Robotizélt váltóról vélemények?
Még egyszer sem sikerült kipróbálnom. Olvasgattam róla meg minden, de azért itt is rákérdezek.
Eddig csak buszon láttam. Ott eléggé rángat váltáskor, ez személygépkocsiban is így van?
Meg annyittudok róla, hogy gázadásra indul és nem fék pedál felengedésével mint az automata. Tehát nem kúszik.
Mennyire kényelmes?
Hát buszokban és kamionokban azért jó, ha a buszban rángatott, az már hiba lehetett.
Na de a személyautók. A sima, egykuplungos robotizált váltókról röviden: szarok. Lassúak, darabosan vált, ha lepadlózod, fél év kell, amíg visszavált, és hasonlók. Amik jók, azok a duplakuplungos robotizált váltók (lásd VW DSG, POrsche PDK, stb). Pl a VW már több mint 10 éve reszelgeti a DSG-t, de még mindig vannak apró hibái, mint például: nehezen vált vissza, helyből elindulásnál nnéha hezitál, dugóban araszolásnál simán leégetheted a kuplungját, mert ő is úgy csúsztatja, mint az ember. Viszont nagyon gyorsan vált felfelé, abban minden váltót ver. Alapvetően nagyon okos és kényelmes találmány. A VW DSG-je már kúszni is tud, egyszerűen kiengedi a kuplungot, és hagyja hogy menjen az autó alapjáraton. De mondom, ezzel ki lehet nyírni a kuplungot.
Szóval: még mindig jobb a hagyományos automata, de ha mégis robotizált váltó, akkor csakis duplakuplungost szabad venni. Ja és nem szabad rángasson.
"Robotizélt" - ez egy nagyon jó, találó kifejezés, benne van a lényeg, szabadalmaztasd :-)
A robitizált váltókban megvan a kuplung, de azt számítógép vezérléssel egy szervomotor kezeli, ezért van az a jelenség, amit említettél: rángatva vált.
Nem is megbízható, pl az Opel Corsák robotizált váltója legendásan problémás.
Aki automata váltót szeretne, kerülje a robotizáltakat
CSak kiváncsiságból kérdeztem.
Most akkor a DSG is robotizált? Én úgy tudtam, hogy az automata. És a kettő kifejezés nem ugyanaz.
Pontosan arra gondoltam amit a 2. válaszóló írt. Hogyan indulásnál meg váltásnál is lassú. De nem úgy rángat, hogy dobál előre meg hátra, hanem mint egy rossz/nagyon kezdő sofőr.
Köszönöm a válaszokat!
Még annyit hozzátennék, hogy sokkal kényelmesebb egy olyan buszban ülni amiben kézi váltó van. Mondjuk én nem rajongok a kézi váltóért, midnen esetben automatát választanám. De 1-1,5 mp-re elhallgat amotor és csak utána engedi fel a kuplungot. Elég kényelmetlen.
És lehet, hogy szabadalmaztatni kéne a félre írásom.
Érdekelne melyik buszon láttál robotizált váltót :)
"Most akkor a DSG is robotizált? Én úgy tudtam, hogy az automata. És a kettő kifejezés nem ugyanaz."
Nagy kavalkád van a váltók elnevezéseiben,amiből még nagyobb kavalkád keletkezik ( pl ugyanazon az elven működő váltókat minden gyártó máshogy nevezi el .. aztán mindenki mindent mindenhogy hirdet eladásnál :D ).
A robotizált váltóban is van kuplung, a duplakuplungos automatákban (DSG,PDK, Powershift bla bla bla) is van kuplung és igazából mindkettő automata. A robotizált váltó is automata csak máshogy épül fel és működik mint egy sima vagy DSG automata. :)
A robotizált váltók igazából nem rosszak, ha jók akkor baromi gyorsan is váltanak viszont azok nem közönséges utcai autókba valók. A BMW M3-ak SMGje vagy a Selespeed és a többiek nem kommersz autókban vannak, ha vered neki tisztességesen akkor igen jó az. :D
"Érdekelne melyik buszon láttál robotizált váltót :) "
Emlyikkel iskolába járok.
Igen, a DSG egy robotizált automataváltó, a tiptronic pedig (Audinál, VW-nél), hagyományos automataváltók.
A robotizált váltókat is pont úgy kell vezetni, mint a hagyomános automataváltósokat, egy laikus meg sem mondja, hogy melyik hagyományos, és melyik robotizált. Az egykuplungos robotizáltak soha nem lesznek elég finomak, de a duplakuplungosak azért elég jók, és nem rángatnak, mint írtam. Illetve a buszoknál is egy jó állapotú robotizált váltó nem rángat semmikor, annak ellenére, hogy ezek általában egykuplungosak.
Pontos típust sajnos nem tudok.
És a fokozatmentes váltó is csak egyszerűn automata? A megnevezése.
A fokozatmentes megint egy másik történet.
De a robotizált, fokozatmentes, és hagyományos automata váltókat lehet nyugodtan sorolni mindent az automataváltók közé, mert mindet ugyanúgy kell vezetni, azaz 2 pedál van, és egy elősválasztó kar.
Azért érdekelt volna a típus, mert a haszonjármű fronton megint kicsit más a helyzet.
A haszonjárműveknél már egy ideje két részre szakadt az automataváltó gyártás: az egyik a konverteres és hasonló megoldású hidrohajtások illetve maradtak a "hagyományos" váltók.
Az előbbieket alkalmazzák munkagépeknél, városi buszoknál míg az utóbbit a távolsági személy és árufuvarozásban.
Ez utóbbi annyiban különleges, hogy sok esetben ugyanaz a váltó a kézi és az automata váltó. A nagy haszonjárművekben a sebességváltás már elég rég óta nem olyan módon történik, mint a személyautóknál, hanem egy rakás pneumatikus szelep segítségével, a buszokban és a kamionokban a kuplung is két levegős munkahenerrel megy, a sorváltó és felező is levegős, idővel kikopott a rudazatos alapváltó és bowdenes lett helyette majd kialakult az a kompakt megoldás amit néhány gyártó ma használ:
van egy sebességváltó, a házon belül minden ugyanaz és ennek a tetejére vagy bowdenes mozgatású szelepek vagy elektropneumatikus szelepek kerülnek így gyakorlatilag egy 20*20*10 centis dobozon kívül a manuális és az automata váltó az utolsó csavarig ugyanaz (a személyautók váltójában van egy olajszivattyú ami a vezérléshez szükséges olajnyomást előállítja, itt ez a mechanizmus teljesen elhagyható, mivel rendelkezésre áll a nagy nyomású levegő a váltón kívül is).
Ez azért érdekes, mert innentől kezdve teljesen lényegtelen, hogy te egy rudat tologatsz (kézi váltó), egy joystickot mozgatsz ( pl a régi EAG E95 váltója ) vagy egy kapcsolót D-be teszel, te ( vagy a váltó ecu ) csak egy kapcsolási ingert váltasz ki, amit egyformán hajt végre mindegyik váltó.
Ezzel ellentétben a személyautóknál jelentős fizikai különbségek vannak a robotizált, a hagyományos automata és a kézi váltók között.
A Scania váltós E94-gyel olyan szép simán lehetett menni, hogy meg nem mondtad, hogy nem kézi váltós viszont én is láttam olyan buszsofőrt aki ezt is el tudta baccni :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!