Létezik bolond biztos automata váltó?
Tulajdonképpen minden automata váltó bolondbiztos. Sok olyan problémát küszöbölnek ki, amik kéziváltónál előjöhetnek. Például nem tudja Falábú Miska bácsi szénné égetni a kuplungot az üveghangon bömbölő motor mellett előadott végtelen hosszúságú csúsztatásaival, mert a hidrodinamikus "citrom" és a robotizált súrlódó kuplung is bolondbiztosan kapcsol össze. Nehezebben fordul elő az is, hogy 2-esben szétpergésig bömbölteti a motort vagy épp ellenkezőleg: 30-as tempónál már ötödikbe teszi, hogy "ne pörögjön, mint a bolond", aztán csörömpöl szerencsétlen motor értékelhető olajnyomás nélkül.
Kérdés, hogy neked ezen felül mit jelent a "bolondbiztos". A teljesen automata váltók már vagy 20-25 éve elértek arra a szintre, hogy mindent tudnak, amit tudniuk kell. Padlógázra visszakapcsolnak, lejtőn motorfékeznek - ez a két gond volt a korai hidrodinamikus váltókkal. A kézzel is kapcsolható automaták ezen kívül még olyat is tudnak, hogy nem engedik az olyan visszakapcsolást, ami túl magas fordulatszámot eredményezne, ha pedig sokáig dadog leszabályzáson a motor, inkább elváltanak, akkor is, ha a sofőr erre nem ad utasítást.
Komolyabb probléma csak néhány egyszerű jellemzőből adódhat. Az egyik ilyen az irányváltás. Az még nem megy, hogy a váltó a sofőr gondolatát kitalálva tudja, előre vagy hátrafelé kell-e menni. Felesleges hülyeségnek tűnik, de volt már szerencsém olyan automata autóhoz, amit úgy tört össze a kedves tulajdonos, hogy parkolásnál elfelejtette, hogy a D és R állás között még neki kell váltania, az amúgy okos váltó ezt nem oldja meg önerőből, mert nem érzékeli, hogy ő épp hátrafelé néz.
Gondot okozhat még a P és N fokozat használata is. N-ben el tud gurulni az autó, ha nem húzzuk be a kéziféket, illetve P-ben és N-ben hiába nyomja a gázt a paraszt, nem megy sehová. Ha pedig az üveghangon pörgő motor mellett "jajjjb***meg, há' ez meg nem jól áll" jelszóval kapcsolja a D-t vagy R-et, annak nem mindig örül a váltó. De ez megint csak user error, nem a váltószerkezet hibája.
A harmadik problémaforrás a D és R fokozatban fellépő alapjárati "kúszás". Az üzemi fék le tudja küzdeni, de ehhez kell, hogy ne felejtse el nyomni a sofőr, ha épp nem akar araszolni. Ha a pirosnál az anyósülésre dobott táskájában keresi a csörömpölő telefonját és közben nem jut eszébe, hogy nyomja a féket, az megint csak nem a váltó "bolondbiztosságával" kapcsolatos gond.
Hogy kicsit sarkítsak: az automata váltók megfelelő karbantartás mellett (igen, ezeken kell időnként cserélni az olajat és nem Szomszéd Pistabá'-féle Hykomolra) ma már bolondbiztosak, csak akkor lehetnének jobbak, ha gondolatolvasó moduljuk is lenne. De az még kicsit arrébb van.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!