Miért így csinálta a BMW?
1986-ban amikor kiadták az első M3-ast, tehát az E30-ast, akkor ugye a 4 hengeres M10 motort rakták bele.
Persze 2.3-ra fúrva és az M1-ről való hengerfejet rakták rá (-2 henger).
És így teljesített az a 2.3 4 hengeres S14 kódjelű motor 195 lóerőt.
Na és itt jön a lényeg.
Miért nem a 325-ös M20 motorját rakták bele? Abból kis változtatásokkal is sokkal könnyebben meglett volna a 200 lóerő, és még azon is húzhattak volna.
Tehát miért nem az rakták bele? Persze nincs semmi bajom az S14-gyel, sőt nagyon is kéne, nem érdekel hány hengeres, csak nem értem ebben a logikát.
Talán a fogyasztás? Dehát főleg versenyre készült :SS
Csak hozzáértők válaszát várom, aki csak buinkózni tud, meg azt mondani, hogy kopaszt fuxos állat az kérem a job felső sarokban található piros X-re kattintva menjen innen
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Az M3 homologizációs alapnak készült a DTM-be, hogy az ott eredményesen szereplő Mercedes-Benz 190 E 2.3-16-osokat meg tudják verni. Nem ismerem a DTM akkori szabályozását, csak annyit tudok róla, hogy 2,5 liter volt a felső lökettérfogat-határ, de lehet, hogy csak így tudták homológra építeni. Mivel versenyautó alapjának építették, ezért ott nem csak a csúcsteljesítmény volt a lényeg, hanem pl. olyan apróságok is, hogy az S14 motor rövidebb, mint egy M20-alapú hathengeres, tehát precízebben be tudják lőni a súlyelosztást. Azon kívül az S14 - mivel négyhengeres volt - sokkal könnyebb lehetett, mint egy hathengeres motor, ami szintén jól jön versenykörülmények között.
Egyébként pedig ha a BMW hathengeres motor akart volna építeni az E30 M3-ba, akkor valószínűleg az M88 motor 2,5 literes változatát vetették volna be. Viszont így egyszerűbb volt kialakítani a motort, hiszen az M88-hoz tartozó geometriai méretek maradhattak, az áramlási viszonyok ugyanolyanok lettek, a segédberendezéseket sem kellett lecserélni. Ha az M88-at kicsinyítik le, az elég jelentős tervezőmunkával járt volna.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Érdekes kérdés.
Akkoriban fontosabb volt a vezetési élmény mint a számháború (lóerő növelés bármely körülmények között). Az E30 M3 alapvetően egy (tehetősebb) fiataloknak készülő, könnyű, sportOS autó volt, és nem arra készült mint a mostani M3 asok, hogy 250+ el mindenkit letoljon az autópályáról. Egyszerűen egy finomhangolt gokart, minden porcikájában. És én is itt arra tudok gondolni, amit az előző válaszoló is írt, egyszerűen ebbe a gokartba nem tehettek egy nehéz motort, hogy lett volna így isteni gokart, ha tolja az orrát és alulkormányzott?
Példának okáért én a sajátomat (nem E30) alulkormányzottnak érzem, és szerintem ebben szerepe van annak is, hogy relatíve nehéz motor van elöl, bár ezt nem gokartnak tervezték.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"mint a mostani M3 asok, hogy 250+ el mindenkit letoljon az autópályáról."
Gyári korlátozás az újnál, 250!
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!