Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Fék keményedés, fék nem...

Fék keményedés, fék nem működés nagy teljesítményű autóknál, konkrétan mi ez?

Figyelt kérdés
Nem pontosan fogalmaztam. Eddig nagyobb teljesítményű autóknál hallottam olyanról, hogy a fék (jó pár erős fékezés és gyorsulás után) nem működik, vagy felkeményedik? Valaki kifejtené mi ez a jelenség vagy ez mitől van?

2017. okt. 7. 14:27
 1/5 anonim ***** válasza:
Felmelegszik a féktárcsa és utána nem fog a fék.
2017. okt. 7. 15:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 anonim ***** válasza:
29%
Egy nagy tempóról történő vészfékezés esetén a féktárcsák extrém módon felhevülnek. Ez még normális, 1-2 ilyen fékezést kibír a rendszer egymás után. Ha harmadjára is befékezel nagy tempóról, úgy, hogy még picit sem hűltek vissza a tárcsák, akkor már érezheted, hogy valami nem oké. A tárcsa annyira felhevülhet, hogy a fékbetét hullámokat váj bele ilyenkor, és ettől hullámos lesz a tárcsa, fékezéskor ütni fog erősen. Ez versenypályán szokott megesni utcai fékes autóknál, amelyek nincsenek ilyesmire felkészítve. Nem kell oda sok lóerő, egy Suzuki Swiftnek is ilyen lesz a féke, ha versenypályán megizzasztod.
2017. okt. 7. 15:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 anonim ***** válasza:

Kis teljesítményű autóknál még inkább fennáll a veszély, azoknak a féke is gyengébb.

Ahogy előttem is írták, túlmelegszik. Az üzemi fék a mozgási energiát hővé alakítja. Minden nagy fékezésnél felforrósodik a tárcsa meg a fékbetét. A hő egy részét elviszi a futúmű (nagy fém alkatrészek) a másik része meg a levegőnek adódik át.

De a visszahűléshez idő kell. Ha többet fékezgetsz, mint ahogy vissza tud hűlni, akkor elmelegszik, és jóval gyengébb lesz a fékhatás.

Ezért is kell motorfékkel legurulni a hegyről.

2017. okt. 7. 17:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 A kérdező kommentje:
Köszönöm a válaszokat!
2017. okt. 8. 10:48
 5/5 anonim ***** válasza:

Valódi felkeményedés nincs, ez egy érzéki csalódás azért, mert hiába taposod a féket, az autó alig lassul. Adott lassuláshoz nagyobb pedálerő társul.

A fékbetét tárcsával érintkező felülete annyira felmelegszik, hogy gázok (füst) kezdenek belőle kiválni. A betét egy rendkívül vékony gázpárnán kezd lebegni, aminek a súrlódása viszont rendkívül kicsi.

Erre sokféle megoldás van, az egyik az alap műgyanta (nevezik organikus betétnek is) mellett fémeket is tartalmazó (szinterezett) fékbetétek. Előnyük, hogy minél több fémet tartalmaznak, annál alacsonyabb lesz a gázképződés, annál magasabb hőmérsékletig működnek. Hátrányuk, hogy minél több a fém, annal erősebben kopik a tárcsa (a betét fémkeverékét és a tárcsa anyagát mindig egymáshoz, és a várt felhasználáshoz tervezik)

Másik megoldás a furatolt és/vagy mart tárcsa, aminek a felszínébe vájt lyukak a gázokat elvezetik.

Aztán ezeknek a megoldásoknak millióféle variációja.

2021. okt. 10. 02:59
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!