Hogy lehetséges, hogy a rutinosabb gépjárművezetők sokkal több balesetet okoznak, mint a friss jogsisok?
Böngésztem egy baleseti évkönyvet, és azt találtam, hogy akik több, mint 10 év vezetési rutinnal rendelkeznek, azok például 2015-ben 7.889 balesetet okoztak, míg azok, akik 5-10 éve vezetnek, csak 1.776-ot (még kevesebb rutinnal pedig sorra még kevesebbet)
Ezen nagyon ledöbbentem, azt hittem, a rutinosabb vezetők kevesebb balesetet okoznak, logikus okokból.
Ez viszont kicsit ledöbbentett, hogy a 10+ év rutinnal rendelkezők nem hogy kevesebbet, de a többszörösét okozzák annak, amit a frissebb jogosítvánnyal rendelkezők.
Ennek mi lehet az oka? Túlbecsülik a képességeiket ekkorra? Ez az egyetlen, ami eszembe tud jutni, mint lehetséges ok... Kíváncsi vagyok, más mit gondol.
Szerintetek miért van? Nektek is meglepő?
Forrás:
24. oldal, 2.3.9. "A gépjárművezetők által okozott balesetek száma vezetési gyakorlat szerint"
Gondolom ismered ezt: gut, besser, g**ser. ennek mintájára: Kis hazugság, nagy hazugság, statisztika.
Másszor: Miért jó télen vezetni? Mert a "mazsolák" nem mernek kijönni, a vérprofik pedig már az árokban vannak.
Ezért olyan a PISA-eredményünk, amilyen :( Ezen a kérdésen most meglepődtem, kicsit elszomorodtam.
Kérdező, megkérdezhetem, hogy hány éves vagy, meg mi a végzettséged?
13-as
20 vagyok, egyetemista (ergo még csak érettségim van)
Miért?
Csak kíváncsi voltam. Nagyon félreértelmezted a statisztikát.
Ha megnézed, láthatod például hogy 2015-ben 36 olyan eset volt, ahol a balesetet okozó sofőrnek kevesebb, mint 1 hónapja volt jogsija. Harmichat darab. 7889 olyan eset, ahol 10 évnél régebb óta vezettek.
Azaz a te logikád alapján a vadi új jogsival rendelkezők 219-szer jobban vezetnek, mint azok, akiknek 10+ év vezetési tapasztalatuk van? Nem érzel ebben egy hatalmas logikai hibát? Nem érzed, hogy valami nem stimmel?
Annyi igazság lehet a dologban, hogy egy friss jogsis feltehetően körültekintőbb, óvatosabb lesz, ugyanakkor feltehetően kevesebbet is fog vezetni, mint egy középkorú ember. Annyi változó van a dologban, de legfontosabb, a csoportok darabszáma, ill össz km-száma. Magamról tudom, hogy első hónapban szinte semmit nem autóztam, mert még nem is volt saját autóm. Akinek 5-10 éve van jogsija, az kb 23-29 év közötti korosztály. itt nagyon sok embernek nincs is saját autója, egyetemre jár (tömegközlekedés, bicaj). 10+-os kategória 28-29 fölöttiek (kb), ahol már megjelenik a család, azaz egy autó igénye is, hogy könnyebb legyen az élet, tehát ha addig nem volt saját kocsijuk, itt legtöbb embernek lesz, feltehetően megugrik a csoport km-száma (munkába ingázás, gyerekek szállítása, nyaralások stb, illetve a 10+ kategóriában bennevan mindenki, aki efölött van. Azaz a 76 éves nagypapa is, akinek tavaly volt agyvérzése és megvakult fél szemére, de még van érvényes jogsija.
Így már remélem érted, mit hibáztál, amikor értelmezted a statisztikát először.
#15
Persze, ezt értem, lehet hogy nem jól fogalmaztam, én főleg azon döbbentem meg, hogy ENNYIVEL több balesetet okoznak a rutinosak. :D
Tényleg érdekelne egyébként a statisztikában a különböző csoportok létszáma, esetleg egy km-szám, bár azt lehetetlen ugye mindenkinél nyilvántartani, esetleg reprezentatív(?) felmérést lehetne csinálni, önbevallás alapon..
Köszi a válaszod!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!