Az új Twingo miért lett farmotoros, illetve hátsókerekes?
Ebben a kategóriában ez meglehetősen ritka.
A hátsókerékhajtást, meg hátsó motort főleg a luxussportkocsikba szokták tenni.
Gyakorlati értelme volt ennek vagy a gyártó csak megakarta mutatni, hogy másfélét csinálnak, mint a konkurensek?
Igazán kicsi autót farmotorral lehet építeni. Igaz, csomagtartója se nagyon van az ilyeneknek, mert az első futómű és a kormánymű rabolja elöl a helyet, hátul meg a motor van útban. Viszont a farmotor nagyszerű, mert kevés helyet rabol az utastérből. Elöl jöhet ki az első kerék a bódé sarkáig, nem kell, hogy előtte elférjen a teljes hajtáslánc (a Giacosa-féle elsőkerekes elrendezésnek ez az egyik hátránya), kevés hely kell a tűzfal előtt, hátul meg jól be lehet tolni a hajtásláncot a futóműbe, ráadásul holtterekben elférnek az egyes elemek: a hátsó ülés alatt, lábtérbe kicsit belezavarva a váltó, a csomagtérpadló alatt a motor - egy ügyes, fektetett motorral nagyon kevés hely kell a farmotoros hajtásláncnak. Épp ezért lett farmotoros a Smart is: két és fél méteres hosszon más nem fér el. Jó, ott van még a Toyota iQ, ami extrém kicsi méretben is meg tudja oldani a hagyományos hajtásláncot, de aki látott már ilyet belülről, az tudja, hogy ott elég sok dolgot kellett teljesen áttervezni ahhoz, hogy minden elférjen.
Farmotorhoz pedig mindig hátsókerékhajtás jár, ritkább esetben összkerekes hajtáslánc. Hátsókerékhajtással egyszerűbb és olcsóbb az élet: nincs kardán, ráadásul egyszerűbb, kisebb szögelfordulású csuklók is elegendőek a féltengelyekhez, hiszen nem kormányzott kereket hajtanak. Az első kereket viszont nem tudod meghajtani, mert azzal csak magadat szívatod: eleve hátul van a nagy tömeget jelentő motor és váltó, gyorsításnál a hátsó tengely terhelése növekszik, ha pedig elöl van a hajtás, alig tapad a hajtott kerék. Hátsókerékhajtással viszont nagyon jó tapadást lehet elérni, nem pörög folyamatosan a kerék, minden jó.
Az a fajta hátsókerékhajtás, amit a luxussportkocsikban emlegetsz, más téma. Ott vagy a réges-régi Hotchkiss-féle orrmotoros, elsőkerekes hajtáslánc dolgozik, vagy középmotoros elrendezésűek. A hagyományos hajtásláncban jó nagy motor is elfér, lehet hozzá kapcsolni helyigényes váltót, a mozdonnyi nyomaték nem tekergeti az első kerekeket, jobban eloszlik a két tengely között a hajtáslánc tömege (mindig ez a legnehezebb elem az autóban), úgyhogy célszerű az ilyen. Középmotoros elrendezésnél pedig hasonló módon van beépítve minden, mint farmotornál: a tengely egyik oldalán hosszában a motor, a másikon szintén hosszában a váltó, középen a diffi - csak meg van fordítva minden, elöl van a motor, hátul a váltó. Legalábbis ez a leggyakoribb megoldás, de vannak más elképzelések is: fent motor, lent váltó, mindkettő a hátsó tengely előtt (Ferrari BB), elöl keresztben motor, mögötte keresztben váltó, mindkettő a tengely előtt-fölött (Lamborghini Miura), esetleg motor hosszában a tengely előtt, a váltó keresztben a tengelyvonalban (Ferrari 312T).
Egyszerűbb oka van mint gondolnád.
A Smart alapjaira épül, Renault köntösben, renault motorokkal.
Tehát az alap adott volt, Renaultéknak annyi dolguk volt hogy raktak bele egy motort, illetve átfésülték a dizájnt a saját ízlésükre.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!