Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Érdemes egy 20 éves autóban...

Érdemes egy 20 éves autóban fék-, váltóolajat és hűtővizet is cseréltetni?

Figyelt kérdés
Első kocsi, szeretném a szokásos vásárlás utáni "nagy karbantartását" normálisan megcsinálni, mert nem csak a következő műszakiig kellene működnie...
2017. szept. 13. 08:56
 1/6 anonim ***** válasza:
100%
Persze. De ne ijedj meg ha kijön majd valamilyen hiba. Pl. elkezd majd valahol szivárogni a hűtőfolyadék. Ilyen esetkben (ha el van hanyagolva) akkor ez előfordul.
2017. szept. 13. 08:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
100%

Érdmes hát. Nem nagy tételekről beszélünk.

A hűtőfolyadék már ki tudja mióta van benne, tiszta matyi lehet. Csere után a csatlakozóknál lehet "utat talál" magának a fagyálló, de mivel öregek a műanyagok, illetve a hűtéscsövek is meg lehetnek keményedve, így ez kvázi normális. Lehet ezeket is cserélni kell. A váltóolajat amúgy is kb 100 ezer km-enként érdemes cserélni (automatákbn elő isvan írva, manuálisban nincs előírt periódus általában -élettartamot elvileg kiszolgálja, csak ezeket a vasakat már nem 20+ évre tervezték), sokan hajlamosak ezt elfelejteni, elhanyagolni. A fékfolyadékra nem tudom mi a km előírás, de 3-4 évente érdemes ledobni belőle. Én elhanyagoltam, és majdnem meg ís szívtam. Egy nagyobb fékezésnél először fogott, majd a fékezés végére teljesen besüllyedt a pedál, és alig tudtam megállni. Oka annyi volt, hogy a fékfolyadék (nem pedig "fékolaj") erősen hidrofil tulajdonságú, magyarul megköti a vizet (a levegő páratartalmát is), így időfel "felvizesedik". Ilyenkor, mivel egy erősebb fékezésnél jelentős hő termelődik, ami a féktárcsáktól a hővezetés miatt -ha nem is teljes eszében- hajlamos egészen a fékfolyadékik eljutni, a fékfolyadék által az évek alatt megkötött víz felforr, ami gázbuborékokat eredményez (egy zárt rendszerben nem csak 100 fokig megy fel), ami viszont a folyadékkal elltétben már összenyomható, így jelentősen gyengül a fékhatás. Namármost, én ennekköszönhetően majdnem rommá törtem az akkor már majdnem 10 éve féltve őrzött és vigyázott Opelomat. Kb 2 órával az "incidens" után már eresztettem is le a régi fékfolyadékot (ami tiszta habos/bubis volt) és tölöttük bele az újat.

Szóval igen, ezek a kicsinek mondható dolgok párezer ft-os tételek, de megéri nem elhanyagolni.

2017. szept. 13. 09:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
63%

Háááttt... Ha nem valami különleges típus, ami nagyon régóta a szíved vágya, akkor maradj a gazdasági/gazdaságossági szempontoknál.

Egy 20 éves autó legdrágább része a karosszéria és jellemzően azt is a legdrágább javítani. Előbb azt ellenőrizni, mennyire van "megindulva a lejtőn", mennyire csámcsog rajta a rozsda.

Ha még vállalható, még pár évig kitart, akkor célszerű egy üregvédelmet is beiktatni a programba, lassítandó a folyamatokat.

Ha annyira eszi a rozsda, akkor lehet csak a következő műszakiig érdemes vele tervezni.


Ha végül az jön ki, hogy marad hosszútávra, akkor jöhet a folyadékok és egyebek cseréje. Típust nem írsz, de ha a vezérlés is cserére kerül, akkor azzal együtt lehet a vízpumpát is cserélni, hűtőt megnézni milyen állapotú, csöveket (öregedés, repedezés, nehogy valahol az istenhátamögött durranjon el valamelyik), friss hűtőfolyadékot bele. Olajat és szűrőt egyértelmű, a fékfolyadékot is illene.

Átnézni a gumikat, futóműben megnézni a gömbfejeket és szilenteket, mennyire vannak leélve, ezek után csináltatni egy futóműbeállítást esetleg.

A karosszérián ellenőrizni a lefolyókat, pl. ajtók alján lévő furatok, szélvédő tövében/tűzfal környékén lévő lefolyónyílások, csomagtérfedél környékén: ne legyenek eldugulva, levél és egyéb növényi törmelékek legyenek kiszedve, a víz ne álljon meg sehol.

És még lehetne sorolni az alap dolgokat egy darabig ha tényleg hosszútávra tervezel vele... :)

2017. szept. 13. 09:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
Jóhogy. Sőt.
2017. szept. 13. 21:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 A kérdező kommentje:

Magadnak cseréltél fékolajat? Én azt nem merném, a motorolaj még oké, meg a váltó is, meg a hűtővíz, azok otthon megoldhatóak.


Nem írtam típust, de természetesen a 20 éves és első kocsi, az szokásosan Astra (F)-et jelent (vagy Swiftet). De itt Astráról van most szó.

Első nagy nehézség ezek közül rozsdamenteset találni, természetesen csak utána jön szóba a normális nagykarbantartás.

Nem tudom a G verziók mennyivel jobbak ennyi pénzért. Nem tudok autót cserélni kétévente, szóval jót kell kifogni. Swift kicsi.

2017. szept. 14. 17:30
 6/6 anonim ***** válasza:

2-es vagyok:

nem magamnak cseréltem egyedül, van egy szerelő haverom (én is hasonló végzettségű vagyok, autóvillanyász), havernak van egy műhelye, oda viszem rendszeresen az autót már amióta megvan (12 éve). A fékfolyadékot meg egyedül nem is nagyon tudod lecserélni, mert pl a légtelenítéshez két ember azért nem árt (egy aki légtelenít, egy aki pumpálja a pedált).

Egyedül sose esnék neki fék szerelésének.

2017. szept. 15. 08:31
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!