Melyik tengelyre tegyük télen, nyáron a kopottabb gumit?
Ezeket a válaszokat különböző hírportálokról szedtem össze!
Alaptétel, hogy az autón a magasabb profilmélységű, tehát kevésbé kopott gumit kell hátra tenni azért, mert az autó egyenesfutásáért egy vészfékezés alkalmával az elkönnyülő autónál a két hátsó kerék felel.
Ha a hátsók kopottabbak, és a súly előre kerül, az egyébként is jól tapadó első kerekekre, az autó vége kitörhet, amit túlkormányozottság formájában jelentkezhet, aminek kivédése egy kevésbé gyakorlott vezető számára nem egyszerű feladat.
A jobb gumi kerüljön a hátsó tengelyre! Az új, vagy kevésbé kopott abroncsokat azért előnyösebb a hátsó kerekekre szerelni, mert ez vészhelyzetben (pl. hirtelen fékezés kanyarban) jobb úttartást biztosít, főleg nedves, csúszós úton. Abból kell kiindulni, hogy a kritikus közlekedési helyzetek nagyobb eséllyel alakulnak ki vizes, csúszós útfelületen. Amennyiben ilyenkor az első kerekeken lévő abroncsok pl. vízenfutás miatt elveszítik a kapcsolatot az útfelülettel, a gépkocsi átmenetileg kormányozhatatlanná válik, azonban általában megtartja helyzetét és menetirányát. Amennyiben viszont a hátsó kerekeknél szakad meg a kapcsolat az úttesttel, a gépkocsi hátulja kitör. Egy ilyen kritikus helyzettel sokkal nehezebb megbirkóznia a gépkocsi vezetőjének, mint egy rövid ideig tartó kormányozhatatlansággal.
Mikor az autótulajdonos a gépjármű egyik tengelyén lecserélteti az abroncsokat, viszont a másikon valamilyen okból kifolyólag erre még nincs szükség, akkor sok esetben hibás a pozícióválasztás. "Fontos betartani, hogy ilyen esetben mindig a hátsó tengelyre kerüljön a nagyobb mintázati mélységgel rendelkező, azaz feltehetően az újabb abroncs, és előre kerüljenek a kopottabbak. Ebben az esetben a hajtásmechanizmust sem kell számításba venni", figyelmeztet Menkó Illés, a Continental Hungaria műszaki szakértője.
Stb. Mindegyik azt írja h a jobb gumi kerüljön hátra!
Én sem értek egyet a hivatalos állásponttal. Tudok ellenkormányozni, így az autó farának kitörését tudom korrigálni. Ellenben ha az eleje tör ki, akkor nézhetsz bambán, ahogy belecsúszol az útmenti árokba/fába.
Az autók fékerőegyensúlya erősen előre van tolva, mivel a súly oda nehezedik fékezéskor. Azonban csúszós úton ez sokkal kevésbé igaz, ezért az első tengely még jobb gumival is előbb fog megcsúszni, mint a hátsó. Ha van ABS, akkor pedig úgysem engedi blokkolni egyik kereket sem. Mivel fékezéskor az első keréken nagyobb a súly, így ott keletkezik a nagyobb fékező erő is. Tehát ha előre kerül a rosszabb gumi, erősen megnő a féktáv.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!