Lehet baja autómnak attól, hogy esőben átmentem egy 200-300méternyi mély ajtó aljáig érő tócsában?
Az áldozat egy 2002-es (MK3 2000-2007) Ford Mondeo 1.8 Sedan Benzines
A mai napon történt, ma egész nap vihar volt kisebb-nagyobb megszakításokkal. Egy vízátfolyásos szakaszhoz értem egy főútvonal mellett azzal párhuzamosan haladó mellékúton. A főútvonal fentebb van, egy talán 5-6méterrel alacsonyabban van alatta a mellékút, egy ilyen kis hosszú egyenletes domb választja el a kettőt, emiatt sok víz összegyűlt a mellékúton.
Kezdő vezető vagyok így nem tudtam felmérni biztosan, hogy ez nagyon mély víz lehet vagy csak egy nagy kiterjedésű tócsa így lassan belementem és az elején még nem tartottam vészesnek így mentem tovább de mire megálltam már az ajtó aljáig ért kb a víz vagy talán 10-15cm-el feljébb. Ekkor már nem akartam igazán mertem visszatolatni hanem inkább megtettem a maradék távot is ilyen mélyvízben.
Miután kiértem félreálltam, benéztem az autó alá, nyílván túl sokat nem tudtam megállapítani csak annyi, hogy a kipufogótól kezdve az üzemanyagtartályról, a lengőkarokról és mindenhonnan csöpög lefele a víz. A motortérbe is benéztem, nem láttam hogy ott bármi érzékenyet is víz ért volna, a vezetékeket is megnéztem alul, egyedül a vízhütő és nyílván az azon lévő ventilátor alja ért a vízbe meg persze a melette futó víz- és klímacsövek.
Mivel úgy tudom az autónak bírnia kéne a vízet és ennél durvábbat is kibír, ezért csak arra gondoltam, hogy most a féknyeregtől kezdve minden telelett alul koszos sáros vízzel ami majd ha rászárad az alvázra akkor szépen elkezdheti korrodálni így azonnal elugrottam egy alvázmosásra.
Az autót ezután autópályán kihuzattam minden fokozatban legalább vagy közel 4ezerig, a motorféket is próbálgattam, semmi rendellenes hangot nem hallok vagy érzek, ahogy én látom minden működik továbbra is rendesen.
Ettől függetlenül érdekelne, hogy ilyen kalandtól lehet e bármi baja az autónak, árthat e bármit is neki ha mélyvízbe merülök vele, befolyhat e az alvázon valamilyen kényes üregbe a víz ahol ott is marad és elkezdi enni a fémet?
Amiatt aggódok, hogy nyílván ez nem egy terepjáró vagy crossover hanem egy viszonylag alacsony hasmagasságú Sedan és nem igazán ilyenre lett tervezve.
A dízelek jobban bírják a vizet mert nem kell elektromosság ahhoz, hogy járjon a motor :)
Persze ha vizet szív akkor mindegy dízel-e vagy sem...
Kétlem, hogy bármi baja lett volna ennyitől az autónak.
Vízet szív? Honnan tudna beszívni vizet? A légbeömlő az kb a fényszoróval van egy magasságban és még picivel felette, máshol pedig nem juthatna víz a motorba nem?
Egyébként attól ha jól tudom nem kéne, hogy baja legyen, mert nekem az 50ccm-es motorommal egyszer szintén nagy viharban átmentem szórakozásból jó sok nagy mély tócsán teligázzal és egyszerűen csak le akart fulladni mert annyi vizet szívót be aztán már ment és tovább és nem lett tőle semmi baja hosszútávon sem.
A forró motorblokk,illetve a kipu sem szereti ha hirtelen víz alá teszik,repedés alakulhat ki.
Elméletileg.
Gyakorlatilag pedig ez igen ritka.
Néhány dolog van, ami ha vizet kap, megállhat az autó: vizet szív be, azaz víz kerül a hengerekbe az egyik. A víz nem összenyomható, ezért esélyes, hogy valami engedni fog a motorban, törik a hajtókar stb, kivéve ha azelőtt leáll a víztől a motor, mielőtt gondot okozna. Nálam pl. a motor tetején van a légszűrűház, a levegő csöve pedig ki van vezetve jobb oldalra, egészen a doblemez alá, így ha az vízben áll, szívhat be vizet a motor.
Lehet baja attól, ha az elektromosság vizet kap, de egyrészt az autó alján ebből kevés van, másrészt egy kiadós motormosás után is működnek az autók.
Ha a levegő szívócsöve nem ért bele a vízbe, akkor szerintem nem lehet gond az autóval, ennyitől nem lesz baja. Az autó pedig nem a víztől korrodál, hanem a sós víztől, ettől még nagyon jól tetted, hogy elvitted lemosatni. A téli sózás vág oda igazán az autók aljának.
Tényleg ez eszembe se jutott, hogy a víz nem összenyomható.
Én úgy gondoltam, hogy ha egy 50-es motor túlélte, hogy már fulladásig telement a henger vízzel akkor egyébként egy 1800-as autónak se lehetne nagy baja a víztől, mert úgy voltam vele, hogy a beszívótt víz azon a hőmérsékleten gözzé alakul és egyszerűen a vízgőz fog távozni a kipufogón, viszont nyílván így a keverékben már a levegő vagy a benzin helyére vízgőz kerül ami miatt nem lesz akkora ereje a robbanásnak és emiatt akarhat lefulladni.
Bár az tény hogy a motorom 2 ütemű volt és karburátoros, ez pedig azért 4 ütemű modern számítógép vezérelt befecskendezéses bonyolultabb és kényesebb rendszer.
A lényeg viszont, hogy ha csak a légbeömlőn keresztül kaphatna vizet a motor és lényegében az egész víz alá merülésnek ez lenne csak az egyetlen káros eredménye, akkor minden rendben van, mert a fényszoróig nem ért a víz.
Általában a sebességváltó az első, amibe be tud jutni a víz. Eressz le belőle egy kicsit, hogy lásd milyen az állapota - elég feltűnő lesz, ha sűrű trutyis, saras cucc jön ki belőle, s nem jól folyó világos/sötét színű olaj.
A futómű alkatrészeknek és kerékcsapágyaknak is árthat, ha valahol hibás a tömítés, az lehet még drága mulatság. Ha ezekbe nem ment víz, akkor viszont valószínűleg a motorba sem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!