Miért ilyen bonyolult és drága a kuplung? Egyszerübben is meg lehetne oldani.
Egy kuplungcsere elég borsos összeg.
Az a kérdésem hogy ezt miért nem lehet olcsóbban és egyszerübben gyártani?
Az nem lenne jobb megoldás ha úgy működne a kuplung mint a féktárcsa és fékbetét?
Itt nem egy normál kocsi fékre gondolok hanem pl egy normál személyautóba egy kamion méretű féktárcsát és betétre.
Ez bőven elegendő lenne a nyomaték átviteléhez és szerintem minimum 500 ezer km-t kibírna egy ilyen szetkezet.
A cseréje is könnyebb lenne, bármelyik szerelő ki tudná cserélni.
Kérlek benneteket hogy világosítsatok fel :)
Ha a számítógépek értenének emberi nyelven, akkor sokkal egyszerűbb lenne őket programozni, nem kellene őket külön programozni, számolhatna sokkal gyorsabban 10-es számrendszerben, nem kellene számrendszerbeli átváltásokkal, átalakításokkal plusz processzoridőt pazarolni.
De így lett megalkotva. Az emberi tudásnak is vannak fizikai határai, amiket egyelőre nem tudunk átlépni. Ha lesz egy egyszerűbb, hatékonyabb módszer a kuplung kiváltására az autóban, akkor majd alkalmazni is fogják.
A kuplungnál nem sok egyszerűbb dolog van egy autóban.
Ezt is bármelyik szerelő kitudja cserélni.
A kiváltására van egy másik egyszerű szerkezet. Úgy hívják: nyomaték konverter ;)
A kuplungcsere nem feltétlenül méregdrága. Egy egyszerű, egytárcsás kuplungszerkezetnél a cserét emberi összegből meg lehet úszni. Igaz, ha a kedves vevőnek cifra, DMF-es kuplung kell és pont a kettőstömegű hal meg benne, akkor röpködnek a százezrek, de akinek majomra telik, annak jusson banánra is.
A "kamion méretű" alkatrészek alkalmazása pedig nem mindig megvalósítható. Itt például pont nem. Az autókban általánosan használt egytárcsás száraz tengelykapcsolók esetén a motor lendkereke az egyik súrlódófelület, ehhez kell hozzányomni a tárcsát. Vagyis a lendkerék mérete adja meg, mekkora a kuplungszerkezet. Ha te egy kamion 30 kg-os lendkerekét szereled fel egy 1.4-es szívómotoros kisautóra, abból nem sok jó lesz. A lendkerék tömegét ugyanis a motor méretéhez és felhasználási módjához igazítva kell megválasztani, így a kisebb motorok kisebb lendkerekéhez kisebb kuplungszerkezet is tartozik.
De ha még meg is lehetne oldani, hogy a kis motor óriási méretű tárcsát forgasson: hol férne el? Hosszmotoros autóknál elég sokat rabol az utastérből a váltóalagút, néha előfordul, hogy a kívülről jókora, széles bódéban a vezetőülésben ülve épphogy nem kell origamizni a jobb lábaddal, hogy a kuplungharang mellett elérd a gázpedált. Ha növeled a lendkerék átmérőjét, nagyobb lesz a kuplungharang, még több helyet vesz el az utastérből. Keresztmotoros autóknál a kuplungtárcsa mérete nem mutatkozik meg ilyen közvetlenül, de ott sem növelhető tetszőlegesen, mert a lendkerék nem érhet bele az első féltengelyek vonalába. Ha növeled a lendkerék átmérőjét, jön előrefelé a motor, megint nem jó.
Sajnos ezt kell megszoknod: minden autónál az optimális méretű alkatrészeket használjuk, nem jó az, hogy mindenből a legnagyobbat, legerősebbet pakoljuk bele, mert ami a dízelmozdonyba jó, az csak elég lesz Miska báttya melósótójába is.
A kuplung se nem bonyolult, se nem drága. Amit mondasz, az egyszerűen nem működik, mivel a féknél egy tengely van. A kuplung jelentése: tengelykapcsoló. Tehát két tengelyt kapcsol össze és old szét.
A kuplung is hasonló elven működik, mint a fék, súrlódó felületeket szorít egymáshoz. A tárcsa a lendkerék és a szerkezet súrlódó felülete, a fékbetét pedig a tárcsa. A szorító erőt rugó adja. A kioldás történik 1 db munkahengerrel.
Így csak a kioldáskor kell a hidraulikus erő, míg a fék elvénél folyamatos hidraulikus nyomásra lenne szükség. Ha te pont úgy akarnád megoldani, mint a féket, akkor sokkal bonyolultabb és drágább lenne megoldani, mint így. Pl. egy darab féknyereg nem foroghat, mert nem lesz kiegyensúlyozva. Forgó féknyeregre hogy viszed rá a nyomást? Ráadásul az egész dög nehéz lenne, mert a munkahengerek is forognának, ráadásul több lenne belőlük, míg így elég egy. Egy sor felesleges és nehezen áthidalható problémával járna az ötleted.
Hát nekem a régi swiftemen a hobbiszerelő férjem kicserélte kompletten. Üzletben az új kuplungszett 12.000 ft.
Szóval nem értem a kérdésed.
"A cseréje is könnyebb lenne, bármelyik szerelő ki tudná cserélni"
Hát, amelyik autószerelő nem tud egy kuplungot kicsetélni, azt kerüld el messziről...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!