Miből készítik a kuplungtárcsát? Hogy képes hosszú élettartama alatt annyi súrlódást elviselni miközben a féket jóesetben is minden olajcsere alkalmánál lehet cserélni?
Hiszen a kuplung is legalább annyit surlódik mint a féktárcsán a fékbetét, mert minden egyes alkalommal amíg a motor és a hajtott tengely fordulatszáma nem kerül összhangba és nincs teljesen összekapcsolva addig surlódik egymáshoz a két tárcsa.
És erre még rátesz az amikor például emelkedőn kell elindulni vagy dugóban araszolni. Én nekem egy defekt alkalmával sikerült leégetni a kuplungot, mert lapos gumival a benzinkútig ahelyett, hogy 1-esbe haladtam volna kicsit nagyobb sebességgel de összekapcsolt kuplunggal, aggódtam a fogyasztás valamint a felni állapota miatt és ezért egész úton egyszer se volt összeengedve teljesen a kuplung hanem folyamatosan úgy haladtam, hogy a kuplungot 2-esbe csúsztattam és sosem tudtam teljesen összeengedni mert lefulladt volna az autó.
A benzinkútra beérve a kútkezelő mondta, hogy oda érzi a kuplung szagát és állítsam le az autót aztán haggyam lehülni. Mondta, hogy valamilyen anyaggal van bevonva a kuplungtárcsa (az anyag nevére már nem emlékszem) és valószínűleg ez égett meg rajta vagy el róla részben de nagy kárt remélhetőleg nem tettem benne ilyen rövid úton és nem kell majd cserélni.
És tényleg nem kellett, semmi változást nem éreztem a kuplung azelőtti és azután fogási pontján, ugyanúgy működött még ezt is kibírta.
Szóval mégis miből készítik ezeket, hogy ekkora hosszas megterheléseket képesek hosszú élettartam mellett elviselni ellenben a fékbetéteket és sok autónál a tárcsát is rendszeresen cserélni kell?
1.
Miért jobb a kuplungot kettesben csúsztatva gurulni, mint kiengedett kuplunggal 1-esben alapjáraton?
2.
Miért kellene a féket olajcserénként cserélni? Értelmes ember 10ezrenként cserél olajat, a fék legalább 100ezret el kellene menjen, az 10 olajcsere minimum.
Amúgy ferodollal van bevonva (a féknek is ez az anyaga, csak más keverékkel)
A fék jóval több energiát nyel el, mint a kuplung.
A kuplung csak induláskor pár másodpercre súrlódik és akkor is a motor teljesítményének egy része esik rá. Váltásoknál már minimális a súrlódás (agresszív visszaváltogatásoknál lehet nagyobb terhelés).
Ezzel szemben a fék minden megálláskor az autó teljes mozgási energiáját fel kell emésztenie. Igaz, hogy ez a 4 keréken eloszlik, de még így is nagyságrendekkel nagyobb energiáról van szó.
"a féket jóesetben is minden olajcsere alkalmánál lehet cserélni"
Versenyautóknál talán. Utcai autóknál egy fékbetétnek 50 ezer km-t ki kéne bírnia. A féktárcsa élettartama meg még hosszabb.
Persze aki idióta módon (padlógáz-padlófék üzemmódban) vezet, az 20 ezrenként féket, 100 ezrenként kuplungot cserél.
ui: Lapos gumival minek mész ki az útra? Erre van a pótkerék és akkor nem csęszed szét a gumit meg a felnit.
Azt sem értem miért jobb, ha 2-esben égeted a kuplungot, mintha egyesben szép lassan araszolnál felengedett kuplunggal. Valószínűleg így többet is fogyasztott, mert a teljesítmény egy részét elfűtötted a kuplungtárcsán.
Te vagy az autószerelők álma.
Nekem 120 ezer van a kocsiban és még a kuplunghoz nem kellett hozzá nyúlni. A féknél pedig csak az elején volt tárcsa és betét csere, a hátsó még jó.
Köszönöm a válaszokat! Most már legalább tudom, hogy tovább tartanak a fékeim. Nekem a motoron elől volt egy tárcsafék és azt azért kellett időnként cserélni, de nyílván ott többet volt használva, ebből következtettem csak, hogy autónál is biztos majd legalább olajcseréknél kell cserélni, de akkor jó sokat kibírnak a fékek is.
Az első válaszólónak meg azért csúsztattam ahogy mondtam 2-esbe a kuplungot, mert üzemanyagot akartam spórolni valamint lassan menni, hogy megóvjam a felnit az esetleges károsodástól és emellett az oktatóm úgy tanította, hogy az 1-es csak az csak indítási fokozat, csak elindulásnál használjuk tovább nem mert akkor adja le az autó a maximum nyomatékot.
Van viszont olyan fékbetét és kuplung is amit un. szinter-metál technológiával készítenek. Ez mit jelent és mennyivel tartósabb?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!