A Rába motorok mennyire saját fejlesztésűek?
Nem saját fejlesztésűek. Megvették egy komplett motor licencét és azt gyártották itthon Rába-MAN D2156 jelzéssel. Később a rendszerváltás környékén kezdtek el fejlesztgetni a régi motoron, ebből lettek a különböző D10-es változatok.
A traktor sem saját fejlesztés volt, az amerikai Steiger Cougar licencét vették meg, ebből lett a Rába-Steige ( illetve ezek felhasználásából csinálták meg a sikeres Rába 180-at).
Eredetileg a D2146HM6U típus licenszét akarták megvenni, de a MAN felajánlotta, hogy az akkor legfrissebb D2156HM6U motort adja, ugyan azért az árért. Később ebből lettek kialakítva turbós és növelt hengerűrtartalmú (D2356) változatok is.
A 80'-as években próbálkoztak új motortípusokat (D11 és D12) fejleszteni az osztrák LIST-tel közösen, de az új motorok nem értek el nagy sikereket.
A '90-es évek elején a D2156-os turbós változatából fejlesztették ki a nagysikerű D10-es motort.
Hohóó, azt hiszem ezzel a hozzászólással valakinek nagyon beloptam magam a szívébe. Csak úgy ömlik privátban a sz@r :D
Szívesen fogadok bármilyen információt azzal kapcsolatban, hogy a D10 tényleg sikeres volt és millió számra gyártották/exportálták és valójában a motorgyártósort sem zárta be a Rába 2001-ben :D
Való igaz, nagysikerű helyett inkább azt kellett volna írnom, a hazai autóbuszvezetők és üzemeltetők körében kedvelt.
Talán az Ikaruson és az EAG-on kívül a Kamaz volt az, aki egy időben vásárolta a D10-est, más nem nagyon.
"Simán lehetne akár a Credokban is Rába motor. Csak az a baj, hogy gondolom még komplett hajtáslánccal együtt is olcsóbb volt Iveco-t tenni bele..."
Az a baj, hogy nem lehetett volna. A 90-es évektől, az unióba való belépéstől meg főleg meg volt szabva, hogy újonnan forgalomba helyezett járművet milyen károsanyag-kibocsátási normának megfelelő motorral lehet forgalomba helyezni az ország/unió területén.
Kis kitérő: a dízelmotorok üzemanyag ellátó rendszere jelentős fejlődésen esett át pont ebben az időben. Az irány ketté is vált:
a hagyományos mechanikus adagolós motorok esetében ( mint a D2156) idővel cserélődtek EDS-s adagolós megoldásokra, ezzel hozni tudták az Euro II és Euro III-as kibocsátási normát. Ezt a 90-es évek elején meglépte mindenki, Renault, MAN, IVECO stb..
A másik irányban kidobták az adagolót és áttértek a kezdetben teljesen mechanikus vagy elektromosan vezérelt hengerenkénti adagolós rendszerre ( Unit Injector System). Ezt nálunk PD TDI-ként ismeri az átlag a VWnek köszönhetően,azt kevesen tudják hogy az első "utcai" PD motor az a Volvo D12 volt '94ben, majd ezt követte a Scania DC12/13/16 asszem egy évvel később.
Az EDC adagolós megoldás Euro III-ig működött, utána már nem felelt meg az elvárásoknak, így a 2000-res évek elején lassan mindenki kidobta. A UIS vagy PD rendszer elég sokáig húzta, EURO V volt az utolsó amit gyártottak belőle.
Az adagolós motorok gyártói a 2000-res évek elején átálltak a Common Railre, a Volvo a 2000-res évek közepén váltott, a Scaniánál pedig párhuzamosan készültek a CR és PD motorok EURO V-ig, majd utána ők is tisztán CR-t gyártottak már csak.
Ez a fajta fejlesztés forrás és akarat hiányában teljesen kiesett a Rábánál. Nagyon sok pénzt kellett volna beletolni abba, hogy olyan motort gyártsanak, amit be lehet építeni új járműbe.
