Használt autó vásárlásának mi a menete?
Tehát feltártál minden átverési lehetőséget, a látottak és tapasztaltak ellenére is úgy döntesz, kell az autó.
Először is adásvételi szerződést írtok, mégpedig négy, mindenben megegyező példányban, az épp aktuális formai és tartalmi követelményeknek megfelelően, két tanúval. Az adásvételiben az autó adatainak meg kell egyezniük a forgalmi engedélyben található adatokkal és az eladó a tulajdonos kell, hogy legyen, ha magánszemélytől veszed. Nem az üzembentartó, nem Szomszéd Jóska, aki kőccsönadásival használja.
Megvan az adásvételi, kitöltitek a vételárat is (szokás üresen hagyni vagy irreálisan alacsony összeget írni, de semmi értelme), aláírjátok mind a négyen mind a négy példányt, majd kettőt elteszel te, kettő marad az eladónál. Meg kell kapnod a forgalmi engedélyt, a törzskönyvet (ezzel van a legtöbb gond), illetve a kulcsokat.
Utána azonnal KGFB-t kell kötnöd. Nem, az előző KGFB nem érvényes. Három napig sem, év végéig sem, évfordulóig sem. Nem kell megijedni: nem fogod tudni ott, helyben befizetni a biztosítást, de az ajánlati igazolóval már haza tudsz menni, nem kell trélerezni.
Jön a következő kör: az eredetiségvizsgálat. Ez eredetileg megegyezés tárgya, elvégeztetheti az eladó is, de évek óta nem láttam olyan adásvételt, ahol ne a vevőre tolták volna át az egészet. A franc se akar 20.000 Ft körüli összeget fizetni az ott kapott papírért úgy, hogy ha az érvényességi idején belül nem adja el az autót, akkor kitörölheti vele azt, amit csak akar.
Tehát eredetiségvizsgálat, legombolnak rólad jó sok pénzt, cserében nem szűrik ki a nyilvánvalóan akkusavval lemaratott, majd csálén újraütött vázszámot sem. Kapsz egy határozatot arról, hogy az autó nem szerepel a körözési nyilvántartásban, örülsz neki.
Fogod a régi törzskönyvet és forgalmit, a KGFB meglétét igazoló bármilyen okiratodat, az eredetiségvizsgálaton kapott határozatot, illetve a két adásvételidet és megcélzol egy okmányirodát. Vagy kormányablakot. Vagy a f*** se tudja, hogy hívják most éppen (nekem már csak okmányiroda marad). Ott átíratod az autót, közben leszurkolod a vagyonszerzési illetéket, illetve az új forgalmi és törzskönyv árát. A folyamat végén kell kapnod egy új forgalmi engedélyt, addig nem jössz el onnan, amíg a kezedbe nem nyomják. A törzskönyv majd később jön, azt nem tudják helyben nyomtatni.
Ja, el ne felejtsem: mindezt ajánlatos gyorsan véghez vinni. Ha jól emlékszem, az adásvételtől számítva 15 napod van az átíratásra, nem több. Nem, nincs halasztás, mer' elfogyott a lóvé, nincsen mán átíratásra, nincs részletfizetés ugyanezen okból. Tehát úgy számolj az autóvásárlásra félretett pénzzel, hogy előre kalkulálsz egy várható KGFB-díjat, vagyonszerzési illetéket és megnézed, most mennyibe kerül a forgalmi és a törzskönyv kiállítása - nekem még 6.000 Ft rémlik egyenként, de nem követem az árváltozásokat.
Utána már csak a kötelező dolgok jönnek: a KGFB és a gépjárműadó fizetése, kétévente műszaki vizsga, illetve a vásárlás utáni kötelező szerviz, annak ellenére, hogy valami furcsa véletlen folytán minden használt autó frissen felújított, a vételárának legalább kétszeresét költötték rá, de ha elég ideig hagyod beszélni az eladót, lesz az a szorzó háromszoros is.
Eredetvizsgát még az adásvételi aláírása előtt csináltat minden normális ember, egyébként a többit jól írja a második...
15 nap van az átírásra, addig használhatod az autót, csak tarts magadnál minden papírt (régi törzskönyv, forgalmi, adásvételi, KGFB igazolás)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!