Szívómotorokhoz miért nem ajánlott a chiptuning?
Az hülyeség,hogy nem ajánlott.
Mert egy kis optimalizálás rosszat nem tesz.
Inkább értelmetlen.
Szívó motor : ahogy forog a motor,nyitott szívószelep,'vákuma' kelti a szívó erőt ami kinti levegőt szívja (vagy keveréket,mert szívódízelről is hallottunk,így meg kell jegyezni,hogy valszeg benzin és keverék!).
Ilyen egyszerű.
Ehhez hozzá a tüzelőanyag,adott egy keverék,az eltud égni,a plusz teljesítményhez durván (mert sok egyéb ok,de ne menjünk bele) több üzemanyag és levegő kell.
Elvileg 1:14,7 arányban van keverék.Ez persze változó,hol dúsabb hol szegényebb,lambda 1.00-hoz képest.
De általában ekörül mozogva.
Több benzint tudunk adagolni ,de attól még több levegőt annyival,hogy az égés hatásfoka ne romoljon sokat nem tud beszívni a motor,mert a vákum mértéke nem nő (annyival,minimális,közel semmi) ...
Hiába írná meg a chip tuningos szaki,hogy plusz 9% benzin.
Nem tudna a motor hozzá +9% levegőt beszívni.
Lényegében : ha a te fizetésed pont elég kifizetni a számlákat,de a szolgáltató 9% áremelést kimond,akkor te fejreállva se tudsz kinyögni +9%-ot.
Erre alkalmazzák a feltöltőket : turbó,kompresszor,comprex feltöltő (inkább az első kettő).
Azok meghajtás útján több ,nagyobb nyomású és sokszor hidegebb levegőt juttatnak be,és a turbó állítható ketyere,tehát egy TDI-n,vagy pl : 1.8T benzinesnél,van lehetőség plusz levegőt adni a motornak,de szívónál nincs.
Meg kell nézni a gyári szoftvert. Ha nincs teljesen kimaxolva lambda 1hez a fuel map akkor lehet rajta javítani, viszont itt az eltérés max 1-3% lesz alacsonyabb gázpedál állásos tartományokban amit olyan kevés, hogy keréken alig mérhető. Maximális gáznál általában már open-loop szokott lenni ( legalábbis turbós autóknál ez a jellemző), ilyenkor lambda szabályzás nélkül ömlik a motorba az üzemanyag, azon meg már szintén nem tudsz hova változtatni :D
Fizikai módosítások után több levegőt tud szívni a motor ( és kapni is ) akkor van értelme igazán a chuptuningnak mert akkor tényleg lesz érdemi teljesítménynövekedés. Hengerfej portolás, kompresszióviszony megváltoztatása, nagyobb szelepek, nagyobb vezérműtengely, nagyobb szívósor, rev limit emelés stb.. Ezek összességében annyiba vagy többe kerülnek, mint egy nagyobb motor :D
A többi korlátot az #1-es már leírta.
Én ezért hittem az 1.9 PD -ben,futkozni kellett,évente 25-30 ezret megyek.
160 lóerő gyárilag,bőven elég ,ha az élet úgy hozza,hogy állatkodhassak,akkor egy 'csipsz tuning'-al kb 190-et elérhetem ,a garrett vr2981fr turbó miatt kb ha 140-et beleköltök ,akkor 250-260 közé húzható (nagyobb neoibiza intercooler,C mapszenzor,és kevlárkuplung) ,ajánlom a cupra ibiza PD-t :)
én annyit spóroltam a fogyasztáson eddig,hogy ha 300 ezret kell költenem,akkor is kb ingyen van a javítás :)
Jó állapotú kocsit kell venni :D
Amúgy nem tol koromtengert,mielőtt valaki kérdezi.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!