Normális, hogy félek vezetni? Mit lehet tenni, hogy javuljon a helyzet?
Pár hete szereztem jogosítványt, nem volt egy egyszerű menet, volt oktatóváltás is, majdnem a kötelező órák kétszeresét vezettem le. Mindenem elsőre sikerült, KRESZ, elsősegély, forgalmi. Viszonylag fiatal is vagyok.
Mindezek ellenére félek vezetni, talán mindig is féltem, de amíg volt oktató mellettem, nem jött elő ennyire komolyan. Ha valaki ül mellettem, akinek van jogsija és már vezet egy ideje, akkor elvagyok, izgulok, de képes vagyok élvezni egy nagyon picit. Ha egyedül vagyok az kész rémálom. Nem is mentem sokat egyedül, 1-2 km és már megyek is haza. Nagyon félek, hogy elrontok valamit és valaki megsérül miattam. Az oktató nagyon belém verte, hogy ez élet-halál "játék". Túl sokáig várok kikanyarodás előtt is, ha elsőbbséget kell adnom, biztosra akarok menni, hogy nehogy kikanyarodjak valaki elé. Lefulladni ritkán szoktam, de előfordul. Nem vezetek sokat és városon kívül még nem is vezettem, de azért próbálkozom. Elképzelni se tudom, hogy én egyszer autópályán vezessek. Nem vagyok béna, azok szerint akik mellettem ülnek, ők nem félnek mellettem. Holnap lesz egy hosszabb utam egyedül, és már előre rettegek.
A kérdés adott, nem azért szenvedtem, hogy feladjam, később még rosszabb lesz ha most nem vezetek, ebben biztos vagyok, szükségem is van a jogsira, szóval tapasztalatok, tanácsok érdekelnek, hogy győzzem le a félelmemet? Eleinte ismerős útvonalakon vezetek csak.
Az a baj hogy mindent nagyon komolyan veszel, hiába nézel szét 5x, már 2 szemrevételezés után át kéne lásd a helyzeted és aszerint haladni, kikanyarodni. Másnak is van fék a járművén, nem csak neked, attól hogy te valahonnét ki jössz nem fognak beléd menni, mert látnak.
Táblákat figyeld, gondolkodj előre, ha sávot kell váltani körültekintően járj el.
Igazából így monitor mögül nehéz bármit is mondani, élesben kell tanulni.
A túlzott óvatoskodás még veszélyes is lehet, ha valami türelmetlen forrófejű elveszi a türelmét... Persze legyél óvatos, ne kapkodd el, csak mondom, ha még neked, a kezdőnek is túlzott a dolog, az problémákat is okozhat.
A város a legnehezebb, ha engem kérdezel és az autópálya a leglazább (bár én kerülöm, mert elalszom rajta, annyira unalmas), no persze, van, az a forgalmi helyzet, amikor nem így van, de a várossal ellentétben általában lazán el tudnak menni melletted egy másik sávban, kisebb a forgalom, nincsenek rendes kanyarok, széles a sáv, jó az útminőség... Fene tudja, amikor óriási forgalomban vezettem Budapesten és a taxisok 2 centire húztak el mellettem, az kezdőként sokkal parásabb volt, mint simán menni egyenesen az autópályán. A tempó miatt még sosem féltem, 130 az nem valami sok egy sima, egyenes úton, de éles kanyarok, vad és kátyús utak, faluban útra ugró kutya és részeg, kanyar után út közepén álló biciklista és szintén kanyar után a sávomban szembejövő másik jármú, na az más.
Én szigorúan kihalt országúton igyekeztem menni az elején, az tűnt messze a leglazábbnak, ott szereztem viszonylag sok gyakorlatot, no meg nyaraláskor is mindig országút volt a zöme :) A nagyvárosi vezetés jobban megkavar, alapból OK, csak sokkal többet kell figyelni, de bizonyos helyzetekben nem mindig evidens azonnal, kinek van elsőbbsége.
Az ismerős útvonal az jó, eleinte fókuszálj azokra, ha úgy neked megnyugtatóbb, persze azért ne mindig.
Élet-halál? Persze. De otthon eszközöket használni is veszélyes... Emiatt nem szabad félned, csak légy normális szinten óvatos.
Az oktató hiányát nem tudom átérezni, nekem ugyan csak motorra van jogsim, de a páromnak autóra is s mindkettőnknek megkönnyebbülés volt oktató nélkül menni, így végre úgy vezethetünk, ahogy nekünk jólesik (s persze nem veszélyeztetünk másokat jobban), számunkra zavaró és felesleges iskolás szabályok nélkül.
