Mi a különbség a mai, és a régi autók motorjai között?
Nyilván ez így egy hülye kérdés. Először is tisztázzuk, hogy nem igazán értek hozzájuk.
Abból indultam ki, hogy az én 4es Golfom (2002) 1.6-os motorral 105 lóerős. Na most egy újabb autó, van hogy már 1.2-es motorral is elér a 140-150 lóerőt. Hogy megy ez?
Bizonyos szinten azért értek hozzájuk, olvastam ilyet, hogy az újabbak már direkt befecskendezéssel mennek (?).
Ugyanígy dízelben is van különbség?
Nagyon egyszerű. A te 1.6-os, 105 lóerős Golfod szívómotoros, közvetett befecskendezéssel. A mai 140-150 lóerős 1.2-es erőforrások turbós, közvetlen befecskendezésű motorok. Az pedig már régen is igaz volt, hogy a feltöltött motorok azonos lökettérfogatból nagyobb teljesítményt hoznak ki.
Mára utcai autókon megszokottá vált a 100-120 LE/l fajlagos teljesítmény, ehhez kellett a feltöltés, mert egy 120 LE/l körüli fajlagos teljesítményű szívómotor az NEDC-teszten elég sokat fogyaszt és a hétköznapokban használni sem könnyű.
Röviden annyi, hogy a mai motorok simán bszarnak, míg a régi motorok simán elmentek a maiak többszörösét is.
Minap néztem egy turbodízel motort, azért volt kidobva(hengerfej kellett róla) mert megette a hajtókarcsapágyat.
A kuglifejű német rárakott egyszerűen a régi, jól bevált dízel motorra egy szaros turbót, meg turbós adagolót, nagyobb nyomású porlasztókkal, de a bzija ugyanakkora csapágyakkal hagyta az egészet. Persze, hogy nem elég neki, és csapágyas lesz a motor.
Ezek már nem autók, hanem valami egészen más.
Kicsit élményautózgatsz vele, aztán kidobod a kukába pár év után. Csak ahhoz kicsit drágák.
Az ilyen nagy teljesítmény különbségeknél biztos, hogy egy kis csoda alkatrész van a képben: a turbó. Lehet szidni a turbót, de szerintem az autóipar egyik legnagyobb találmánya, hogy simán megduplázza a teljesítményt, de az átlagfogyasztás alig nő.
És igen, a direkt befecskendezés is elterjedt olyan 2005 után a VW-ben, ami szintén rátesz a teljesítményre, de nem olyan nagy mértékben.
Röviden és tömören:
A régi pl. 2000 előtti autók istenkirály autók voltak, az önfeledt autózásról szóltak, nem kellett félni, hogy lerohadsz vele az úton.... fél európát bejártad velük.
Betettél pár szerszámot a csomagtartóba, esetleg pár pótalkatrészt amiről tudja az ember, hogy meghibásodhat (abból a kevésből ami meghibásodhat) aztán irány a nagyvilág.
Persze kivételek akadtak, régen is voltak nagyon rossz autók de kevés.
Mai autók? uhhh ingyen sem kéne!
Agyonbonyolított, agyonelektrónikázott, agyoncsicsázott hulladékoknak tartom.
Nincs olyan ismerősöm vagy nincs olyan hír ahol ne arról lenne szó, hogy pár évesen kevés km-el ez meg az megy tönkre benne és a javíttatása horribilis összeg.
Egy olajcsere 100e alatt szinte ki sem jön és ha bármi elromlik benne Te otthon soha az életben nem javítod meg!
Nekem egy öreg dízel mercim van de nem tervezem lecserélni úgy 20-25 évig még.... sőt, szépen apránként újítom fel.
Lehet, hogy lusta és lehet, hogy nem 5 litert eszik hanem 7 litert de ez az autó szervízben 20 évvel ezelőtt volt kb.
Gyakorlatilag nincs rajta/benne olyan alkatrész amit otthon ne tudnánk kicserélni.
Könnyen javítható és nagyon "logikus" az összeszerelése.
(Értsd nem kell a fél autót megbontani egy izzócseréhez vagy izzítógyertya cseréhez)
Lehet lepontozni de a mai autók vackok! :D
Nagy pénzlehúzás az egész... mire meg eladod bukod a 30-50%-át az árának.
"az önfeledt autózásról szóltak, nem kellett félni, hogy lerohadsz vele az úton.... fél európát bejártad velük. "
Nekem egy 2011-es, dupla turbós, elméletileg túlbonyolított turbódízelem van, és már egész Európát bejártam vele gondtalanul, nagy örömmel :) És nyugodtabban indulok el vele, mint az előző 1997-es autómmal, mert olyannal is jártam, pedig az szívó benzin. Na ez meg hogy? :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!