Miért van az, hogy a gázolaj berobban szikra nélkül a hengerben nyomás alatt, (dízel motor) viszont a benzin nem gyullad meg ugyanebben az esetben és ezért gyújtógyertya kell neki (otto motor)? A benzin tudtom szerint robbanékonyabb mint a gázolaj.
Órási tévedés. Az Otto-motorok sürítési végnyomása 9-11 bar, a Diesel-motoroké 15-20 bar. Ettől a nyomástól melegszik fel annyira a levegő az égéstérben, hogy begyullad a beporlasztott gázolaj. Ehhez köze nincs annak, hogy melyik mai üzemanyagellátó rendszer milyen nyomással dolgozik (itt vannak több száz bar nyomások), épp úgy működtek a régi dízelek a sima mechanikus adagolóval is.
És igen, ha túl nagy a nyomás, az Otto-motorban is berobbanhat a benzingőz, ekkor egészen másképp ég. Nem a gyertyától indul el a lángfront, hanem a sok robbanási gócponttól egyszerre, sokkal hamarabb éri el az égéstér a maximális nyomást, mint kéne. Ilyenkor mondják azt, hogy a motor kopogva, vagy csörögve jár. Ugyanilyen kopogásos égés következik be a túl nagy előgyújtásnál is, amikor a lángfront a még felfelé haladó dugattyúval találkozik.
Eleve másként viselkedik a két anyag.
Benzint megtudod gyújtani gyufával a gázolajat sokkal nehezebben.
A benzin motor régen üzemanyag és levegő keveréket szívta be. Aztán ezt gyújtotta be a szikra.
Diesel meg levegőt szív be, össze nyomja (melegszik mint a bicikli pumpa) aztán amikor már jól ismert össze nyomta és jó meleg akkor beporlasztja az üzemanyagot.
Ezért is izzitanak a Diesel motorok.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!