Mit jelent egy motornál az xy fokos gyújtásrend, és az xy fokos elékelt főtengely?
A gyújtásrendnél arról van szó, hogy hány fokonként követik egymást a munkaütemek. Mindig az 1. henger munkaütemének időpontját vesszük 0-nak, innentől kezdve a főtengely szöghelyzetével adjuk meg a többi gyújtási időpontot. 120°-os gyújtásrendnél 120°-onként követik egymást a munkaütemek, ha ez egyenletes, akkor háromhengeres kétütemű vagy hathengeres négyütemű motorról van szó. Mondjuk az egyenletes gyújtásrendnél nem is szoktuk megadni a fokokat, mert felesleges.
A 270°-osnál már látszik, hogy nem kerek valami. Egyetlen hengerszám és munkaciklus sem jön ki úgy, hogy 270°-onként legyen gyújtás. Itt a trükk az, hogy nem egyenletesen követik egymást a munkaütemek. Soros kéthengeres négyütemű motoroknál bevált elrendezés, hogy 0 és 270 foknál van munkaütem, utána pedig 540 foknyi csend következik.
A gyújtásrenddel összefügg a főtengely elékelése is. Az elékelés azt mutatja meg, hogy az egyes csapok mennyivel vannak egymáshoz képest elforgatva. Soros négyhengeres négyütemű motornál, egysíkú főtengellyel nincs semmi meglepő: 180°-onként kerül felső holtpontba valamelyik csap, ennyi az elékelés. De mondjuk a 270-es gyújtásrendű soros kéthengeresnél már 270 fok az elékelés. Ránézésre 90 is lehetne, de az elékelés meghatározásánál a főtengelyt mindig előrefelé forgatjuk.
Az elékelés és a gyújtásrend egyébként a V2-es és V4-es motorkerékpároknál érdekes, ott szokott előfordulni, hogy nem szépen, egyenletesen követik egymást a munkaütemek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!