Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Gyári motorokat lehet turbósít...

Gyári motorokat lehet turbósítani?

Figyelt kérdés
Gyári nem turbós, mondjuk 1.3 körüli motorokat mennyire érdemes, vagy inkább mennyire bonyolult turbósítani? Mik a hátrányok, mekkora nyomást bírnak el gyárilag a motorok? Csak hogy egyszerűbb legyen, konkrét példa: adott egy 1.3 GS suzuki(de lehet ez 1.2 wartburg is), van hozzá kis turbó, cooler és igényesen beépítve minden ami csak kell, gyárilag 84 ló ez a motor, mennyi hozható ki belőle úgy, hogy a motorban minden gyári marad és nem megy tönkre mondjuk pár hónapon belül?

2018. márc. 26. 20:41
 1/2 anonim ***** válasza:

Ilyen módon nem nagyon lehet turbósítani. Vagyis lehet próbálkozni,de nem lesz hosszú életű dolog.

A Otto-motorok kompressziós végnyomásának van egy ideális tartománya, hasra ütésre ez egy 10-14,5 bar közötti érték. Ha egy normál szívó motort megfújsz akármilyen feltöltővel akkor ez az érték elmászik felfelé és nagyon hamar eléri azt a határt, ahol a benzin öngyulladással ég el és ez simán szét tudja verni a motort.


A normál szívó motorok sűrítési aránya 1:10-12 közötti, a légköri nyomású levegőt 10-12-szer kisebb térfogatra ( és magasabb nyomásra) sűríti össze ( plusz ehhez jön még a dekompresszió miatti töblet). A normál turbós motorok sűrítési aránya 1:7-9 ( kihegyezett és versenymotoroknál akár 1:10 vagy magasabb). Töltés nélkül ezek a motorok jóval kisebb nyomást állítanak elő ezért kell őket tölteni.

Vagyis inkább azért vannak alacsonyabb sűrítésre tervezve, hogy a töltés miatt a kompressziós végnyomás ne lépje át a kopogási határt.


Ez egy jelentős különbség a két típus között. Ha a normál motort elkezded tölteni akkor már alacsony töltőnyomásnál váltani kellene 100-as benzinre, majd versenybenzinre/etanolra. Egy ideig elmenne a motor kopogás nélkül viszont a dugattyúk hamar átégnének.


Ha maradunk az 1.3GS-nél, az 1.3GS és az 1.3GTI dugattyúk, hajtókarok jelentősen eltérnek egymástól és az még csak 100 lóerő. Valszeg a gyári hajtórudak sem bírnának ennél többet hosszú távon - vagy még ennyit sem.


A Volvonál a 2.5-ös motorból elég sok változat készült. A 2,5turbó 220ló,230ló 250ló és 300 lóerős motorokban eltérő a hajtókar, a dugattyú de még a hengerpersely vastagsága és a víztér mérete is - pedig mindegyik 2.5-ös.


A turbós motoroknál van még egy fontos dolog, ami eltér a szívótól: a keverékképzés megvalósítása. A légtömegmérőn felül akad ott még töltőnyomás mérő is ez alapján (is) kalkulálja az ECU a szükséges üzemanyagot amihez persze nagyobb injektorok kellene, amikhez nagyobb AC kell. Na ezzel a gyári ECU nem tud mit kezdeni, mert nem erre készült, teljesen új kábelezés, szenzorok és ECU kell.


Egy írható ECU, bekábelezve, beépítve, normálisan felprogramozva úgy 4 kiló és akkor ez még cska az elektronika.


Mennyire érdemes? Semennyire. Anyagi csőd az egész és ugyanolyan bonyolult, mintha egy nagy motort építenél át. Csak amíg egy 3 literes sor6-re elversz 1 millát abból lesz akár 4-600 lóerő is. Egy 1.3GS nem lesz lényegesen olcsóbb és ennek a teljesítménynek a töredékét kapod csak. Jó szórakozás meg fun, de ez csak pénzszórás.

2018. márc. 26. 21:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/2 anonim ***** válasza:

Lehet, de semmi értelme, ideig óráig lesz csak stabil és mindig egyedileg kell majd javíttatni, kb. viheted vissza ahhoz aki csinálta.

Ilyen Swift I és Wartbug kategóriájú autókat meg el kell adni és venni erősebbet, mert ezeknek se futóműve, se karosszériája nincs olyan szinten, hogy biztonságosan lehessen használni.

2018. márc. 26. 21:47
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!