Szerintetek ha Magyarországon a szocializmusban lett volna személyautógyártás, akkor most "nekünk" is lenne olyan márkán, mint a románoknak a Dacia, vagy akár mint a cseheknek a Skoda?
Nem biztos hogy akkor ma nekünk is lenne saját autógyárunk. Persze nem azért mert tehetségtelenek vagy lusták lennénk. Hanem a magyar tulajdonú ipar "kinyírásra" került az utóbbi kb. 70 évben. A szocializmus előtt olyan Pannónia motorkerékpárokat gyártottunk amiket még ma is meg lehet nézni még a japán motorok mellett is. Valamint gyártottunk kisdutra (UE 28) traktorokat amiket egész Európában kerestek mert mindenki elégedett volt vele. Napjainkban az látható egyik YouTube videón hogy összekötik azt a traktort egy MTZ 80-assal és a két hengerével legyőzte a négyhengereset. Na, jó volt a magyar ész és ipar?
De valamiért, tán mutyi érdekekből vagy nem tudni miért, a magyar ipar (ahogy a parasztság is) fel lett számolva és külföldi befektetők jöttek helyettük. A rendszerváltás után sem rendeződött vissza eredeti pozícióiba a magyar tulajdonosi réteg. Privatizáció volt reprivatizáció helyett. Pedig lehet hogy az ország egy valódi reprivatizációval virágozna fel ismét.
a kérdésedre válaszolva politika nélkül:
lenne olyan márkánk, sőt..elegendő visszakeresni a múlt század háború előtti járműiparát..ha a politika engedi, akkor a mérnökeink verhetetlenek..
és nem voltak rosszabbak, mint a japók...elegendő megnézni a japán autógyártás történetét.
Igazából a Dacia sem a románoké már, ahogyan a Skoda sem cseh. Legalábbis a döntéshozatal már nem a saját kezükben van.
Ilyen szempontból joggal lehet magyarnak nevezni az Audi TT-t, némely RS modellt, ill. a kecskeméti Merciket.
A Pannóniás hasonlat kissé durva volt.
Annál szemetebb, trehányabb kivitelezést el nem lehet képzelni, ahogy azok készültek. Megbízhtatlan, folyamatosan hibákkal küzdő szar volt. Azért vették, mert nem volt más, akinek volt, amint tehette, cserélte Czetkára vagy MZ-re.
Nem biztos, vagy ha ment is volna egy darabig, akkor hamar leáldozott volna neki, vagy fúzióra kényszerült volna egy másik gyárral. A Dacia alapból 1967-től a Renault égisze alatt futott, az alapokat az R8 és az R12 adta.
A Skoda-nál fordított a helyzet: eredeti cég volt, majd alárendelte magát a VW-nek.
Jó motorokat gyártottak a magyarok is (Rába), de a kor követelményeinek már a '90-es évek végén már nem felelt meg, nem lehetett tovább fejleszteni, így jött be a más országbeli motorok, abból is a leginkább elfogadott CDI variánsok.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!