Ha jónak mondható vagyok gokartba akkor normális autóval sem leszek béna?
Elég jól mentem eddig minden gokartversenyen (bérgokart) és néhány kupám is van. Nem tanított soha senki, magamtól jöttem rá, és mikor először gokartoztam néhány ismerőssel, akik szintén akkor mentek először megvertem mindegyiket. Vagyis szerintem kis alap érzékem van hozzá.
Na már most ezek tükrében gondolhatom azt, hogy közúton sem leszek egy béna sofőr?
Vezettem már autót, de az, hogy ki nevezhető jó sofőrnek nyilván összetettebb kicsit...
Szerintem ez olyan mint a verekedés. Lehet, hogy régen rossz ha balhéba keveredsz, de ha már sajnos ott vagy akkor hálás leszel magadnak, vagy a barátnőd neked ha meg tudod védeni.
Ugyanígy a vezetés. Ha valaki 18 éves korában jogosítványt csinál az akár egy egész életen át vezethet is. Na már most ha 30 év alatt csak egyszer kerül olyan helyzetbe, hogy hibázik és a reflexeire esetleg vezetési tudására kell hagyatkoznia, és az baleset mentesen zárul akkor már megérte. Ezért is tartom fontosnak, hogy ezen a téren is legyek eléggé felkészült.
Gokart nem befolyásolja a közlekedési tudást. Ez egy teljesen új terület lesz, amit alapoktól kell majd elsajátítanod.
Annyi előnyöd lehet, hogy kevesebb időt kell a rutin pályán eltölteni, mielőtt első alkalommal kienged az oktatód a forgalomba. Ugye a gépkezelés egyes részei (leginkább a kormány és gázkezelés) menni fognak. A kuplung és a fék viszont más lesz. Itt majd jobb lábbal kell fékezni, de lehet, hogy a bal lábad fejlődött annyit, hogy kuplungra hamar ráérzel. A váltás nem lesz gond.
"Na már most ezek tükrében gondolhatom azt, hogy közúton sem leszek egy béna sofőr? "
Nem. A közúton nem csak a vezetési technikán műlik, hogy ki béna és ki nem. Sokkal fontosabb annál a figyelmesség, elővigyázatosság és defenzív vezetési stílus. Versenyzőként nem gondolnám, hogy jó vagy defenzív vezetésben.
A kérdésed logikáját követve igazából azok akik 50-es robogóval (vagy bármilyen más motorral) már közlekednek forgalomban lesznek az igazán jó sofőrök. Ennek oka, hogy ott megtanulják a fent említett fortélyokat, vagy előbb-utúbb összetörik magukat.
Nagyon rossz példa a verekedés. mert egy "rendes maflás"-tól ugyan úgy beszédülsz, akár valami sötét budai kiskocsmában kapod, akár egy elegáns belvárosi éjszakai bárban. Remélem érted az összehasonlítást?
Különben egy gokart súlya, vezethetősége, bonyolultsága, és mozgása, nincs köszönő viszonyban egy min. tonnányi közúti járművel. Ahogy a steril egyirányú versenypályának sincs semmi köze, egy többsávos, kereszteződésekkel -és balfék sofőrökkel- tarkított közúthoz.
Ha nem hiszel nekünk, akkor próbálkozz......
De aztán ne gyere vissza panaszkodni!
Én más példával jönnék:
Építész karon egyetemen azt mondják, a szakközép sulisoknak, akik 4 évig tanulták a szakma alapjait, azoknak fél év előnyük van a gimnazistákkal szemben. A képzés pedig 5 éves, azaz 10 félév.
Hasonló a helyzet a vezetéssel is.
Na meg értelmetlen alapból a verseny körülményeket a közúthoz viszonyítani.
Versenyen az a lényeg, hogy tartsd az ideális íveket, te legyél a leggyorsabb, éppen csak ne csípd meg a korlátot, gumifalat. Mássz annyira a másik seggébe, hogy érezze, de ne is lökd ki. Kicsi lökdösődés, verekedés belefér, a technika is bírja.
Ezzel szemben a vezetés pont az ellenkezőjéről kell hogy szóljon. Figyelned kell a többiek viselkedését, segítened a mozgásukat, tartani a határokat, oldaltávolságot, követési távolságot, előre gondolkozni mikor mit fogsz csinálni.
Plusz ugye nem versenyzőkkel vagy körülvéve, hanem ismeretlen, akár béna vagy agresszív sofőrökkel. És a technika is kicsit más téma, mert a legkisebb karcolás is a kocsidon marad, vagy bármi koppanás után a zsebedbe kell nyúlnod.
Koncentrációnál is más a helyzet. Egy gokart verseny tart mondjuk 10 percig. Egy vezetés meg 1-2 óra. Egyik esetben folyamatosan "pörög" az ember, másik esetben pedig vannak izgalmasabb-unalmasabb részek. Elég csak belebambulni egy kicsit a nyugis 30-as gurulásba, már elnéztél egy jobbkezes utat.
Reflex is jó ha van, de alapvetően a vezetési stílust kell olyanra formálni, hogy biztonságos, előrelátó legyen. Ne kapkodós, utolsó pillanatban intézős, hanem a sofőr mindig 1-2 lépéssel az autó előtt járjon.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!