Mit jelent a turbo és a szivó motor?
akkor végülis a lényeg h erősebb a motorja a turbónak .
Mi az ami már erős motornak számít? LE kell nézni? Mit jelent ha egy motor 1,0L vagy 1,5l?
Az 1.0 L, 1,5 L a motor hengerűrtartalmát jelenti.(Kb. ugyanolyan viszonyítási alap, minthogy hány literes egy akvárium)
Gyakran köbcentiben adják meg liter helyett. Egy egy literes turbós motor lehet olyan teljesítményű, mint az 1,5 literes szívó. A motornak van egy adott lóereje/kilowattja mint teljesítménye. Ehhez megadnak egy fordulatszámot is, hogy hol adja le. A turbós motor alacsonyabb fordulaton is leadja ezt, nem kell annyira pörgetni, mint a szívót. A dízelmotorok zöme ma már turbós. Kis köbcentis benzinmotornál is egyre jobban terjed. (Valaha inkább nagy sportkocsik használták...)
Viszonylag kevés lóerővel is lehet mozgatni dinamikusan egy kis méretű autót. Japánban vannak ilyen kei-car ok, 700cm3 motorral, dupla turbóval, 100 lóerő fölötti teljesítménnyel.(Ezért érzem álszentnek a japán gyártók "én rühellem turbót" hozzáállását, amikor már évekkel az európai gyárak előtt használtak turbót a kei-car kocsijaikhoz.) Úgy viszi az a kis autót, mint foxy a lábtörlőt. Egy elvileg nagyobb 2,5-2,7 dízel kombi meg sem tudja fogni, mert az meg cipel két tonnás autót...
Ja, hogy mi a kei-car? Suzuki Alto megvan? Az eredetileg kei-car volt japánban, csak 700 cm motorral. Sőt a wagon R is az volt, illetve a mai napig is van Wagon R+ nagyon vagány kasznival...csak Európába nem hozták.
Röviden a motor literben megadott térfogata azt jelenti, hogy mekkora az az össztérfogat, ahol a motorban az üzemanyanyag égése történik. Egy henger esetében van egy keresztmetszet, valamint a dugattyúnak két végállása. Ha a keresztmetszetet megszorzod a két végállás közötti távolsággal, majd ezt a hengerek számával, akkor megkapod, hogy "hány literes a motor". Ez érvényes a soros, a V, a boxer motorokra, azonban a wankel motor működési elve ezektől jelentősen eltér.
Hogy mi számít erősnek? Van akit az almapaprika is kiüt, van pedig aki a csilit is elmajszolgatja. Egy átlagos személyautó jelenleg Magyarországon szerintem kb 90-110 lóerő körül van. Egy 150-160 lovas már erősnek számít, aztán vannak a 4-5száz lóerős bivaly gépek, mint pl Audi RS széria, BMW M széria, Ford Mustang, de ezek ereje a magyar utakon már nem nagyon használható ki.
Egy kisebb turbómotor ugyanolyan erős, mint egy nagyobb szívó. Cserébe eggyel több a hibalehetőség, kényesebb a motorolaj minőségére, drága a turbócsere stb.
Dízelből kb. 10-15 éve csak turbósat árulnak. De most már benzinesből is a legtöbb gyártó csak turbósat kínál.
Köszönöm a hasznos válaszokat igy már kezd világosodn a kép, de ujabb kérdés s felmerül
KEdves mopat, ha 1, 2 l a motor, és ha ez a motor hengerűrtartalmát jelenti akkor annyi benzint vagy dizel-t lehet beletankolni? Ennél többet szoktak tankolni, minek a hengerűrtalma ez?
Elnézést az értetlenségemért remélem nem túl kezdetlegesek a kérdések csak szeretnék érteni hozzá valamelyest
Ezen az ábrán a piros téglalapok mutatják a hengerűrtartalmat, vagyis az égésteret. Pl. egy 4 hengeres, 1.6-os motornál a 4 henger űrtartalma egyenként 400 cm3 (0,4 liter), azaz összesen 1600 cm3 (1,6 liter)
Egyébként az égéstérbe az üzemanyag porlasztva, a levegőben elkeverve kerül be és nem valami nagy mennyiség, egy munkaütemben néhány század milliliter.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!