Turbós autó leállítása?
Nem rég óta van turbós autóm, és mostanában olvastam, hogy megállás után 1-2 percig még járatni kell az autót, hogy visszahűljön a turbó. Ezt nem mondták a szalonban és a kézikönyvben is csak annyi van, hogy várjam meg, amíg alapjáratra visszaáll a motor, és utána le lehet kapcsolni.
Most akkor mit tegyek, járassam én is, vagy az új autóknál már nem kell? Start-stop rendszer is van a kocsiban, az is leállítja a motort minden pirosnál, ha be van kapcsolva.
Az autó egyébként új, idei gyártású Dacia, persze Renault TCE motorral.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Turbós autónál két időszak van amikor nagyon figyelsz.
Egyrészt hidegen ne hajtsd,nincs jó kenés a hideg olaj miatt,és a turbó szereti a jó kenést.
A legfontosabb pedig hogy amikor megállsz, nem azonnal állítod le a motort hanem alapjáraton vársz 4-5 percet is akár-attól függ mennyire nógattad a motort-hogy lehüljön a turbofeltöltő. Olajcserére nagyon kell figyelni.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
szerintem nézz annak utána, hogy egy meghajszolt turbó milyen üzemi hőfokot ér el. Aztán képzeld el, mi történik, ha az egyik pillanatról a másikra nem kap kenést, hűtést. Aztán már meg is kaptad a választ a kérdésedre :)
Egyébként szerintem egy sima autópálya tempó után ha félreállsz a pályán egy pihenőbe, akkor érdemes kicsit még járatni, de ha okosan közelíted meg, akkor is segítettél a hűtésben. Ha hosszú távon meg akarod tartani, akkor figyelj oda erre és a már említett olajcserékre.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
1-2 percig inkább járasd...
Kenés alatt legalább hül egy keveset .
Ha "nagy racsing" után fél percet vársz,persze hogy kb visszafog esni alap fordulatra...
Az tény,de kihülni nem fog annyi idő alatt...
35 fokban rendes üzemmeleg motornál ,90-es szakasz után ha állnék is meg akkor sem állítanám 20-30 mp múlva...,1 percet adj neki,saját magát hűti alapjárati fordulatán ha nincs terhelés...800 fokos feltöltött oldal ha várok vele fél percet akkor oké aláírom hül,de ha várok inkább fél helyett 1-1,5-et akkor többszörös hülés van,és addig is kenés...
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
A Start-Stop városban használva előbb-utóbb úgyis megöli a turbót. Ugyanis nem azért kell járatni a motort megállás után hogy visszahűljön (persze pályázás meg nagy terhelés után kell neki a hűtés, de elmész boltba azidő alatt fel sem melegszik) hanem hogy a turbó geometriája megálljon, ugyanis ha megállás után egyből lelövöd a motort akkor a turbó még forog, de kenése már nincs így azért a turbó tengelye hamar ki tud kopni.
Én azt ajánlom ha csak használtad az autót, de nem hajtottad akkor megállás után egy 10mp-et járasd és után állítsd le. (bár a start-stop ha kiveszed üresbe egyből leállítja)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
nem fogja a start stop kinyírni a turbót
külön hűtökör van erre kialakítva
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!