Szerintetek mikortól tűnnek el teljesen az utakról a benzines autók/motorok?
15-20 év.
Norvégiában már az újonnan értékesített autók több mint fele elektromos. Kihalásos alapon ott már 10 év múlva csak elektromos autó lesz.
Nálunk majd akkor, ha innen is kikopnak a nyugaton (elektromos autóra váltás miatt) levetett, és itt viszonylag olcsón eladott autók. Vagyis a nyugateurópai átállás után 10-15 évvel.
Nehéz előre jósólni, hiszen egy igen erőteljes technikai forradalomban élünk.
Olyan gépezetek vesznek körül minket, amelyek egy-kétszáz éve nem is léteztek.
Ami a jelent illeti:
Nincs megfelelő technológia olyan elektromos autó építéséhez, amelyik hatékony, gazdaságos. A mostani autók hatótávja kicsi. A „tankolás” viszont nagyon hosszú. Még a gyorstöltés is fél óra.
Olyan akkumulátorok még nincsenek, amelyek lehetővé tenné a robbanómotorok teljes kiváltását.
A másik jelentős dolog az elektromos energia. Mert hiszen azt is elő kell állítani. A benzint, dízelolajat lehet tárolni, a villanyáramot nem.
A mai akkuk nehezek, és nagyon környezetszennyezőek (Amíg működnek nem, de a ha tönkremegy, akkor veszélyes hulladékká válik.)
A töltésükhöz hálózati áram kell. Megújuló energiáink csak más forrásokhoz képest környezetbarátabbak. A szélkerekek, ár-apály erőművek, vízi erőművek is károsak a környezetre.
Az atomeneriától félünk, a kiégett urán rudak tárolása mindenhol nagy gond.
Az autók átlagéletkora 16 év, és a legtöbb ember még egy új Ladát vagy Daciát sem engedhet meg magának. Hiába tudnának gyártani elektromos autót normál hatótávval és tankolásnyi idejű töltéssel mondjuk 3 millió forintért, az átlag magyar ezt sem tudná megvenni, vagy talán akkor ha fele állami támogatás, a másik fele meg kamat nélküli hitel.
És ha nem kell majd üzemanyag, akkor az elektromos áram lesz rendesen megadóztatva... viszont most sem éri meg az elektromos autó mert nagyon drága és mire visszahozza az árát a gazdagok úgyis eladják mert nem fognak tizenx éves autóval mászkálni, a csóró ember akinek igazán megérné az meg nem tudja megvenni.
Az elektromos autók hatótávja, már hogy lenne kicsi? Az átlag autóhasználó naponta elfurikázik szerintetek 2-300Km-t? Ezt mindig olvasom, hogy jaj nem lehet vele egy töltéssel kimenni Münchenig meg ilyeneket. Mégis hány átlag autós gurul ki naponta Münchenbe? Egy töltéssel a ma már sok szempontból elavult Nissan Leaf is elmegy 150-200Km-t, ami minden szempontból elég egy átlagautósnak, a totalcar-osok még a Balatonra is lementek meg visszajöttek egy Leafel egy töltéssel, ne akarjátok mér beadni, hogy ez nem elég? Igen Münchenbe nem lehet vele kijárni, ezt elismerem vita nélkül, na de hányan mennek oda naponta?
Ha hiszünk Elon Musk-nak (mert ő szeret nagyokat mondani), a Tesla Model 3 Long Range elvileg tud 500Km-t is egy töltéssel. Tehát ha Müchenig nem is azért Bécsig azzal már el lehet menni meg vissza majd.
Szóval ezt az elektromos autók hatótávja kicsi dolgot felejtsük már el, tény, hogyha valaki le akar vezetni egy Lisszabon-Moszkva távot, ott bizony a belsőégésű motoros kocsi marad a praktikusabb még hosszú ideig, de hányan vannak ilyenek? Ha minden elektromos kocsiban akkora akkucsomag lesz mint a Tesla 3 Long Range-ben (75kwh) akkor Magyarország belterületén bárhonnan eljuthatsz egy töltéssel bárhová, ez nem elég?
Az akkumulátorok ha elhasználódnak jelentős részben újrahasznosíthatók, meg ez meg is éri, mert egy lítium-ion akku azért drágább mint a jó öreg ólóm-kénsav akku ami az önindítóhoz való. Igen veszélyes hulladék, ha valaki van olyan hülye, hogy hagyja az autó értékének felét adó aksikat rohadni a búzamezőben, de szerintem nem nagyon fogják. Jelenleg még a lítiumot nem gazdaságos visszanyerni az aksikból, mert öt vagy hatszor drágább mint a frissen bányászott ércből előállítani, de a jövőben ahogy terjednek majd az elektromos autók vélhetően ha nem is a teljes újrahasznosíthatóság (bár van, aki ilyen optimista), de azért egy jelentős fokú újrahasznosítás megvalósítható.
Akkor még nem is beszéltünk róla, hogy közben ott a Li-air akkumulátor, ami ha kereskedelmi forgalomba kerül a mostani litium-ion, litium-asfoszfát akkumulátoroknál három-négyszer jobb energiasűrűséggel rendelkezhet, van aki meg egészen oda megy, hogy közel olyan jók lesznek egységnyi tömegű energiatárolásra vetítve mint a benzin, ami azért szerintem túlzás, de az látszik, hogy hatalmas lehetőségek vannak benne.
Tehát a hatótáv az elektromos autóknál nem akadály, az akkumulátor környezetszennyezősége nem komoly vagy legalábbis leküzdhető hosszabb távon.
Hogy nem tudunk elég áramot előállítani? Fogjuk azt a benzint, amit amúgy a kocsikba töltenénk, erőműbe vele, és máris ott az extra árammenyiség, ráadásul sokkal jobb hatásfokkal alakítható át energiává, mintha a kis belsőégésű 3-4 literes hengerűrtartalmú motorokban pöfögne el, ahol alig az energia töredéke megy el a kocsi mozgatására, eleve az átlagos hatásfokú belsőégésű motorok 25-35%-os hatásfokkal dolgoznak, és például a fékezéskor se tudsz visszanyerni energiát ellentétben az elektromos járművekkel.
Bónusz, hogy ha kiszámolod mennyi üzemanyagot használnak el a magyar autósok, és azt átszámolod villanyáramra, akkor ha jól emlékszem éves szinten valami 4-5TWh-val nőne a villanyáram fogyasztás, ami a mostani hazai fogyasztásnak úgy hatoda.
Paks 2 építésére épp ez az egyik magyarázat (mégha én nagyon nem is szeretem ezt a beruházást a VVER-1200-ak meg az orosz hitel miatt), hogy nőni fog az áramfogyasztás az elektromos autók miatt.
Ha itt tartunk a 2011-es Nemzeti Energiastratégia elvileg úgy számolt, hogy 2030-ra az autók 9%a lesz nálunk elektromos.
Reálisan úgy 2050-re szorulhatnak ki a világ nagyobbik részéről a belsőégésű motorral szerelt autók.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!