Szeleprugó erősség?
Vegyünk két szinte ugyanolyan motort. Az egyik turbófeltöltővel van ellátva, a másik nincs. A turbósnál a szívó szelepek rugói erősebbek elvileg, nem? Hiszen a turbónyomás (miután felépült) mindig egy adott erővel fogja lefele nyomni a szelepeket. Ha a szívó motornál a szeleplebegés mondjuk 8000-es fordulaton következne be (ami értelemszerűen kívül esik az üzemi fordulatszám-tartományon), akkor a feltöltöttnél már lehet hogy 7 ezernél megtörténne (és ennyit lehet hogy tényleg le tudna forogni a motor).
Vagy a szelepekre ható levegő-nyomóerő olyan kicsit, hogy nem is kell vele törődni?
De jobban belegondolva lehet hogy a szeleplebegésbe nem is játszana bele maga a turbó.
Szívó motornál a szívó szelep előtt a hengerfejben (a szelep maximális nyitásakor) legyen mondjuk 0,8 báros (abszolút) nyomás. Mire bezár a szelep tfh. a hengerben is ekkora nyomás fog uralkodni. Így a szelepre tulajdonképpen nem hat semmilyen "nyomóerő", csak a rugó húzza vissza.
Turbós motornál meg a szelep előtt van mondjuk 2 báros nyomás, de mire a szelep bezárna a nyomásviszonyok itt is kiegyenlítődnek (máramennyire) így tehát a szelepre itt is ugyanakkora erő hat, mint a szívómotornál.
Ha szerintetek is jó a gondolatmenetem, akkor kicsit módosítanám a kérdést.
Viszont miután elkezdődik a kipufogási ütem és csökken a nyomás a hengerben az épp zárt állapotban lévő szívószelepre még mindig valamekkora nyomó hatást fog gyakorolni a turbó által előállított nyomás. Ez viszont nem elég ahhoz hogy kinyissa azt a szelepet? Ezt ki lehetne számolni szerintem az F=p*A képlettel. Viszont arról nincsenek semmi adataim, hogy pontosan mekkora erőt is fejtenek ki a rugók. Van valakinek konkrét értéke erről?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!