Mitől ég ki egyből az izzó?
Valahol testelési gondot sejtek, de ennek több minden ellentmond.
Igaz az általad leírtaknak is, anélkül hogy kétségevonnám állításaidat.
Nem szokatlan a testkapcsolás, mint kapcsolástechnika, bár tompított esetében én még nem találkoztam vele. Leggyakrabban belső világítás tápjához használatos, de persze gyártónként lehet még sok-sok alkalmazása.
Keress hozzá kapcsolási vagy huzalozási rajzot, abból egyértelműen kiderül!
Ha relé kapcsolja, akkor valószínűleg biztin keresztül az akkuról kapja a tápot. Ez a legegyszerűbb eset.
Esetleg van benne egy diagnosztika is, ami figyeli, hogy kiégett-e az izzó. Ez már eggyel komplikáltabb, de még mindig kezelhető laikusoknak is.
De lehet, hogy már modernebb és külön BCM hajtja meg a tompítottat. Ebben az esetben meg kell nézni, hogy a BCM-ben van-e valamilyen hibakód, ha van akkor az alapján kell tovább menni. Ha nincs, akkor nehezebb dió, inkább szkóppal kell mérni/kutakodni, nem sima feszmérővel.
Ide már típusismeret és tapasztalat kell, ami sokszor a márkaszervízben sincs, így továbbküldik a vezérlőt a beszállítonak, hogy derítsék ki ők a hibát.
Ami a második izzó kiégését illeti: simán lehet, hogy éppen az is rossz volt. Tehát legegyszerűbb próbaként tegyetek bele egy újat, de a legolcsóbbat, hogy ne legyen nagy a kár, ha az is elpukkan!
Vannak olyan autók, ami pozitív testelésú, tehát pont a fordítottja a legtöbb autóénak.
Ha mégis negatív testelésű az autód, akkor érdemes utánanézni, mert valami nem tökéletes. Legfontosabb kérdés: hogy multiméterrel mértél a két csatlakozó között +12V-ot?
Mert a multiméter potenciát tud mérni, nem a valós feszültséget, tehát ha a testkábel megszakad valahol (akár egy egér elrágta), akkor egy másik fogyasztón keresztül kapja vissza a testet, de attól az még NEM VALÓS 12V.
Példának okáért a karácsonyfafűzért jellemezném: van a régi 10db-os, betekerős izzós fűzér. Az izzók egyenként 2.3V-osak (alacsony feszültségűek), de a 10 db sorban kötve 230V, pont a konnektor hálózati feszültsége. Ha az egyik 2.3V-os izzó kiég, és kicsavarod, akkor a helyén nem 2.3V-ot tudsz mérni a multiméterrel, hanem 230V-ot(!), ha belenyúlt, megráz rendesen... mert a többi izzószálon átvezet az áram, ezért ég ki gyakran a fűzér, ha valaki kitekeréssel kapcsolja le, ugyanis 10x-es feszültséget kap a betekerés pillanatában, mint amit el tud viselni.
" használt régebbi izzót"
Hogy az izzók miért égtek ki, azt nem tudom, lehet feszültségszabályozási probléma is, ami időszakos kontakthiba is lehet, netán attól égtek ki.
Bár, ha a vezetékezés rendben van, akkor ezt jó eséllyel "fogja" az akku, nem lehetne belőle ilyen gond.
Az hogy egy izzó "csak úgy" álló motornál kiég, nagyon kicsi a valószínűsége, hiszen nem kaphat túlfeszültséget.
És akkor az izzók, tulajdonképpen 14V-osak, hiszen annyi van az autóban, most meg csak 12(,6)-ot kaphatott.
A kulcsszó, a HASZNÁLT..
Használat közben az izzószál ridegedik, törékennyé válik, jóval kevésbé bírja a bekapcsolási áramlökést és a mozgatást is. Itt kb. ez történhetett, ezt a nyomot nem érdemes figyelembe venni.
Szombaton reggel rámértem megint a tompított kivezetéseire. Mindent rendben találtam és jól néztem korábban, tényleg a mínuszt kapcsolja és a plusz az állandó.
Tettem bele 2 új izzót, és működnek, mai nap se volt velük gond.
Osram nightbreaker izzók voltak benne korábban, amik tavasszal lettek véve. Érdekes, hogy egy nap égetek ki, és aznap egy másik használt is kiégett rajtuk, amit tesztre tettem be. Lehet csak véletlen?
Igen, lehet véletlen.
"Ami elromolhat, az el is romlik."
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!