Európában miért nincs annyi amerikai autó?
Ha szétnézünk, és amint láthatjuk az Egyesült Államok utcáin, hogy tele van német, japán autómárkák járműveivel.Ha már most szétnézünk európai városokban, nem igen látni olyan amerikai autókat, amelyek az USA-ban is megfordulnak.
Gondolok itt olyanokra, mint a Lincoln autómárka, a GMC, vagy a Buick.
Vagy a másik, hogy a Ford pl. jelen van, ugyanakkor az amerikai piacon értékesített autóit nem igen adja el Európában.
Mások a trendek.
Európában a 2ezer köbcenti fölötti motorok már ritkák, amunek nem csak a magasabb fogyasztás az oka, hanem az adók, biztositások sem hatnak ösztönzően a vásárlókra, s mivel nincs kereslet, nincs kínálat sem.
Az USA-ban egy 5ezer köbcentis motor meg szinte általános, ahogy az automata váltó is az, amitől Európában szintén ódzkodnak.
Lehetne még az utak szélességét, az utazások hosszát és sok mást sorolni, az összesitett lényeg, hogy mások a trendek, és az amerikai gyártók kicsinek találják az európai piacot.
Az észak-amerikai piac óriási, még mindig ott van a legnagyobb pénz. Éppen ezért a helyi gyártók nagyon sokáig jól megéltek az ottani eladásaikból, nem volt rajtuk a kényszer, hogy Európának fejlesszenek és gyártsanak autókat. Európában viszont kisebb a piac és jóval több szereplője van (Észak-Amerikában a GM, a Ford és a Chrysler szinte mindent lefed), ezért régóta megy az észak-amerikai export, mert ott lehet nagyot kaszálni.
Persze az amerikai gyárak is próbálkoznak Európában. A Fordnak már évtizedek óta van saját európai leányvállalata (néha kettő is volt, egymás ellen is fejlesztgettek), a GM az Opel révén volt jelen a kontinensen, a Chrysler meg mikor hogy próbálkozott: hol saját vállalatuk volt, hogy a Mercedes-Benzcel bútoroztak össze, most meg épp a Fiattal próbálkoznak.
De az is tény, hogy az európai autóknak megvolt a maguk piaci rése Amerikában, míg az amerikaiakra kisebb az igény Európában. Az olajárrobbanás előtt főleg a sportkocsikat és a luxusbatárokat lehetett jól eladni Észak-Amerikában, utána pedig a gazdaságos kisautók törtek előre - ám ekkor már a japánok is bemerészkedtek a piacra. A hagyományos, garzonlakásnyi alapterületű, böhöm nagy V8-assal hajtott amerikai tepsikre azonban itt, Európában kisebb volt az igény, célszerűen nem lehetett őket használni, hobbiautónak meg nem sok kell. A '80-as években megjelent, ottani mércével nézve kicsi amerikai autók (pl. Chrysler K-car és a buszlimuzinok) már Európába is "átjöttek", de mivel addigra már ezekben a szegmensekben megvoltak a bevált európai megfelelők, nem tudtak nagyot szakítani.
Viszont volt egy terület, ahol az amerikai gyártók népszerűek voltak Európában: a "ládás" motorok eladása. A '60-as és '70-es években, amíg el nem kezdett drágulni a kőolaj, sok európai gyár volt abban a helyzetben, hogy GT-t, sportkocsit vagy luxusautót gyártott volna, csak nem volt hozzá elérhető árú hajtáslánc. Az akkoriban már filléresnek számító amerikai V8-asok és automata váltók viszont nagyszerű megoldást kínáltak a problémára, így születtek meg az Iso, a Facel vagy a De Tomaso autói, illetve innen (egészen pontosan a GM-től) érkezett a brit autóipart széltében-hosszában megjárt Rover V8 motor is.
Ha megnézed, a japánnak is van európai és amerikai változata. Példaként az enyém: az európai 1.6-os és 2.0 motorral készült kéziváltóval (kevés automata), nagyon kis része magasabb felszereltségű, de a legtöbb alacsony felszereltséggel. Az amerikai kivitel mind napfénytetős, 2.0 benzin automata, vajbőr belső és a korához képest elég magas felszereltségű, elegáns autó.
A Fordnak is olcsóbb/egyszerűbb lett volna ha egy már működő gyártósort lemásolt és felépített volna Európában, de azokra nincs kereslet, teljesen új típusokat kellett tervezni/fejleszteni.
Lehetne itt is GMC, Lincoln vagy Buick néven autót gyártani, de ide 1.2-es, 1.4-es, 1.6-os kis szappantartókat kellene tervezni, gondolom a matekozást azt hozta ki hogy nem éri meg ezen görcsölni.
Mas az igeny. Usa autok egyszerubbek nincs nagy elvaras.
Europai autok bonyolultak igenyesebbek.
Pelda: 2003 ban megjelent a honda accord 7gen itthon. Akkor se volt kulonleges, europai auto szemmel, nem is sokat adtak el. Az mar mas teszta hogy a legjobb minosegu auto az ido bebizonyitotta amit akkortajt arultak azert is magas az ara.
Na most ez az usaban nem honda accord hanem a honda luxusmarkajakent acura tsx neven volt forgalomban.
Ami itthon kozepszeru volt az kinn luxuskent ment.
Na ezert nincs, sok auto weboldalat megnezed a mai usa autok is szog primitvek. Ott a trend hogy nagy legyen nagy doboz azt kesz.
Nem rentabilis atalakitani oket eu igenyekre.
Egy jeep vagymi par eves ugy borul fel a kanyarban mint egy szemeteszsak. Kinn nem gond, nem mehetsz gyorsan. nemetorszagban ahol nincs sebesseg korlatozas ugyanez az auto kesz eletveszely lenne.
Kb ezert.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!