A két ütemű Wartburgok egy részében miért hátra került a hűtő?
Más évjárat, az újabbakban rájöttek, hogy a hűtő helye a motor előtt van, a sokbüdoskapitalistaimperialista gyártó biztos nem viccből tette oda.
A hátulhűtős Wartburgokba az első hengerbe más hőértékű gyertya kellett, annyira túlhűtötte a menetszél a blokkot.
A Wartburgot a DKW F9 alapjaira fejlesztették a derék keletnémetek. Így aztán az F9-hez hasonlóan az első 311-esekben is ún. termoszifonos vízhűtés dolgozott. Ennek a hűtésrendszernek az a legfőbb jellemzője, hogy nincs benne keringetőszivattyú, hanem a régi, gravitációs központi fűtéshez hasonlóan a felmelegedő hűtőfolyadék a sűrűségváltozás miatt felfelé törekszik, a helyére hidegebb lé tódul, ez oldja meg a keringetést.
Termoszifonos hűtésnél létfontosságú, hogy a hűtő mindig a hűtőrendszer legmagasabb pontján legyen, mert csak akkor hűl vissza a víz. A meleg vizet baromira nem érdekli, hol a hűtő, ő mindig a legmagasabb pontra törekszik, akkor is, ha az éppen egy gumicső. Ezért aztán akkor működik jól a rendszer, ha a hűtő hatalmas (mert lassú benne az áramlás), magasan van és még a hűtőtesten belül is jó magasan van a beömlőnyílás. A DKW (majd IFA) F9-en pontosan ilyen volt a hűtés kialakítása. A motortér formája miatt a legjobb helyen a motor mögött és fölött volt a hűtő, ezt örökölték a termoszifonos 311-es Wartburgok is. Meg a vízforralási hajlamot és a többi konstrukciós baklövést.
Egy idő után aztán rájöttek Eisenachban, hogy ez a hűtőrendszer amilyen egyszerűnek tűnik, annyira nem működik. 1962-ben elkészült az 1000-es, szivattyús hűtésű motor (sőt, a 313-1-be már korábban is volt, de az egyedi konstrukció volt). Csak a motortér lehetetlen formája és a fejlesztési pénzek szűkössége miatt arra már nem került sor, hogy a hűtő a motor elé kerüljön. Pedig ekkor már nem volt rá szükség, hogy a gépészet tetején trónoljon.
Sőt, pár évvel később, a 353 1966-os bemutatásakor sem jött össze ez a mutatvány. A bódéban lett volna hely, de az új futómű (annyira mondjuk nem új, mert már a 312-1-ben megvolt) és karosszéria elvitt minden márkát, a motor átalakítására nem maradt pénz. Annyira nem, hogy két évtizedet kellett várni, hogy a termoszifonos korszakból örökölt hátsó, magas hűtő végre a "helyére" kerüljön.
Hibás megközelítés.
Ugyanis nem az történt, hogy "hátra került a hűtő". Eredetileg volt hátul, majd -ahogy előttem leírták- csak jóval később került előre. ;)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!