Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Régen miért inkább hátsókerékh...

Régen miért inkább hátsókerékhajtással gyártották az autókat, ma pedig miért nem?

Figyelt kérdés
2010. ápr. 26. 10:22
 1/9 anonim ***** válasza:
100%
nem vagyok annyira hozzáértő a témában, de szerintem azért mert menetstabilitási szempontból előnyösebb ha az első kereket hajtják nem farol ki a hátulja és inkább orrnehéz az autó mint farnehéz ezért kevesebb az esély a megpördülésre, a hátsókerekes autók a gyors sportautók ugyanis azoknál fontos az útra átadott nyomaték ami hátsókerékkel jobb
2010. ápr. 26. 10:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:
Régen azért gyártottak csak hátsókerék meghajtású autókat mert nem tudták megoldani az első kormányzott (hol balra hol jobbra elforduló)kerekek hajtását.
2010. ápr. 26. 11:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 anonim ***** válasza:
Ma pedig részben azért is gyártják elsőkerekesre őket mert így pl el lehet hagyni az autó hasa alatt végighúzódó kardántengelyt.Meg még 17 indoka is van ezen kívül.
2010. ápr. 26. 11:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 anonim ***** válasza:
100%

A hátsókerékhajtás volt a klasszikus elrendezés: még a XX. század elején alakították ki, mikor az autógyárak éppen elszakadtak a lovaskocsik, hintók felépítésétől. Akkoriban minden szerkezeti egység jóval nagyobb volt, mint most, mert az anyagminőség még nem a mai szinten állt: pl. a sebességváltóban jóval nagyobb fogaskerekek kellettek, hogy átvigyék a nyomatékot, mivel az anyag szilárdsági jellemzői gyengébbek voltak. Ma ugyanakkora nyomatékot kisebb átmérőjű, kisebb szélességű fogaskerekek is "elbírnak". De ugyanígy mondhattam volna a motort is: nagyobb hengerűrtartalmú erőforrásokra volt szükség, amelyek alkatrészei jóval nagyobbak voltak, mint a mai hasonló méretűeké.

Ezért aztán a hagyományos elrendezés volt a nyerő, mert ott több hely volt a terebélyes szerkezeti elemeknek. Ezen kívül a régi, kovácsoltvas merevtengelyes, laprugós első futóművek sem engedték meg, hogy hajtott tengelyt építsenek belőlük. Ahhoz, hogy ez sikerüljön, független felfüggesztést kellett kidolgozni, illetve olyan féltengelycsuklót kellett kialakítani, ami képes szöghiba nélkül továbbítani a nyomatékot. Ez már a '30-as évekre úgy-ahogy sikerült is, így született meg a Citroen Traction Avant és az Adler elsőkerekesei. Az igazi áttörést azonban Alec Issigonis hozta a Minivel, illetve a FIAT mérnökei a 128-assal. Az előbbi volt az első, maira hasonlító elsőkerekes autó, keresztben beépített orrmotorral, mít a FIAT már teljes egészében a mai rendszernek felelt meg: keresztben beépített motor, mellé épített váltó, különböző hosszúségú féltengelyek. Ehhez szükség volt a '40-es, '50-es évek fordulóján bevezetett McPherson-felfüggesztésre, ami a korábbi merev híddal és kettős keresztlengőkarral ellentétben nagyon kevés helyet foglalt, így elfért a két futómű közt a motor, a váltó és a differenciálmű. Persze ehhez kellett, hogy ezek az alkatrészek jóval kisebbek legyenek, ami az anyagtudósok munkájának köszönhető - illetve a megmunkálási finomság javulásának.

Mikor aztán a '70-es évek elején megtörtént a nagy forradalom a 128-assal, az autógyárak elkezdtek rájönni, hogy ez a rendszer nekik jó: elmaradhat a kardánalagút a padló alatt, így az alacsonyabb lehet. Az autó szerkezeti elemei egyszerűbben beszerelhetőek, mert csak rá vannak fogatva a segédvázra, azt alulról beemelik és kész, nem kell a kardánnal és a hátsó híddal szórakozni. Ezen kívül egyszerűbb egy platformra többféle autót építeni, mert a tengelytáv szabadon változtatható. Ami pedig a legfontosabb: így lehet hülyebiztos autót építeni. Az autók ugyanis elsőkerékhajtásúak, orrnehezek, tehát kanyarban kifelé tolják az elejüket, nem állnak keresztbe egy elvétett gázadásra. Ezért maradt meg a kisebb autóknál ez a rendszer.

2010. ápr. 26. 11:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 A kérdező kommentje:
Köszönöm mindenkinek a válaszokat. A legutolsó válaszadónak pedig köszönöm a mindenre kiterjedő felvilágosítást.
2010. ápr. 26. 11:52
 6/9 anonim ***** válasza:

igen, már mindent leírtak, de ezt hozzáfűzném:


Egy rossz vezető egy elsőkerekes autóval sokkal bénább tud lenni, elvégre az könnyebben kipöröghet, mivel az "húzza" a kocsit nem tolja.


Viszont ha megtanulod használni a hátsókerekest soha semmi bajod nem lesz vele.


Egyébként ma is van még pár hátsókerekes: BMW és a Mercedes.


Sajnos csak ők maradtak

2010. ápr. 26. 19:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 anonim ***** válasza:
*meg a terepjárók nagy része ma is hátsókerekes
2010. ápr. 26. 20:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 A kérdező kommentje:
A BMW-t tudtam, hogy hátóskerékhajtásos. Valahol azt olvastam, hogy a BMW gyár "mottója", hogy nincs értelme a hajtott kereket kormányozni. Meg a BMW-k "sajátossága", hogy hosszában van a motor beszerelve.
2010. ápr. 26. 20:54
 9/9 anonim ***** válasza:
A piac diktál.Előítéletek is vannak.Aki egyszer ráérez a hátsó kerekes gondtalanságára, annak nem kell féltengely csuklókat cserélgetni, fordulékonyabb az autója, kanyarban hetedrangal különb mint a fronthajtás, jobban gyorsul állóhelyből, hóban viszont sokszor szopás is van.
2010. ápr. 28. 16:33
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!