Nem kell parázni , rakd ki hátra a T betűt azt annyi majd ha bártabban mrg le szeded a kocsidrol és kész , idővel ki alakul minden ahogy kell , de ez mind ember függő , én meg kaptam a jogsit másnap mentem egy 300km-s túrát én már a legelső orán lazán el voltam a forgalomban . Tesóm 1 éve vezet és túl parázza a dolgokat ahogy észre vettem én fél éve vezetek , semmi para . Amikor valahova megyünk az én kocsimmal és én vezetek kb mindenbe bele szól amíg ő nem mer előzni a 90-es sebesség határnál inkább le lassit az elötte menő tempojára . Én lazán ki elözöm . Parkolás miatt mindig be szolt hogy neki megyek a másiknak mivel terepjáróval járok a küszöb a másik kocsi ablakának vonalában van és ugye ebben a magasságban mások a dolgok
Meg szokod a verdát gyakorolj szorgalmasan és nem lesz gond
Kerékpározz kezdetben mellékutakon, utána egyre forgalmasabb utakon. Mindig tudd, mi van mögötted. Szokd meg, hogy elhúznak melletted autók, motorosok. Ha már megszoktad, sokkal könnyebb lesz autót vezetni a forgalomban. Autónál alap, hogy előbb forgalommentes utakon be kell gyakorolni a kocsi kezelését, reflexszé kell válnia a kezelőeszközök kezelésének. Ha már a kocsi a tested kiterjesztett részévé válik, akkor érdemes forgalmas utakra menni, de csak fokozatosan. Egyre inkább megszokod a forgalom ritmusát, a lényeg, hogy vitesd magad vele és igyekezz jó előre a megfelelő sávba átsorolni. Egy jó GPS is segítségedre lehet. Kapható átlagostól kétszer szélesebb, ívelt belső visszapillantó tükör, rátehető a meglévőre. Úgy kell beállítani, hogy ferdén álljon és a tükörben lehessen látni a teljes jobbra melletted lévő és mögötted lévő forgalmat. Nem a tükröt kell nézni, hanem a benne látszó panorámaképet. Annyira jó, hogy észre sem vettem, hogy a jobboldali tükröm behajtva maradt :)
Egyébként 40 év, gyakorlatilag minden napos autóvezetési gyakorlattal, én is elbizonytalanodtam az éjszakai pesti, 70km/órával fejből vezető sűrű forgalomban, ahol sárga aszfaltjelzések, terelőbóják és millió tábla nehezíti a közlekedést. Magyarországon őrültek teszik ki a forgalmi jelzéseket, képesek 10 információt, jelzést is kitenni ugyanarra a táblára, nincs olyan ember, aki egy kamion takarásából előbukkanó ilyen táblafát képes azonnal átlátni. Pláne este.
Célszerű kezdetben kitenni egy tanuló vezető jelzést a hátsó szélvédőre, vagy talán jobb a karosszériára, hogy ne takarja ki a hátra látást. (ahogy mások is írták). Amit mindenképp kerülni kell, a váratlan fékezést és sávváltást, alapvetően a váratlan manővert.
Ha még mindig félnél, vegyél egy hatalmas terepjárót vastag védőcsövekkel, azt tisztelni fogják a többiek :)
"Holnap lesz egy hosszabb utam egyedül, és már előre rettegek." - Életemben elsőre kellett Miskolcról Nyíregyháza egy megadott címére eljutnom. GoogleMaps, és StreetView, kétszer végiglépegettem az úton, persze nem mindenhol, csak az elágazási helyeknél. Volt vagy hat ilyen. Próbáltam jellegzetes épületeket, útjellemzőket megjegyezni minden elágazás előtti részről, hogy felismerjem, ha oda érek. Csak egy helyen soroltam be rosszul, mert állt vagy 50 méteres kocsisor a bal sávban és nem tudtam, hogy az nem egy korábbi lehajtóhoz vár, de udvariasan beengedtek, mikor leálltam és kitettem az indexet. Gyakorlatilag egyből odataláltam GPS nélkül. Ami még jobb, visszafelé sem volt gond, pedig azt nem is gyakoroltam a StreetView-ban.
Nem először alkalmaztam ezt a virtuális előzetes utazást gyakorlatszerzéshez és mindig bevált.
Amúgy kezdő vezetőként nem célszerű felvállalni kötött utakat, időre való érkezést, utasok vitelét. Hacsak nem az utas ismeri az utat és tud navigálni. (És jó természete van...)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!