Teljesítmény/fogyasztás szempontjából mely típusú motorok a legjobbak?
Autókra majd mások megírják :P
A kérdés első felére, nem csak autókra vonatkoztatva könnyű a válasz: A gigantikus méretű hajó-dízeleknek a legjobb a fogyasztása. Teljesítményre nem tudom megmondani, de szállított teherre ki lehet számolni.
Vegyünk egy kamiont, váltott sofőrrel, folyamatosan halad 90-el. Egy nap alatt megtesz 2160 km-t, számoljunk 25 l/100 km fogyasztással, megeszik 540 liter gázolajat. Az kb. 0,389 tonna üzemanyag.
Ezt a távolságot egy konténerszállító 20 csomós utazósebességgel 58,5 óra alatt teszi meg. Az kb. 2,5 nap.
Egy ilyen dög naponta megeszik kb. 170 tonna nyersolajat, 2,5 nap alatt az 425 tonna. Cserébe elvisz 12000 db szabvány konténert.
Ugyanezt a mennyiséget ugyanekkora távolságra 12 000 kamion 4668 tonna üzemanyagból vinné el.
Mintha egy kamion egy konténerrel 2,3 liter üzemanyagot enne 100 km-re.
"Tehát melyek azok a motorok amelyek, ha arányait vesszük, a minimális fogyasztás mellett képesek nagy teljesítmény leadására?"
Ha a fizikát nem tudják kikerülni a gyártók, akkor minden motorra egységesen ugyanazok a törvények vonatkoznak >> azonos feltételek esetén nem lesz jelentős eltérés a fogyasztásban két hasonló motor között. Ha nagy teljesítmény kell, akkor ahhoz sok üzemanyag szükséges. Minimális fogyasztás mellett a jelenlegi hatásfokkal egyik motor sem ad le nagy teljesítményt.
"És akkor ebből adódik a második kérdésem, hogy manapság, melyek autógyártók készítik, a megadott szempontnak megfelelően, a legjobb motorokat?"
A fentiből az következik, hogy nincsenek ilyen gyártók. :D
Hogy megértsd mire gondolok:
vegyünk egy 177 lovas 320d-t. Normálisan használva baromi jól fogyaszt (6 liter környéke hozható vele vegyesben), de akkor 40-50 lónál többet nem is veszel igénybe. Ha kitaposod belőle mind a 177 lovat, akkor a fogyasztása az minimum a duplája lesz.
Ahogy az első is írta, a 2 liter körüli CR dízelek normál használatnál jól fogyasztanak, ha kell akkor meg van powa is. Én annyit tennék csak hozzá, hogy ez leginkább azokra a 2 liter körüli motorokra igaz, amik 4 hengeresek. Egy 3 literes 6 hengeres 180 lovas dízel óvatosan használva is többet fog enni, mint egy 177 lovas 2 literes 4 hengeres dízel (ez a fajlagos fogyasztás/teljesítmény diagrammon szépen látszana is).
Azt talán még érdemes lenne megvizsgálni, hogy adott kasztniban mennyit enne normál használatban egy 2 literes 300-350 lovas feltöltött benzines. Az sem kizárt, hogy kW/(liter/100km) arányban jobb értéket mutatna, mint a dízelek ( persze ettől még a kúton többet kellene fizetni :D )
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!