Nyomatékkulcsot mi alapján használják, futómü, henger stb?
Nem tudom, hogy mennyire fontos az a nyomaték kulcs használata nem elég ha csak erősen meghúzzuk? Jó mondjuk motornál azért gondolom fontos...
Meg akik húzzák azok honnan tudják, hogy mennyire kell meghúzni, minden kocsinál más gondolom az hogy meddig kell húzni nem?
Van ahol szamit, van ahol nem, van akinek a kezeben van van akinek nem.
Pl egy hengerfejnel meg van adva, be is kell tartani es azert mert a tomitest ugy terveztek h annal a nyomateknal fog megfeleloen zarni, figyelembe veve a menet tulajdonsagait es a csavar meretet. Kerekkornel meghuzod mint alat es kesz, szep nagy erokar kene egy 12+ menet megszakitasahoz (persze lehetseges foleg ha mar mas bajok vannak a menettel).
A blokk aluminium ami egy gyenge anyag. A blokkban sok menet van ezert azok esetben ha csak erosen meghuzzuk ugy elnyaljuk a menetet ahogy azt kell. Igy erdemes betartani az eloirast annak aki nem hajtott meg be millio csavart. Igazabol erzodik a kulcson/hajtoszaron h mit bir a menet de ehez tapasztalat kell.
Onnan tudjak h mekkora kell h amikor valamit megterveznek egy gepet vagy gepegyseget, rengeteg munkaval minden egyes menetre es kotesre kiszamoljak a biztonsagi tenyezo alapjan h mekkora legyen, mennyit legyen kepes elbirni, hogy nezzen ki stb. Ezek a szamolasok utan mar igazan konnyu megadni azt h mekkora nyomatek lesz az idealis a rogzitesre. Ezek a nyomatekok elerhetoek abban az esetben ahol fontosak. A gyarban tudnak mindent de h a szerelo nem tudja h mekkora nyomatekra kell allitani a gyar szerint a kulcsot egy logharito rogzitocsavarnal az tuti. Ott csak meghuzza es kesz. Viszont egy tartobaknal, egy fotengely tarcsanak vagy egy csapagycseszenel tudja h mi kell oda mert lenyeges.
Az említett menetmegszakadások mellet vannak még egyéb tényezők is. Pl. különféle anyagok eltérő hőtágulása is befolyásolja a meghúzási nyomatékot. Vagy hogy a köztes tömítés se nem engedjen, se nem sz@rrá lapuljon. Aztán egyes csapágyfélék is kényesek arra, hogy "se több-se kevesebb" ne legyen a meghúzási nyomaték, mert különben vagy lógni, vagy feszülni fog. És ne feledkezzünk meg a különféle nyomatékra kiképzett roppantó(zsugor)gyűrűkről sem, amik szintén csak egy adott erő hatására kerülnek megfelelő állapotba.
Vegyük a legegyszerűbbet és leghétköznapibbat, a felnicsavart. Vajon miért adnak gyárilag olyan rövid kis görbe izét, kerékkulcs gyanánt?
Pont azért, hogy ne lehessen túlhúzni a csavart. Mit tesz erre a keménycsávó?
Azt a kis 30centis erőkart megtoldja egy félméteres acélcsővel, mert úgy a tuti. 60-70 Nm az átlag, vagyis annyi, mintha 6-7kg-ot emelnél föl. Na ehhez képest a 80kilós pasi rááll a meghosszabított csőre.
Aztán csodálkozik, ha szétrobban a könnyűfém, vagy ha elnyalja a lemezfelnin a kúpot. :(
"Nem tudom, hogy mennyire fontos az a nyomaték kulcs használata nem elég ha csak erősen meghúzzuk?"
Mert az "erősen meghúzom" sok mindent jelenthet. A csavar vagy anya anyagától, hőkezelésétől, méretezési keresztmetszetétől függ, hogy mi az a maximális meghúzási nyomaték, amit megfolyás vagy szakadás nélkül elvisel. Úgy kell meghúzni a csavart, hogy az üzem közben fellépő erőhatások se okozzanak rajta folyást vagy szakadást. A kétméteres, 160 kilós Izmos Miska az M5-ös 8.8-as acélcsavart például valószínűleg el tudja szakítani, mikor jaó erőből meg bikára megtépi - az 50 kilós kollégája viszont még akkor sem tudja ezt megtenni, ha rááll a kulcsra. De ha el nem is szakítja: a megengedett legnagyobb terheléshez közel álló ismétlődő terhelés szépen lassan kikezdi a menetet - először az anyamenetet. Utána meg az ép csavart sem tudod majd rendesen meghúzni. Az előírt meghúzási nyomaték egy olyan érték, ami megfelelő kötőerőt biztosít, de még biztonságosan távol van az elméleti maximumtól.
Ja, és ha már kötőerő: például a hengerfejnél adott kötőerőt kell produkálniuk a csavaroknak. Ez csak akkor oldható meg, ha megfelelő nyomatékkal vannak lehúzva. Ha kisebb a nyomaték, nem húzzák lefelé eléggé a hengerfejet. De ugyanez a helyzet a főtengelyre rögzített szíjtárcsáknál, a kerékcsapágyaknál és milliónyi más helyen. A megfelelő kötőerőhöz kell a nyomaték.
"Meg akik húzzák azok honnan tudják, hogy mennyire kell meghúzni, minden kocsinál más gondolom az hogy meddig kell húzni nem?
A szabványos méretű és szilárdsági osztályú csavarokhoz vannak előírt meghúzási nyomatékok. Például egy M8-as, 12.9-es szilárdsági osztályú csavarnál ez az előírt érték szárazon 47 Nm, akkor is, ha az üléssínt tartja és akkor is, ha az esztergagép lámpáját. Ez tehát az egyik kiindulási alap. De a nem szabványos vagy különleges rendeltetésű csavarokhoz a gyár kiszámolja a megfelelő meghúzási nyomatékot és egy szép, nagy táblázatban közzé is teszi. A szerelők ebből dolgoznak, itt aztán megvan az adott típushoz a gyújtógyertyáktól a kerék- és hengerfejcsavarokon át a kormányoszlop rögzítőcsavarjaiig minden fontosabb csavar meghúzási nyomatéka. Általában szokott lenni névleges érték és alsó, illetve felső határ.
Meg van, hogy néha másképp adják meg a nyomatékot. Például a Lada kormányoszlopot rögzítő csavarjai gyárilag a fej leszakadásáig kellett meghúzni, hengerfejcsavaroknál pedig egyre gyakoribb, hogy adott nyomatékkal le kell húzni, majd bizonyos szöggel tovább forgatni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!