Mi történik egy összkerékhajtású autóval ha nagy sebességnél behúzom a kéziféket?
" tekintve, hogy a kézifék is ugyanazt a féket működteti"
Nagyon sok esetben nem azt működteti :)
A kézifék teljesítménye jóval kisebb, mint az üzemi féké, ráadásul csak egy tengelyen fog. Ebből adódóan ha nagy sebességnél behúzod a kéziféket, enyhe lassulást fogsz tapasztalni egészen addig a sebességig, ahol a kézifék (addigra megégett fékbetétekkel) kifejtett teljesítménye elegendő a fékezett tengely blokkolására.
Ha kapcsolható összkerékhajtásról van szó és épp ki van kapcsolva, nem tapasztalsz semmi különöset. Valószínűleg a hátsó tengelyt hajtja a motort, azt fékezi a kézifék, egy ideig küzdenek egymással, aztán a kézifék majd csak lefullasztja a motort.
Ha kapcsolható összkerékhajtásról van szó, ami épp össze van zárva, akkor mind a négy kerék egyszerre fog blokkolni, amint eléred a megfelelő sebességet. Óriási élmény az ilyen.
Ha állandó, központi differenciálműves összkerékhajtásról van szó, akkor a kézifékkel lassított tengely blokkol, a másikra megy a teljes nyomaték, tehát ha minden jól jön össze, az autó egy hajtott és egy álló tengellyel vonszolja magát. Sok értelme nincs, de látványos.
Ha az állandó összkerékhajtásban Torsen-differenciálmű van középen, akkor a motor megpróbálja hajtani az álló tengelyt is. Ha van hozzá elég nyomatéka, el fogja forgatni a fékezett kerekeket, ha nincs, akkor csak simán lefullad a p***ába.
Automatikusan kapcsoló központi viszkokuplungos összkerékhajtás esetén az egyik tengely áll, a másik forog, ettől a viszkó összezár és megpróbálja hajtani az álló tengelyt is. Az eredmény az, mint egy sorral feljebb: vagy meg tudja hajtani, vagy nem. Viszont annyi a különbség, hogy mindkét esetben lehet számítani a viszkokuplungban található folyadék megégésére, ami innentől kezdve nem tölti be a szerepét, a kuplung nem zár össze megfelelően.
Szintén automata rendszerben, központi Haldex-kuplung esetén is fellép az összezárást kiváltó fordulatszám-különbség, amit szintén nem tud megoldani a kapcsolószerkezet. Itt nem csak a folyadék melegszik túl, a tárcsákat is meg tudja égetni a tengelykapcsoló.
Ha pedig valami cifra, elektrohidraulikusan működtetett többtárcsás, nyomatékelosztást változtató központi tengelykapcsolóról van szó, akkor a vezérlés bemeneti jeleitől és programjától függően bármi lehet a végeredmény a motor lefulladása és a tengelykapcsoló szénné égetése között.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!