjáig, de legfeljebb az érvényességi idő lejártát követő harminc napig - ezt követően pedig csak a vizsga napján - jogosít a közúti forgalomban való részvételre.” ← 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról 89. § (3)
De még esetleges további elhúzódás sem lehetetleníti el a helyzeted. Ha lejárt a műszaki, és az előbbi lehetőség is, kérhetsz „A típusú ideiglenes forgalomban tartási engedély”-t kormányablakban, okmányirodában. (Köznyelvben útvonalengedély, érteni fogják a kormányablakban, okmányirodában ezt is; nem tudják eltéveszteni, mert igazi útvonalengedélyt tőlük nem lehet kapni.) Ez „kizárólag a jármű javítása, eredetiségvizsgálata vagy hatósági vizsgálata céljából a jármű telephelye és a gépjármű-fenntartó telephelye, vagy az eredetiségvizsgálat, továbbá a hatósági vizsgálat helyszíne között történő közlekedésre jogosít.” ← az előző, hosszú című kormányrendelet 92. § (7) ─┘
Köszönöm hogy ilyen szépen leírtad nagyon kedves vagy :) Sajnos nem nyújtott számomra segítőkezet. Az iőpontokat most nem fogom kikeresni mert nincs rá időm, hogy lehessen érteni körülbelül így néz ki: júniusban megosszabodott a biztosításom egy éves díjfizetéssel. augusztusban a kocsi kivizsgálása után kiderűlt hogy rá kell költeni egy halom pénzt. és mindjárt lejár a műszaki így szeptemberben kivonattam a forgalomból, hogy ne kelljen rá költeni 200ezret (ebből a biztosításom csak 86ezer).
Miután kivonattam a forgalomból jött egy csek kb 20ezerről a biztosítótól, hogy a júniustól szeptemberig tartó időszakot fizózessem ki, ami meg is történt.
Na szóval most megoldottam olcsón a javítást és kifizetném a biztosítás fenmaradt összegét az egész évre hogy el tudjam vinni műszakiztatni, de azt ugye nem lehet és új biztosítást sem tudok rá kötni. A biztosító csak egy olyan papírt tud küldeni amiben leírják hogy szeptemberig volt rendezve a biztosításom amit a vizsgabiztosok nem fogadnak el. Így tehetetlen vagyok... nem tudom levizsgáztatni a kocsit.
A kocsi februárba újra forgalomba helyeződik autómatikusan, de mivel nem lesz rajta műszaki így elvileg egy komoly pénzbírságot kapok, amit szeretnék elkerülni.
Esetleg eme információk ismeretében esetleg tudnátok valamivel konkrétabb információt írni?
Attól, hogy nincs műszaki a kocsin még nem kapsz bírságot.
Akkor van bírság ha úgy közlekedsz vele. A kertben, utcán állva senkit nem érdekel, hogy van e rajta műszaki.
Sajnálom, ha nem fogadod el, amit írtam.
• A műszaki vizsgára semmiféle igazolást nem kell vinned a biztosítótól. Elektronikusan kérdezik le, hogy van-e érvényes biztosításod.
Van.
Ha nem ez lenne a központi nyilvántartásban, akkor miért ne tudnál új biztosítást kötni? Márpedig ha ez van, akkor ezt látják a műszaki vizsgaállomáson is. Egyetlen központi – a jogszabály szerint közhiteles – nyilvántartás van.
• Nem „szeptemberig van rendezve a biztosításod”, hanem addig van díjfizetéssel rendezve.
Utána nem is kellett díjat fizetned, hiszen ki volt vonva a forgalomból. A biztosításod olyan értelemben rendezett, hogy van. Ez kell a forgalomba helyezéshez is, a műszaki vizsgához is; és a közlekedésben való részvételhez is.
Ha díjelmaradásod lenne, a biztosító nem hitelintézet; díjnemfizetés miatt felmondaná a biztosítást, 8 napon belül bejelentené a központi nyilvántartásba, és új biztosításkötési szempontból hátrányos helyzetbe kerülnél.
Sajnállak, de kiderült, nem lehet neked olyan tanácsot adni, amit elfogadsz. Ragaszkodsz ahhoz a kilátástalansághoz, amiről azt gondolod, hogy van. Annyit segítek: továbbra sem fogsz tudni fennálló, érvényes KGFB mellett másik biztosítást kötni, és forgalomból kivont autónál a biztosítóra nem tudsz díjat tukmálni.
Marad számodra a Madách Imre idézet: „ember: Küzdj, és bízva bízzál!”.
Küzdj, úgy ahogy eddig, bár ugyanúgy sikertelen lesz.
Bízzál abban, hogy konkrétabb tanácsot kapsz. Vagyis, mást, mint amit írtam. Én, nem bízom benne. Nem azért, mert én mindenkitől okosabb vagyok, de ez van a jogszabályban. És a kormányablakok, okmányirodák, biztosítók, műszaki vizsgaállomások ügyintézői: jogalkalmazók.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!