Gyári motorokat lehet turbósítani?
Ilyen módon nem nagyon lehet turbósítani. Vagyis lehet próbálkozni,de nem lesz hosszú életű dolog.
A Otto-motorok kompressziós végnyomásának van egy ideális tartománya, hasra ütésre ez egy 10-14,5 bar közötti érték. Ha egy normál szívó motort megfújsz akármilyen feltöltővel akkor ez az érték elmászik felfelé és nagyon hamar eléri azt a határt, ahol a benzin öngyulladással ég el és ez simán szét tudja verni a motort.
A normál szívó motorok sűrítési aránya 1:10-12 közötti, a légköri nyomású levegőt 10-12-szer kisebb térfogatra ( és magasabb nyomásra) sűríti össze ( plusz ehhez jön még a dekompresszió miatti töblet). A normál turbós motorok sűrítési aránya 1:7-9 ( kihegyezett és versenymotoroknál akár 1:10 vagy magasabb). Töltés nélkül ezek a motorok jóval kisebb nyomást állítanak elő ezért kell őket tölteni.
Vagyis inkább azért vannak alacsonyabb sűrítésre tervezve, hogy a töltés miatt a kompressziós végnyomás ne lépje át a kopogási határt.
Ez egy jelentős különbség a két típus között. Ha a normál motort elkezded tölteni akkor már alacsony töltőnyomásnál váltani kellene 100-as benzinre, majd versenybenzinre/etanolra. Egy ideig elmenne a motor kopogás nélkül viszont a dugattyúk hamar átégnének.
Ha maradunk az 1.3GS-nél, az 1.3GS és az 1.3GTI dugattyúk, hajtókarok jelentősen eltérnek egymástól és az még csak 100 lóerő. Valszeg a gyári hajtórudak sem bírnának ennél többet hosszú távon - vagy még ennyit sem.
A Volvonál a 2.5-ös motorból elég sok változat készült. A 2,5turbó 220ló,230ló 250ló és 300 lóerős motorokban eltérő a hajtókar, a dugattyú de még a hengerpersely vastagsága és a víztér mérete is - pedig mindegyik 2.5-ös.
A turbós motoroknál van még egy fontos dolog, ami eltér a szívótól: a keverékképzés megvalósítása. A légtömegmérőn felül akad ott még töltőnyomás mérő is ez alapján (is) kalkulálja az ECU a szükséges üzemanyagot amihez persze nagyobb injektorok kellene, amikhez nagyobb AC kell. Na ezzel a gyári ECU nem tud mit kezdeni, mert nem erre készült, teljesen új kábelezés, szenzorok és ECU kell.
Egy írható ECU, bekábelezve, beépítve, normálisan felprogramozva úgy 4 kiló és akkor ez még cska az elektronika.
Mennyire érdemes? Semennyire. Anyagi csőd az egész és ugyanolyan bonyolult, mintha egy nagy motort építenél át. Csak amíg egy 3 literes sor6-re elversz 1 millát abból lesz akár 4-600 lóerő is. Egy 1.3GS nem lesz lényegesen olcsóbb és ennek a teljesítménynek a töredékét kapod csak. Jó szórakozás meg fun, de ez csak pénzszórás.
Lehet, de semmi értelme, ideig óráig lesz csak stabil és mindig egyedileg kell majd javíttatni, kb. viheted vissza ahhoz aki csinálta.
Ilyen Swift I és Wartbug kategóriájú autókat meg el kell adni és venni erősebbet, mert ezeknek se futóműve, se karosszériája nincs olyan szinten, hogy biztonságosan lehessen használni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!