Európában mért nincsenek ilyen kamionok?
Van euróbabán belőle, sőt még Magyarországon is, csak ritka.
Nem kamionozok így konkrétan válaszolni se tudok, de gondolom azért mert a hossza miatt nehezebb szűk helyeken manőverezni vele.
Európában a szerelvény teljes hossza korlátozott, azon belül kell a lehető legnagyobb rakteret kialakítani. Ezért célszerű a buldogfülkés konstrukció, mert rövidebb a vontató, az engedélyezett hosszból több jut a rakománynak.
Nem kell egyből összeesküvést belelátni a dologba.
Az egyik legfontosabb oka, hogy az amerikai kamionok nem terjedtek el nálunk: az a megengedett legnagyobb szerelvény hossz. Nálunk ez sokkal kevesebb, mint ott. A normál kamionok mondjuk 80%-a max hosszban fut,ilyen vontatóval csökkenne a raktér.
Vannak olyan félpótkocsik, amik jelentősen rövidebbek ( néhány tartály, konténeralváz,billencs stb) oda jók lennének itt viszont másik három ok miatt nem terjedtek el :
-drágák
-a környezetvédelmi normáinknak általában nem megfelelőek
-teljesen más feltételeknek készülnek ezek az autók amik itt nem előnyösek.
Pl: Amerikában a kamionok áttételezése 100-120km/h közötti utazóra van belőve, nálunk 85-90-re. Egy sok falus országúti szakaszon egy ilyennel leszívod magad.
Másrészt a nagy vízen túl másak a műszaki előírások ott sok minden nem kell ami itt alap. Pl: bizonyos esetekben ott nem szükséges a kormányzott tengelyt fékkel felszerelni! Nem nagyon van ABS meg a többi elektronika.
Európában új autóként ebben a kategóriában már csak Euro6-os környezetvédelmi besorolású autót lehet forgalomba helyezni, kötelező a sáfelhagyás jelző ( LGS ) és az ütközésre figyelmeztető rendszer ( CWS ) és az ABS. Ilyeneket ott nem is lehet rendelni sok modellhez még extraként sem :D
A másik fontos dolog: ott nagyjából minden laprugós. Nálunk meg az extrém területektől eltekintve minden hajtott tengely légrugózású így útkímélő.
A dupla hajtott tengelyes megoldás magával hozza a többletfogyasztást ( bár érdekes módon ezeknek más az aerodinamikája, 100-115km/h-s tempóban teljesen elfogadható fogyasztást produkálnak ).
További érdekesség, hogy bár rövidebb pótkocsikkal itt is jók lennének, ezzel a tengelytávval borzasztó nagy a fordulási sugaruk, így a mieinkhez képest néha szívás lenne egy két szűkebb körforgalomban vagy belvárosban.
Bár már a gyár 12 éve abbahagyta a "csőrös" Scaniák gyártását, egy holland cég mai napig végzi az átépítéseket új autókból is. Ott lehet úgy optimalizálni a vontatókat, hogy egy hajtott + egy emelhető/kormányzott tengely legyen hátul így a fogyasztás és a fordulási sugár is jobb illetve ezek mindenben megfelelnek az európai előírásoknak.
Az árról meg csak annyit, hogy egy új amerikai Volvo VNL-ért több mint 150 000 dollárt kérnek, de egy jól felszerelt Kenworth sem áll meg 145 000 $ alatt. Ezek azért jóval drágábbak, mint az európai átlag vontatók.
"Honnan jött ez, hogy rosszabbak a környezetvédelmi előírások és nincs annyi felszerelés hozzá? Legfeljebb a régebbiekhez, ahogy az itthoniaknál is. A környezetvédelmi előírásaik pont, hogy szigorúbbak, mindig is szigorúbbak voltak ott."
"A felszerelés pedig gép korától függő, hány ABS nélküli teher járkál manapság itthon is?"
Nemzetközi forgalomban? Egy sem.
Belföldi forgalomban? Az útdíj nálunk euro II-től kedvező és euro III-tól a legalacsonyabb. Euro 3-ból mindegyik ABS-es,az euro II-esek nagy része is.
Persze, most már a szép új amcsi autókba is rendelhető minden, de ez sem volt mindig így. Ma már alapból van fék a kormányzott tengelyen, de 10 éve még nem volt. A T680nál az ABS-en kívül az összes nálunk kötelező baleset megelőzési tartozék még mindig csak extra - nyilván ha itt nem tették volna kötelezővé akkor itt is csak extra lenne :D
"20 éves Man-ek tömkelege amiben semmi elektronika nincs, és semmi szűrés a kipufogóban."
1997-ben már Euro II volt, volt szűrés akkor is a kipufogóban, de az ilyenek többsége már belföldön is kihalt az utakról :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!