Van értelme így váltót cserélni?
Ismerősöm ma vetette fel a következő dolgot.
Van egy 96 körüli A4-es Audi, 5 sebességes manuális illetve a 90Le körüli 1.9-es dízel.
Megadta magát benn a váltó, nincs 5. Most elvileg egy hat sebességest akar bele tetetni, mert, hogy azzal kevesebbet fogyasztana, illetve a végsebessége nagyobb lenne.
Nem vagyok fizikus, de én ebben kételkedtem.
A kisebb fogyasztás még talán lehet valami, ha kevesebbet kell a motornak forognia, bár a légellenállás és az autó súlya akkor is megmarad, de ugye talán valami.
A nagyobb végsebességben viszont már eléggé kételkedem. ( Na meg amúgy is, hol számít ez? ) Szerintem legalábbis hiába még egy sebességi fokozat, ott már a motor ereje volna kevés, elvileg a váltó is 2.4-es vagy ilyesmi körüli motorral szerelt A4-ből származna.
Aki jobban ért a témához, annak mi a véleménye? Én személy szerint azt mondtam neki keressen inkább egy teljesen azonos váltót, az a biztos.
nalam a valto, aminek 4 fokozata van, mert egy regebbi modellrol van szo, osszevissza fog
hol igen hol nem
idojaras fuggo
van hogy a 2. nem veszi be, van hogy a 3. akad meg, es van hogy 3-ba tokeletesen gurul de a 4-nel erolkodik mint akit kinoznak
ez miert lehet??
Önmagában a 6 sebességtől nem fogyasztana jobban. Ha jó elosztású a 6 sebesség akkor talán. Bár az 1.9TDI-k amúgy is termelik a gázolajat, nem tudom hova tudnának még kevesebbet fogyasztani :)
A végsebessége az elméletben lesz csak több a hosszabb áttételek miatt, a nagy tempó meglépéséhez a 90 lóerő kevés.
Viszont a hosszabb áttételek kapcsán felmerül egy érdekes kérdés: hol használja?
Ha kisváros, helyben mozgás, városon belül akkor 0 értelme van a 6-os váltónak és a hosszabb áttételeknek.
Ha pályázik az jó, csak a hosszabb áttétel azonos sebességnél kisebb motorfordulatot és kisebb teljesítményt fog jelenteni. Előfordulhat, hogy a túl hosszú áttételhez gyenge lesz a motor és az első lankás részen is vissza kell kapcsolni.
Sokan abban a tévhitben vannak, hogy ha kevesebbet forog akkor kevesebbet is eszik. Meg kell nézni az adott motor fajlagos fogyasztás diagramját és akkor a kívánt felhasználáshoz lehet optimalizálni egy váltóval.
Ilyesminek lenne is értelme egy 2 tonnás kombinál ahol 4 rövidebb fokozat elég a városba 1 országútra 1 meg pályára és meg lehet oldani, hogy mindenhol elfogadhatóan fogyasszon és használható legyen. Egy 90 lovas TDInél sztem felesleges ezzel vacakolni, nem sok eredménye lesz.
Nagyjából teljesen helye az elgondolásod.
Azt jó lenne tudni melyik váltóról melyik váltóra cserél, mert olyan is előfordulhat, hogy pl a 6-os váltó utolsó fokozata épp csak hosszabb, mint a régiben az 5. Akkor meg sok minden nem változik, csak feleslegesen többet fog váltani :D
A mostani az biztos, hogy gyári váltó ami a 96-os A4-be kerül az 1,9-es dízel mellé.
Amit meg akar az elvileg a 2,5-ös V6-os dízel váltója. Legalábbis ahogy most nézem csak ez van ami 2 liter fölötti és dízel, mert nekem 2.4-es váltóját emlegette mint 6 sebességes, de szerintem erre gondolhatott.
A 90 lovas váltójának áttételei:
1 3,500
2 2,118
3 1,429
4 1,029
5 0,838
vég 4,111
Már a 110-es TDI is hosszabb jóval, a 2.5 V6-ot lusta vagyok kikeresni
Tegnap az áttételeknél valami nagyon nagy hülyeséget írtam, szerintem elnéztem az oszlopot :D
90 vs 110 lovas TDI vs 1.9PD 115ló vs 5gang 2.5 vs 6 gang
1 3.500 <>3.500<>3.500<>3.500<>3.500
2 1.944 <>1.944<>1.944<>1.889<>1.889
2 1.226 <>1.226<>1.222<>1.185<>1.231
4 0.838 <>0.838<>0.875<>0.813<>0.871
5 0.683 <>0.683<>0.686<>0.600<>0.667
6 .......<>.....<>.....<>.....<>0.561
vég 3.875<>3,700<>3.556<>3.875<>3.875
A 90TDI váltójától a 110TDI váltója csak végáttételben különbözik, talán ez az egyetlen értelmes választás. A PD hosszabb végáttétele miatt az 1-2 nagyon hosszú lesz, városban meg fog bolondulni, a két V6-os váltó meg ennél is "durvább". Ki lehet számolni hol mennyit forogna vannak erre kalkulátorok, azt már meghagyom nektek. De nem lepődnék meg , ha olyan alacsony értékek jönnének ki ami után biztosan erőtlen lenne a motor.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!