V8-v10-v12 mi a konkrét különbség a lóerőben?
Konkrétan arra lennék kíváncsi, hogy pl. Van 6 literes v8 motor, v10 és v12. Azt tudom, hogy a nyomaték minél nagyobb minél kevesebb hengerrel. De igazából mi értelme akkor 8-nál több hengernek?
Általában úgy vettem észre, hogy 4 liternél v8, 5 liternél v10 és 6 liternél már v12 a motor, de ugye pl BMW-nek van biturbó v12 6,6, de a Dodge-nál van 6 literes v8 motor. Melyik miért jó, mi az értelme?
Egyrészt minél több a henger annál finomabb járást lehet kihozni. Legfinomabb járást sor hat vagy V12 elrendezéssel lehet elérni, esetleg még a boxer.
Illetve, ha adott méretű motort veszünk, annak is van előnye, ha több hengerre van elosztva.
Röviden annyi a lényege, hogy ugyebár a dugattyúknak, hajtókaroknak is van súlya, és bizony elég komoly erők lépnek fel, ahogy le-fel jár.
Nos itt jön az a rész, hogy nem mindegy, hogy pl. 1kg vagy épp 1,5kg ez a tömeg, egyszerűen már az anyag nem bírná ki azt a terhelést.
Régi jó példa rá: 2-3 literes méretben is épültek V12-es motorok, mert így egyszerűen több kisebb dugattyút lehetett használni, és akkoriban még technikailag sem tartottak ott mint ma, az adott anyagok is kevesebbet bírtak.
Ebből kifolyólag van még egy előnye a több hengernek: Jobban lehet pörgetni, ugyanúgy a tehetetlen tömegekkel kapcsolatos ez is. Ott van például pár Ferrari motor, van közel azonos méretben V8 és V12 is, és bizony utóbbinál sokkal magasabban kezdődik a " piros zóna ", szimplán mert kisebbek a dugattyúk, ezáltal a tömegek.
"De igazából mi értelme akkor 8-nál több hengernek? "
Sajnos erre a nagyon okos mérnökök is gondoltak, ezért van már szinte teljesen kipusztulva a V8 is, nemhogy a V10 meg V12.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!