Turbós autó leállítása?
Nem rég óta van turbós autóm, és mostanában olvastam, hogy megállás után 1-2 percig még járatni kell az autót, hogy visszahűljön a turbó. Ezt nem mondták a szalonban és a kézikönyvben is csak annyi van, hogy várjam meg, amíg alapjáratra visszaáll a motor, és utána le lehet kapcsolni.
Most akkor mit tegyek, járassam én is, vagy az új autóknál már nem kell? Start-stop rendszer is van a kocsiban, az is leállítja a motort minden pirosnál, ha be van kapcsolva.
Az autó egyébként új, idei gyártású Dacia, persze Renault TCE motorral.















Turbós autónál két időszak van amikor nagyon figyelsz.
Egyrészt hidegen ne hajtsd,nincs jó kenés a hideg olaj miatt,és a turbó szereti a jó kenést.
A legfontosabb pedig hogy amikor megállsz, nem azonnal állítod le a motort hanem alapjáraton vársz 4-5 percet is akár-attól függ mennyire nógattad a motort-hogy lehüljön a turbofeltöltő. Olajcserére nagyon kell figyelni.





szerintem nézz annak utána, hogy egy meghajszolt turbó milyen üzemi hőfokot ér el. Aztán képzeld el, mi történik, ha az egyik pillanatról a másikra nem kap kenést, hűtést. Aztán már meg is kaptad a választ a kérdésedre :)
Egyébként szerintem egy sima autópálya tempó után ha félreállsz a pályán egy pihenőbe, akkor érdemes kicsit még járatni, de ha okosan közelíted meg, akkor is segítettél a hűtésben. Ha hosszú távon meg akarod tartani, akkor figyelj oda erre és a már említett olajcserékre.





1-2 percig inkább járasd...
Kenés alatt legalább hül egy keveset .
Ha "nagy racsing" után fél percet vársz,persze hogy kb visszafog esni alap fordulatra...
Az tény,de kihülni nem fog annyi idő alatt...
35 fokban rendes üzemmeleg motornál ,90-es szakasz után ha állnék is meg akkor sem állítanám 20-30 mp múlva...,1 percet adj neki,saját magát hűti alapjárati fordulatán ha nincs terhelés...800 fokos feltöltött oldal ha várok vele fél percet akkor oké aláírom hül,de ha várok inkább fél helyett 1-1,5-et akkor többszörös hülés van,és addig is kenés...










A Start-Stop városban használva előbb-utóbb úgyis megöli a turbót. Ugyanis nem azért kell járatni a motort megállás után hogy visszahűljön (persze pályázás meg nagy terhelés után kell neki a hűtés, de elmész boltba azidő alatt fel sem melegszik) hanem hogy a turbó geometriája megálljon, ugyanis ha megállás után egyből lelövöd a motort akkor a turbó még forog, de kenése már nincs így azért a turbó tengelye hamar ki tud kopni.
Én azt ajánlom ha csak használtad az autót, de nem hajtottad akkor megállás után egy 10mp-et járasd és után állítsd le. (bár a start-stop ha kiveszed üresbe egyből leállítja)










nem fogja a start stop kinyírni a turbót
külön hűtökör van erre kialakítva





Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!