Ha egy családtagom nevén van az autó, én vezetem és egy közúti balesetet okozok, akkor a kötelező biztosító ugyanúgy fog fizetni a többi résztvevőnek?
Igen, a károsult részére fizet a biztosító.
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást ugyan a gépjármű üzembentartójának kötelessége megkötni és fenntartani, de az az adott gépjárműre szól. (Látványos megmutatkozása ennek az elkülönülésnek, hogy ha valaki akár B10-es fokozatban van is az autójával, ha második autó üzembentartója is lesz, annál A00-ról indul.)
Jogszabályi előírás alapján, adott esetekben, adott összeghatárig visszkeresettel élhet a biztosító, vagyis, adott esetekben, adott összeghatárig a kártérítési összeg megtérítését követelheti. Ezek kirívó esetek, pl. „attól a vezetőtől, aki a gépjárművet az üzemben tartó vagy az egyébként jogosan használó engedélye nélkül vezette”; „a vezetőtől, ha a gépjárművet alkoholos vagy a vezetési képességre hátrányosan ható szertől befolyásolt állapotban vezette”; „az üzemben tartótól, ha a balesetet a gépjármű súlyosan elhanyagolt műszaki állapota okozta.”.
Van azonban egy olyan, amire a # 2-es válasz írója célzott. (2019-07-29 15:35). Adott összeghatárig a kártérítési összeg megtérítését követelheti „az üzemben tartótól, illetve a vezetőtől, ha a szerződés megkötésekor, a biztosítási esemény bekövetkezésekor, vagy egyébként terhelő közlési, változásbejelentési, kárbejelentési kötelezettségét nem teljesítette, oly mértékben, ahogyan ez a fizetési kötelezettséget befolyásolta.” (Vagyis, ha megvalósult az úgynevezett együttműködési kötelezettség megszegése.)
Az a kérdés, hogy a fennálló szerződésben mit adott meg: hányan vezetik az adott járművet, van-e adott életkor alatti köztük (általában a 26. életév szokott lenni a határ), ÉS hogy kapott-e díjkedvezményt amiatt, amit állított, és hogy ettől eltér-e az eset?
Például, én is megadtam ilyen adatokat is, díjat azonban nem érint. (A szerződésben összesen 21 féle kedvezménylehetőség, illetve díjnövelő eshetőség szerepel, de nem szerepel köztük a vezetők száma sem, a legfiatalabb vezető sem; nincsenek ilyen megnevezések sem a 21 eshetőségben, nemhogy kedvezményt kaptam volna. Így aztán vezethetjük 12-szer annyian is, mint ami meg van adva, nem számít, nem érinti a biztosítási díjat.
Valószínűleg azért nem szerepel díjbefolyásoló tényezőként, mert tkp. ellenőrizhetetlen. Ha azt adta meg, hogy csak egy vezeti (személyazonosítás soha nincs megadva), nos, ő az az egy, aki a balesetet okozta. Senki sem állítja, hogy pl. az adott egy személy az maga az üzembentartó.
A kárt a kárt szenvedett, azaz a kárigénylő jelenti be, hiszen ő szeretne kártérítést kapni.
Megkeresést, tájékoztatást biztosan kap a kárt okozó jármű üzembentartója. Eleve, felajánlják, hogy fizesse meg a kárt, és akkor nem történik visszasorolás a bonus-malus rendszerben.
Az is kiderül, hogy ha a biztosító fizet, akkor hova sorolják vissza (biztosítási évenként egy kárfizetés miatt 2 fokozatot sorolnak vissza.) Az új fokozat a biztosítási évfordulótól, az új biztosítási évben jut érvényre. Az évforduló előtt kapott díjajánlatból derül ki, hogy összegszerűen mennyi az annyi. (Természetesen, esetleges biztosítóváltás esetén is ugyanaz a besorolás lesz; de az lehet, hogy van olyan biztosító, amelyiknél kedvezőbb díjú az a besorolás, mint maradás estén.)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!