Mi a "hivatalosan ajánlott" eljárás, ha a mögöttünk haladó nem tartja a követési távolságot?
A mostanság terjedő fehér rendőrségi audis pletyka okán jutott eszembe.
(Ha valaki nem ismerné: az terjed a neten, hogy megjelenik a szabályosan haladó delikvens mögött egy fehér Audi, és nekiáll "tolni", villogtat, stb. Ha a delikvens gyorsít, hogy elengedje, akkor máris villan a kék villogó az audin, és jöhet a bírság a gyorshajtásért.)
Nem akarok belemenni, hogy igaz-e vagy sem, mindenki döntse el magának.
A "jön valaki a fenekemben" jelenség viszont nagyon is létezik, és eléggé veszélyes.
Ilyenkor mit kell tenni? Van a rendőrségnek vagy szakértőknek tanácsa, ami működhet?
A lehetőségek, amik nekem eszembe jutottak:
- lehúzódni/félreállni - egyrészt nem túl reális, másrészt nem mindenhol van erre lehetőség
- gyorsítani - egyrészt szabálytalan, ha nem is a mögöttünk jövő a rendőr, de bárhol mérhetnek és belefuthatunk, másrészt semmi nem garantálja, hogy akkor lemarad
- változatlanul haladni tovább - ezzel egy állandósult balesetveszélyes állapotot vállalni
Igazából ennyi jutott eszembe..
Csomó balesetveszélyes helyzetnél utána lehet járni, hogy mi a teendő, mit érdemes csinálni, hogy reagálhatunk jól.
Erre a szituációra van valami megoldás?
Nagyobb követési távolságot tartasz az _előtted_ lévővel. Így vagy megelőz, ha látja a helyet előtted, vagy ha a sor fékez előtted, akkor nem akkorát kell vészfékezned, így neki is több ideje lesz megállni/fékezni.
Egyébként a véleményem az, hogy általában az érzi úgy, hogy "a seggében vannak", aki nem ismeri, vagy nem bízik a saját és az autója képességében. Nem hiszem, hogy van statisztika, de valószinűnek tartom, hogy töketlenkedésből több baleset van, mint a követési távolság be nem tartásából.
Nagyon egyszerű.
Ki kell takarodni a külső sávba,nempedig feltartani aki haladni szeretne.
Én addig lassítok amíg indokolt lesz az 1 méteres követési távolság.
Viccet félretéve: én mutogatni, ködlámpázni szoktam, ha nem válik be akkor ablakmosó, az mindig bejött eddig.
Ahogy #1 is írta.
A páromat is mindig tolják, 1 méterre a seggében közlekednek. Még csak szárad a tinta a jogsiján, belenéztem a tükörbe és teljesen normálisan jönnek mögöttünk.
Ha valóban tolnak, akkor semmi értelme aggresszívkodni és fékezgetni. Előrelátóan vezess hogy ne kelljen hirtelen fékezni, indexelj időben.
(Az alábbiakban felételezzük, hogy nincs módom félreállni, elengedni az illetőt)
Én általában annyira rálépek a fékre, hogy pont felgyulladjon a féklámpa, hátha feltűnik neki, hogy kevés távot tart. Ha ez nem segít, akkor fokozatosan lassítok. Ha ez se, akkor rámutatok a sisakkamerámra (motorral közlekedek) és hessegetek hátrafele (:D), hogy ugyan maradjon már le egy kicsit. Ez általában megriasztja őket, és lemaradnak. Ha ez se használ, akkor lassítok még tovább, majd hirtelen gyorsítok sebességkorlátig, vagy az addigi sebességemig, így kialakítva a megfelelő féktávolságot. Ha ismét belemászik a valagamba, ismétlem az előzőeket egészen addig, amíg nem érti meg, vagy nem válnak külön útjaink.
Koplárovics Béci:
Ezt remélem nem komolyan mondtad (vagy csukott szemmel vezetsz?). Ne beszélj kérlek zöldségeket. Hetente látok olyan balesetet, balesetnek a következményét, ahol azért történt a baj, mert nem tartottak megfelelő követési távolságot. Eddig a rekord, amit láttam, 5 egymásba csúszott autó volt. Bécsi úton meg konkrétan engem lapítottak ki majdnem (illetve régen a fillér utcában történt ugyanez, szintén velem), amikor gyalogosként leléptem a zebrára, és a 2. autó belerongyolt az előtte lévőbe, az pedig meglódult előre (szerencsére visszaléptem).
