Mit jelent az hogy a motor ellustul? és ki kell valójában a turbós autókat pörgetni és ha igen akkor hogy kell?
A motor ellustulása arra utal, hogy az alacsony hőterhelés miatt az égéstér és a kipufogóoldal elkormolódhat, ami keresztmetszet-csökkenést, a szikra energiájának csökkenését és általános teljesítményvesztést okozhat.
Igen, a turbós autókat pörgetni kell. A turbófeltöltő működési elvéből adódik, hogy amíg a turbinaoldalt nem hajtja kellő teljesítménnyel a kipufogógáz, addig a kompresszoroldal sem tudja kellő teljesítménnyel sűríteni a levegőt, tehát az autó kis töltőnyomással, alacsony teljesítménnyel működik - adott esetben egy szívómotornál is kisebb teljesítménnyel, mert a turbófeltöltő turbinaoldala a kipufogógázt, a kompresszoroldal a beérkező levegőt fékezi. Ez az ún. turbólyuk jelensége, ami alacsony fordulaton jelentkezik, mikor is a kipufogógázok lassacskán, kis mennyiségben mennek kifelé a hengerekből. Ha azonban a motor fordulatszáma elér egy bizonyos értéket, a turbinaoldal kellően fel tud pörögni, meghajtja a kompresszoroldalt, ami elegendő töltőnyomást produkál, az autó meg lórúgásszerűen gyorsul a hirtelen felépülő nagy nyomaték miatt. Na, ezen fordulatszám fölött kell tartani a motort ahhoz, hogy valóban ki tudd használni a turbófeltöltő előnyeit. Viszont ilyenkor többet is fogyaszt... Ezért állandó sebesség esetén célszerű úgy kapcsolni, hogy alacsony fordulaton pörögjön a motor, ha pedig előzésről van szó, akkor visszaváltasz, átléped a turbólyukat és utána a felkapcsolgatásnál is ügyelsz arra, hogy a fordulatszám a magasabb fokozatban se essen a kritikus érték alá, ne ess bele a turbólyukba. Nem nehéz, egyszerűen meg lehet tanulni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!