A másik fontos rész a többi fejlesztés elmaradása. A 70-es 80-as években teljesen megfelelt az a koncepció, hogy gyártunk egy blokkot amiből van szívó, turbó, turbó-intercooler és jó a busztól a traktoron át a kamionig mindenbe. Idővel ahogy változtak a dolgok lett igény a teljesítményre, változott az üzemanyag ellátás és ezzel együtt sok minden más is. A motorok literteljesítménye jelentősen megnőtt. Míg régen egy buherált 10,5 literes D2156 elment akár majd 300 lóerőig is, addig egy modern 10,5 literes CR simán 460-480 lóerő úgy, hogy kevesebb üzemanyaggal beéri ( a hatásfok és a körítés nőtt, nem a fizika bukott meg :D ).
Ezzel együtt változtak a gyártók is és sokan áttértek a moduláris motorokra (mint amilyen a Volvonál is van a személyautóknál). Egy időben ment az, hogy azonos furat/lökettel készült 4-5-6 hengeres motor is így a bélés nagyjából azonos volt, de olcsón tudták skálázni a teljesítményt. Később áttértek arra, hogy egységesítsenek egy-egy motorcsaládot és úgy tegyék olcsóbbá a gyártást.
A Rábánál mi történt? Semmi. Kicsit toldoztak-foldoztak, lett D10. De egy 10,3 literes D10 sosem lesz olyan, mint egy 6-7 literes CR motor, sem dinamikában, sem fogyasztásban.
Ezzel nem a Rábát akarom szidni, csak próbálok rávilágítani arra, hogy nagyon elqrtak valamit és nem csak ott, hanem az összes nagy magyar mamutcégnél.
Ahogy ismerőseimtől hallottam a Steiger és a 180-as Rába is jó gépek voltak. De azon túl, hogy a motort cserélték mi változott 1975 és 1998 között? Ha az utolsók mellé teszel egy hasonló korú 8000-res vagy 9000-res John Deeret már ránézésre is ég és föld a különbség. Pedig nagyon jó alapról indultak a Rába traktorok, szerintem normális fejlesztéssel nagy jövőjük lehetett volna.
Mondok egy hasonló példát. Anno a GANZ megvásárolta a SEMT-Pielstick PA4-185-ös motor licencét az M41-es és M63-as mozdonyokhoz. Ők is toldozgatták, foldozgatták, a GANZ szétesett, a motorgyártást tovább vitte a Ganz Motorgyártó Kft vagy mi a rosseb. Pár hete néztem, még mindig gyártanak/gyártanának. Még mindig kínálják a sokadik továbbfejlesztett Pielstick motort, most már Common Rail üzemanyagellátó rendszerrel. Most is vehetsz ilyet újonnan. Az a baj, hogy a fajlagos fogyasztása magasabb, mint a többi piacon lévő motoré és cserébe szinte semmivel sem erősebb, mint '75-ben :D
Ami a leg meghökkentőbb, hogy hiába építették át a fél motort, a hengerfejhez nem nyúltak és még mindig előkamrás :D
Nekem ezek úgy tűnnek, hogy olyan tessék-lássék fejlesztések, kicsit szögelünk rajta ócsóér azt vigyed. Hát erre meg nem kíváncsi a piac.
A Tatra milyen DAF segítséget kapott?
Az utolsó Liazok a Xenak már Detroit Diesel motorral jöttek. Egyszerűbb volt az USAból motort venni ( mind nálunk a C56/C80-as Ikarusoknál) :D
Amúgy kb ugyanarról beszélünk. A szoc rendszerben a hozzá nem értő idióták kitalálták a hülyeséget a gyártóknak meg azt kellett nyomatni.. Nyugodtan költhettek volna az innovációra és csinálhattak volna nyugaton piacképes dolgokat is, nem csak a silány vackokat.
Tajvan pl így tört fel, pedig ott is szocializmus volt :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!