Miért villog a személyautók LED világítása?
Ahogy az első írta.
Nem az élettartamhoz van köze, hanem az olcsósághoz. Impulzus üzemben kevesebb a hőveszteség, kevesebb alu kell a hűtéshez, olcsóbb tranzisztorokat lehet használni.
Engem is zavar a villogás,de nem mindenki látja.
Annak a PWM hajtásnak itt nem a fogyasztáshoz van igazán köze, mert ahhoz nem nagyáramú impulzusokkal kellene hajtani a ledet a jobb hatásfok érdekében, hanem kisebb folyamatos árammal.
A nagyobb áram ki-bekapcsolásával a led nagyáramú munkapontba van kényszerítve, ahol jóval kisebb az áram/fény átalakítás hatásfoka, a ledekre általánosan igaz hatékonysági göbe alapján, mint folyamatos szükséges és megengedett áramú meghajtás esetén.
A villogás a közlekedésben inkább egy bizonyos helyzetekben figyelem felkeltő hatásként szokták alkalmazni.
Amikor ránézel és látod közvetlenül, akkor fel sem tűnik, hogy villog, de amikor mindenfelé, más irányokban nézelődsz, akkor a látótér periférián egy mozgó, villogó érzésed támad és szinte kényszert érez az ember, hogy oda pillantson és akkor tudatosul, hogy ott van valami amire figyelni kellene.
Szerintem inkább ezért villogtathatják azokat a ledeket.
Azért tudok ehhez hozzászólni, mert már vagy tíz éve vagy több. hogy foglalkozom ezekkel a dolgokkal és sok különböző vonatkozásaira is kitérően elemeztünk ilyen dolgokat (PWM vagy step-up step-down áramgenerátoros hajtással) kapcsolatos részleteit, a hatásfokát a láthatóságát és ilyen összefüggéseit, és ez jött ki végeredményként amit leírtam.
A PWM hajtásnál a még jól láthatóan villogó, 8 Hz alatti fény lenne a leginkább, legnagyobb fényerejű felvillanásokkal látható emberi szemmel nézve, de az még zavaró és epilepsziás problémákat okozhat az erre érzékenyeknél, ezért mentek feljebb legalább kicsivel magasabb frekvenciákra. A 10-15 Hz környékén történő villogás ugyan már jóval kisebb mértékű fény érzetet biztosít mert a szemünk itt már integrálja a sötét és a nagyon világos periódusok keltette ingerületet és átlagos fényerő érzet érték környékére, ami a 16 Hz körül integrálódik leginkább átlagos fényerővé a látásunkban.
Ez az érzékelhető villogás az autóknál valahol ebben a 8-15 Hz közötti tartományban van, ahol még a villogás mozgásként észlelhető bizonyos esetekben. Pl amikor a szemünk a környékén pásztáz és a látótérben eltolva jelenik meg a villogó lámpa látványa, egy fajta szaggatottan mozgó vonal látványát, mozgás érzetét adva a retinán.
Köszi a válaszokat!
Nem mondanám, hogy kevésbé zavar a jelenség, mint eddig (biztosan túl kifinomult szemem vagy túl gyors idegpályáim vannak), de megpróbálok együtt élni vele :)
Kellemes húsvéti ünnepeket!
Ez főképp nem akkor látszik feltűnően, amikor rá nézel, hanem amikor más irányba pásztázol, nézelődsz, keresgélsz a szemeddel, ugye? Igazán azért érzékelhető, mert a tekintet mozgása közben mint egy oszcillószkóp képernyőjén térben jelenik meg az a változás, amit időben nem is vennénk annyira észre, ha éppen rezzenéstelenül rá nézünk.
Kellemes Húsvéti Ünnepeket, és sok tojást adó hölgyet kívánok. A lányoknak meg sok locsolót. :)
Igen. Szerintem a szem pásztázása közben az történik, hogy villan egyet a
lámpa, ez úgymond "beleég" az adott helyen a retinába, eltart egy ideig míg fényérzékelő receptorok "megnyugszanak". Közben a LED kialszik, amikor újra villan, már más helyen "ég be" újra, de a szem vagy az agy még az előző felvillanást is "látja". Ebből kialakul egy fénypontokból álló vonal.
Ha a szem nem mozog, és a lámpa fénye ugyanazon a helyen éri a fényérzékelő sejteket, a két felvillanás között a szem tehetetlensége áthidalja a felvillanások közötti szünetet és ezért folyamatos fényként érzékeli a vibrálást.
És a jelenség valóban jobban érvényesül a perifériás látómezőben, ennek az okát nem tudom.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!