Mi a különbség az Audi S8 5.2 V10 és az Audi A8 6. 0 W12 között?
Mindkettő igaz, csak rendbe kell tenni az időrendet.
Kezdetben volt a V10-es, 5 literes Lamborghini-motor. 90 fokos hengerszöge volt neki, hengerenként 4 szelepen át száguldoztak a gázok. A hengerblokkot és a forgattyúsházat Győrben gyártották, a végszerelést a Lamborghininél végezték.
Aztán jött az ötlet: V10-est az Audi S8-ba! El is készült az új motor, aminek van ugyan némi köze az ötliteres Lambo-motorhoz, de nem ugyanaz, mint írtam. Kicsit hasonlít arra is, illetve a kisebb, 4,2 literes V8 FSI-re, amit az Audi akkoriban már használt. Később készült belőle ötliteres, két turbófeltöltővel megvadított változat a C6 RS6-ba.
Mivel látszott, hogy az új, 5,2 literes FSI motor jól működik, a VW-nél úgy döntöttek, nem tartanak meg a kínálatban két ennyire hasonló erőforrást (5.0 V10 és 5.2 V10 FSI), hanem a régebbi, ötliterest beszántották, a Gallardokba az LP560 változattól kezdve ezt szerelték, igaz, nem egyezik meg az utolsó csavarig az Audi-motorral. A Huracán már csak ezzel a motorral készült és a V10-es R8-asokba is ezt szerelték. Vagyis való igaz, hogy Győrben készül most már a Lamborghinik V10-ese is.
15-ös
Tényleg témában vagy, hiszek neked. Szóval akkor az RS6-ból a biturbós V10 közeli rokon az 5.2-es FSI-vel, és nem véletlen a hasonló köbcenti?
Egyébként ez az Audi vs. Lambo motor nagyon gyakran felmerül facebook kommentekben és youtube videó alatti kommenteknél is.
A két V10-család megkülönböztetésének van egy egyszerű módja. A Lamborghini ötliteres V10-esén 88 mm a hengerfuratok távolsága, az Audi-féle 5.2 FSI-nél pedig 90 mm. Amíg a hengerfuratok távolsága megegyezik, nyugodtan beszélhetünk egy motorcsaládról, hiszen a furat és löket bizonyos határok között változtatható úgy, hogy a blokköntvény, a forgattyúsház és a hengerfej ugyanaz marad, de a furattávolság növelésével már nagyon sok mindent kell áttervezni. Más a blokköntvény, más a forgattyúsház öntvénye, a főtengely, a hengerfej - gyakorlatilag új motorról van szó.
Ez történt akkor, mikor az ötliteres Lamborghini-motorból 5,2 literes Audi-motor lett: az Audi-féle erőforrás inkább a nyolchengeres FSI megoldásaiból építkezik, hasonlóan, mint manapság a BMW modulrendszerű motorcsaládja vagy korábban a "nagy" M88 és a "kis" S14 M-motorok. A furata és lökete a 4.2 FSI-vel egyezik meg, csakúgy, mint a 90 mm-es furattávolság.
Az ötliteres biturbó rettenet a C6 RS6-ból az Audi-motor rokona, 90 mm-es furattávolsággal. A löket csökkentésével csökkent a lökettérfogat (így hiába ötliteres, nem a Lamborghini-motor a kiindulási alapja), ráakasztották a két turbót és kész is volt a motor az összkerekes gőzmozdonyba.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!