Gyorsulás szempontból mi fontosabb/előnyösebb? Nyomaték vagy a lóerő?
Pl.: az első 200-400 méterben?
Logikus fejjel azt mondom hogy a nyomaték, mert lóerő az inkább olyan 100 km/h felett gyorsul jól, míg a nyomaték a 0-100-ra képes gyorsan megmozgatni a kasztnit.
Próbálok érthető kérdéseket feltenni, nyilván a rövid távú gyorsulásokra jobb a nagyobb nyomaték, hosszabb távú gyorsulásra viszont lóerő a nyerő, jól mondom?
"Logikus fejjel azt mondom hogy a nyomaték, mert lóerő az inkább olyan 100 km/h felett gyorsul jól, míg a nyomaték a 0-100-ra képes gyorsan megmozgatni a kasztnit."
Ez így sajnos nettó hülyeség.
"Próbálok érthető kérdéseket feltenni, nyilván a rövid távú gyorsulásokra jobb a nagyobb nyomaték, hosszabb távú gyorsulásra viszont lóerő a nyerő, jól mondom?"
Ez is.
Mi futja hamarabb a 0-100-at és a 400 métert?
BMW E46 M3 365Nm vagy a 2.0TDI Passat 380Nm?
Oké beismerem csaltam. Kérdezem máshogy. Mi furtja gyorsabban a 0-100-at és a 400 métert?
BMW E46 M3 365Nm vagy Audi A4/A6 3.0TDI 450Nm?
Szerinted? :D
(azért dízel mert ez szemlélteti legjobban a nyomatékot, ez most nem ilyen benzin vs dízel téma)
Ülj rá egy Cr500-ra és megkapod a választ a kérdésedre :D
Autónál is a nyomaték a döntő, ahogy nálunk motorosoknál is.
Ajánlom kedves figyelmedbe: https://www.youtube.com/watch?v=7eZyXp1i4GU
No meg a többi videóját is ebben a témában https://www.youtube.com/user/EngineeringExplained/search?que..
"Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you move the wall.
teljesítmény = nyomaték * fordulatszám * konstans
Teljesítmény arányos a gyorsulással.
A nyomatékgörbe határozza meg a teljesítményt, így a gyorsulást is.
Először is tudnunk kell, mi a nyomaték és mi a lóerő.
A lóerő nem más, mint a nyomaték és fordulatszám szorzata(watt a végeredmény, amit at kell váltani lovakba), lebutítva ennyi.
No ha van egy autód ami(minden elméleti) nyomatékgörbéje lineáris. Minden fordulaton ugyan akkora a nyomaték.
Az egyik autód 3000ig pörög, s végig 300 nm a nyomaték, a másik pedig 6000 ig pörög, s 150 nm a nyomaték. Mind a kettő ugyan olyan teljesitményű autó, 90 kw-os.
Egyformán fog gyorsulni mind a kettő.
Az egyikben a váltó áttétel 1:1 vagyis 1 főtengely fordulatra jut 1 kerék fordulat. A másiknál 2 főtengely fordulatra jut 1 kerék vagyis 2:1 az áttétel. Magyarul a kerék mindkét esetben, 300 nm erőt kap, csak az egyik motor 3000 a másik 6000 pörög.
Úgyhogy a lóerő szamit gyorsulasnal,
"No ha van egy autód ami(minden elméleti) nyomatékgörbéje lineáris. Minden fordulaton ugyan akkora a nyomaték."
Most akkor lineáris a nyomatékgörbe, vagy konstans?
"Az egyik autód 3000ig pörög, s végig 300 nm a nyomaték, a másik pedig 6000 ig pörög, s 150 nm a nyomaték. Mind a kettő ugyan olyan teljesitményű autó, 90 kw-os."
Igazság szerint mindkét autó 94 kW-os teljesítményű lenne a példában. A teljesítmény az a szögsebességnek és a nyomatéknak a szorzata, nem a fordulatszámé és a nyomatéké. Abból a szempontból persze ennek nincs jelentősége, hogy a teljesítmény valóban egyenesen arányos a nyomaték és a fordulatszám szorzatával.
Fizikai jelentését nézve a teljesítmény azt adja meg, hogy egységnyi idő alatt mennyi munkát tud végezni a motor, a nyomaték pedig azt, hogy mekkora "erőt" fejt ki. Azért nem lehet csak az egyiket, vagy csak a másikat nézni, mert menetdinamika szempontjából nem mindegy, hogy az adott teljesítmény milyen nyomaték és fordulatszám párosítás esetén áll elő, ezt pedig a sebességváltóval lehet szabályozni. (ideális esetet feltételezve a sebességváltó a teljesítményhez nem nyúl, csak a fordulatszám és a kerekekre jutó nyomaték arányát befolyásolja)
Na figyelj ide! Az autó mozgását a motor leadott teljesítménye határozza meg (ha most a tömegtől, meg a menetellenállásokat most nem nézzük).
A nyomaték nem a motornál fontos hanem a keréknél, mert ott van a sebességváltó a motor után, amivel olyan nyomatékot állítasz elő amilyet akarsz.
Nehezen megfogható ez az egész témakör, ráadásul az ember agyát elviszik a különféle "népi bölcsességek" is, amik keverik a szezont a fazonnal. Szóval teljesítmény. De nem a papírra írt maximális értékek a mérvadók hanem, még egyszer mondom, a motor által ténylegesen előállított és leadott teljesítmény.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!