Amúgy VAN róla hivatalos KSH statisztika. 2014-ben összesen 14616 baleset volt járművezető hibájából, ebből 1111 volt nem megfelelő követési távolság miatt (7,6%). Ez a 3. leggyakoribb hiba (1. volt a nem megfelelő sebesség választása, 2. az elsőbbség meg nem adása).
2015-ben ugyanígy ez volt a 3. helyen 1285/15138 aránnyal, azaz 8,5% (összesen 19 alkategóriát jelöl meg a módszer).
Forrás:
Az a baj, hogy a legtöbb (budapesti) sofőr nem tart megfelelő távolságot, mert sose történt belőle semmi baj. Ez azt "tanította" meg nekik, hogy mehetnek így. Viszont ha egyetlen egyszer valami miatt vészfékeznie kell, akkor minimum 2 autó ütközik, de gyakran 3-4 is egymásba csúszik.
Illetve "általában az érzi úgy, hogy "a seggében vannak", aki nem ismeri, vagy nem bízik a saját és az autója képességében" állításoddal is erősen vitatkoznék. Aki így érzi, inkább azt mondanám, hogy pontosabban tudja, hogy működik a fizika, jobban tisztában van a vezetéselmélet egyéb részleteivel. Mennyi idő, mekkora táv kell a megálláshoz vizes, kátyús, homokos útburkolat esetén, illetve pl. 60-nál mennyi utat tesz meg valaki egy reakcióidőnyi idő alatt (kb 15-30 métert, és ekkor még a fékre se lépett rá). Illetve beleszámolja azt a 20% buffert is, ami azért kell, mert nem egyfolytában az előtted lévő féklámpáit figyeled 100%-os koncentrációval, hanem rádiót birizgálod, tükröt nézed (remélem), beszélgetsz az utassal stb. Illetve esetleg beleszámolja a biztonsági 10%-ot is, ha minden körülmény hirtelen ellene hangolódik egyszerre, legyen 10%-nyi többletje. Ezek mind-mind reakcióidőt, féktávolságot befolyásoló tényezők (amikor a zebrán akartam átkelni, és a 2. autó nem állt meg, ott is ezért szaladt bele az előtte lévőbe, a feleségével beszélgetett épp, és nem előre figyelt kb 0,3 másodpercre. Amúgy elég lett volna a féktáv).
Akik "úgy érzik, hogy a seggében vannak", azok pusztán jobban tisztában vannak ezekkel a tényezőkkel, mint az átlag.
Bocsi, csak ezt muszáj volt kiírnom magamból, rég nem olvastam ilyen dühítően orbitálisan hatalmas marhaságot, mint amit Te (Béci) írtál.
# 6/6
Pedig sajnos a statisztikád nem pontos. Ugyanis ebbe benne vannak az elbambulók is, meg akik későn fékeznek. Hiába van előtte háromszoros féktáv, ha nem oda figyel, vagy később fékez mint kellene.
#8
A kérdés arra vonatkozik ha a sofőr SZERINT(tehát nem minden esetben valós!!) nem megfelelő a követési távolság, nem arra hogy megfelelő lenne, de a másik éppen telefont/rádiót nyomkod, esetleg rágyújt.
Nálam is előfordult hogy nem tartottam megfelelő távolságot, ez olyankor van ha előzni szeretnék és várom a pillanatot hogy kilőhessek, esetleg a bamba alszik a pálya belső sávjában (holott lenne annyi helye hogy 10 másodpercre kimenjen a külsőbe) és megmutatom magam a tükrében. Ilyenkor természetesen én is tudom hogy közelebb vagyok a kelleténél és 200%-osan figyelek. Amennyiben nem célom az előzés/letolás, akkor kényelmes távolságban megyek a másik mögött, hogy a hirtelen fékezése esetén SE kelljen satuznom, tehát a mögöttem lévő SE csattanhasson belém. Elég sokat vezettem, de mindig sikerült normálisan megállnom.
A statisztikádnak semmi köze a kérdéshez.
Rendszeresen megyek át Budapesten, kb napi szinten, és idén már 3x-ra jönnek belém hátulról.
Érdekes, én még így is meg tudok állni az előttem menő mögött.
Ezen okból kifolyólag autót cseréltem, szép nagy vonóhorog, aztán egyengesse a delikvens a hűtőjét, meg a lökhárítóját.
És mindezt a követési távolságok be nem tartása miatt.
Minden esetben hívtam rendőrt, hiába könyörögtek, hogy ne, rendesen meg is kaszálják őket. Követési távolság be nem tartása. Kész, ennyi, nem kell ragozni.
Mindezt úgy, hogy gyakran még gyorsabban is megyek, mint a megengedett kicsivel. És így is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!