Mekkora különbség van szervizköltség terén féknélküli és ráfutófékes utánfutónál?
Nekem ráfutófékes van, 4 és fél éve újonnan csináltattam, eddig egyszer sem volt szervizben. Pedig a műszakit már kellett újítani.
Igazából egy utánfutó annyival egyszerűbb egy autónál, hogy szervizköltséggel gyakorlatilag nem kell számolni.
Igen, ugyanazzal az autóval nagyobb össztömegű utánfutót húzhatsz, ha ráfutófékest veszel.
Sőt, ha netán te is újonnan csináltatsz, hadd adjak egy jó tanácsot!
Az én utánfutóm 900 kg megengedett legnagyobb össztömegre van levizsgáztatva, hogy apukám kocsijára is rá lehessen kötni. Ha ennél nagyobb tömegre lenne levizsgáztatva, akkor nem lehetne arra rákötni, még üresen sem! Pedig úgy csak 240 kg!
Viszont magát az utánfutót olyan szerkezettel gyártattuk le, amivel - ha akartuk volna - 1300 kg-ra is le lehetett volna vizsgáztatni.
Miért csináltuk így?
Azért, mert most bár jogilag csak 660 kg terhet rakhatok rá, de biztosan tudom, hogy az utánfutó nem menne tönkre attól sem, ha 1060 kg tömegű árut raknék rá. Nem szabályos, hisz az utánfutó forgalmi engedélyében nem az van, de biztos, hogy az utánfutó szerkezete ezt kibírná. Így nagyobb mozgásterünk van, amikor pl. fát pakolunk rá, vagy téglát hozunk. Természetesen ilyenkor óvatosabban is kell vezetni, hisz a vontató autó tömege korlátozza a vontatmány megengedett tömegét, ui. erős fékezésnél a nehéz vontatmány a könnyű autót erősen tolja, és a szokásosnál nagyobb a fékút. Erre ügyelni kell vezetésnél.
Köszi a tanácsot. Ez amúgy nagy dilema nálam, mert 3 méternél hosszabb utánfutót szeretnék, akár 4-5 méterest is, csak az ára szab majd határt.
És vagy 750 kg-ost hogy bármilyen autóval huzhassam (a B kategóriára gondolok) vagy pedig 1750 kilósat hogy B vel húzhassam, de ez utóbbi csak elmélet mert ehhez pontosan 1750 kilós autó kéne abból is olyan amivel külön engedélyezve van az 1750 kilós ráfutófékes húzás ilyen pedig valószínű csak elviekben van.
Szóval fogalmam sincs mit válasszak. de valószínű a 750 kilós lesz mert azt akár egy 3500 kilós furgonnal is elhúzhatom, a 900 kilósat B-vel viszont már így nem.
Azért elkélne pár hasznos tanács a gyakorlatra.
Meglepődbe olvastam, hogy van olyan korlátozás is, hogy 750 kg feletti vontatmánynál nem lehet túlságosan nehéz a gépjármű, ami vontatja. Az logikus, hogy a gépjármű tömegére alsó korlát van, de felső minek?
Gyakorlati tanácsok:
Én középkategóriás személyautóval vontatok, tehát erről vannak tapasztalataim. Nos, természetesen finomabban kell fékezni és irányt váltani. Fékezésnél az utánfutó emeli a kocsi hátulját, a hátsó kerekek fékhatása így gyengébb. Ha erősebben taposod a fékpedált, akkor sem fog erősebben lassulni az autó, viszont az első kerekek csúszni fognak (ami persze szintén rontja a fékezés hatékonyságát). Ez a hatás erősebben jelentkezik, ha nehezebb teher van az utánfutón.
A másik a hírhedt "ostorozó mozgás". Ez azt jelenti, hogy az utánfutó jobbra-balra rángatni kezdi az autót, ami elég félelmetes érzés. Ilyenkor azonnal lassítani kell, de motorfékkel, semmiképpen sem lábfékkel! Az ostorozó mozgás bekövetkezésének veszélyét növelik az alábbiak: nehéz vontatmány, könnyű autó, rossz minőségű (gidres-gödrös) útfelület, nagy sebesség. Tapasztalat szerint a sebesség sokkal kevesebbet számít, mint az útfelület minősége. Sima, egyenes úttesten viszonylag nagy sebességnél is szabályosan megy mögötted az utánfutó, míg egy sokadrendű, falvak közötti rossz úton lehet, hogy 50-nel sem tudsz biztonságosan menni. Ha furgonra kapcsolsz utánfutót, szerintem az olyan nehéz lesz, hogy ostorozó mozgástól nem kell tartanod. Furgon esetén fékezésnél sem lesz számottevő a hátsó tengely fékhatás-gyengülése.
Az autó és az utánfutó összekötésénél soha nem szabad sietni: precízen meg kell győződni arról, hogy beugrott-e a vontató gömbjébe a vontatmány "tenyere". Ha nem, akkor pár száz méter után szinte biztos, hogy leugrik róla (jártunk már így). A biztonsági sodrony is legyen mindig rátéve, és persze az elektromos összekötés után győződjetek meg az utánfutó összes lámpájának működéséről.
Bocs, ha ezek nagyon óvodás tanácsok voltak :D, nem tudom, mennyire vagy ebben járatos.
A tolatás egy külön művészet utánfutóval. Nekem tolatva befordulni nemigen megy (igaz, sose gyakoroltam célzottan), lehet, hogy teneked ez se lesz gond.
Köszi a tanácsokat.
Valószínű a korlát azért van, hogy ne lehessen túl nagy a teljes vontatmány sima B-s jogosítvánnyal.
Nem mindegy hogy pl. egy 3500 kilós autóra csak 750 kilóst kapcsolhatunk vagy 1500 kilósat is.
Oké szerintem is van némi furcsaság abban hogy 2000 kilós autóra kapcsolhatunk 1500 kilós utánfutót, de 3500 kilósra már nem ugyanakkor 3500 kilósnak a méretei is nagyobbak, nehezebb belátni magát a kocsit is, hátmég az utánfutót.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!